obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
In dit onderdeel kun je alles kwijt over Glasvezel modems van CaiWay/Delta. Eventueel in combinatie met een eigen router.
 Onderwerp afdrukken
Eigen modem of alleen router?
Jaccoermers
Goedenavond,

In mijn vorige woning zat ik bij ziggo. Ik moest hun router gebruiken maar heb die laten “terugzetten” tot alleen modem.

Nu bij caiway alles in 1 glas vraag ik mij af hoe ik het allemaal het beste op kan zetten. Ik vermoedt dat ik de genexis router moet behouden, al is het alleen al voor de IPTV.

Op dit moment heb ik beneden dus de genexis en boven een oude sweex router die ik op dezelfde WiFi heb ingesteld. (DHCP uit).

Laatst kwam ik echter bij mijn genexis en alle instellingen waren weer terug naar standaard. Port forwarding en vaste ip’s waren dus allemaal weg. Ook valt mij op dat bij genoeg signaal de WiFi vaak “hapert”. Merk dat ik op mijn telefoon toch vaak de WiFi even uitzet omdat 4g de pagina sneller laad.

Aangezien ik toch overweeg mijn “oude” draytek te vervangen vroeg ik mij af:
-kan ik zelf een glasvezel modem/router kopen zonder IPTV te verliezen?
indien nee, koppel ik dan een nieuwe router achter de genexis en zet die in de DMZ van de genexis?
-Wie regelt dan de DHCP?
-moeten de televisies op de genexis of kunnen die ook via router?

Dan als laatste, de entone. Hij werkt op zich prima maar die interface uit het jaar 2005 moet beter kunnen. Aangezien ik in mijn nieuwbouw helemaal geen coax meer heb: andere alternatieven zijn welkom.

Grt,
Jacco
 
Sokje
Die interface van de Entone is echt niet van deze tijd. Je kan ook een abonnement nemen bij Delta. Die hebben een modernere interface.

https://www.delta.nl/glasvezel
 
Bordewolf

Quote

Sokje schreef:

Die interface van de Entone is echt niet van deze tijd. Je kan ook een abonnement nemen bij Delta. Die hebben een modernere interface.

https://www.delta.nl/glasvezel


Klopt en die gaat Caiway ook gebruiken binnenkort viel hier al te lezen.
Handtekening
HUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!
 
Jaccoermers

Quote

Bordewolf schreef:

Quote

Sokje schreef:

Die interface van de Entone is echt niet van deze tijd. Je kan ook een abonnement nemen bij Delta. Die hebben een modernere interface.

https://www.delta.nl/glasvezel


Klopt en die gaat Caiway ook gebruiken binnenkort viel hier al te lezen.
wordt dat dan een firmware update voor de amino/entone?

Of een ander kastje? En hoe krijg je die dan?
 
Jaco Hage
Met het nieuwe Genexismodem, vanaf november 2018 met ingebouwde wifi, kun je via DMZ een andere router aankoppelen. Het is bekend dat er nog updates komen die bij sommige versies die de instellingen gaan behouden.

De Entone/ Amino werken indezelde 192.168 xx.x range als je internet signaal. Feitelijk kun je dus eenvoudig met een switch werken waarbij de decoders hun eigen mac- en IP toegewezen krijgen door de Genexis of externe router,
Echter ervaar ik problemen met de nieuwe Genexis, ook al staat deze in DMZ, dat er op de achtergrond een dubbele NAT draait is niet onbekend. Mogelijk dat een bridge optie modus in de toekomst gemakkelijker deze issue oplost en je mee vrijheid geeft in routering.

De DHCP in DMZ mode wordt gerealiseerd door de laatste router als ook je eigen router behendig genoeg is dit te kunnen doen. Een accespoint optie werkt ten alle tijden beter dan een statisch omgebouwde router. De DMZ en NAT issue worden daarmee ook opgeheven.

Er zijn geen betere modems in de handel dan de Genexis. Al bestaan er wel ombouw kits. Er zijn wel betere ''modem-routers'' maar die zijn eigenlijk meer voor meer dan bv 100 verbonden clienten binnen 1-IP reeks. En het bouwen van VLAN wat is grote opmars is. Dat de inrichting van bv een Zyxel, Ubiquiti, Draytek en zeker FortiNet de beveiliging en het structureren beter op orde hebben dat is een feit.

Ik opper zeker je wens tot een bridge mode in de Genexis, alleen zou ik er dan geen Sweex aanhangen... Wink

Quote

Jaccoermers schreef:

Goedenavond,

In mijn vorige woning zat ik bij ziggo. Ik moest hun router gebruiken maar heb die laten “terugzetten” tot alleen modem.

Nu bij caiway alles in 1 glas vraag ik mij af hoe ik het allemaal het beste op kan zetten. Ik vermoedt dat ik de genexis router moet behouden, al is het alleen al voor de IPTV.

Op dit moment heb ik beneden dus de genexis en boven een oude sweex router die ik op dezelfde WiFi heb ingesteld. (DHCP uit).

Laatst kwam ik echter bij mijn genexis en alle instellingen waren weer terug naar standaard. Port forwarding en vaste ip’s waren dus allemaal weg. Ook valt mij op dat bij genoeg signaal de WiFi vaak “hapert”. Merk dat ik op mijn telefoon toch vaak de WiFi even uitzet omdat 4g de pagina sneller laad.

Aangezien ik toch overweeg mijn “oude” draytek te vervangen vroeg ik mij af:
-kan ik zelf een glasvezel modem/router kopen zonder IPTV te verliezen?
indien nee, koppel ik dan een nieuwe router achter de genexis en zet die in de DMZ van de genexis?
-Wie regelt dan de DHCP?
-moeten de televisies op de genexis of kunnen die ook via router?

Dan als laatste, de entone. Hij werkt op zich prima maar die interface uit het jaar 2005 moet beter kunnen. Aangezien ik in mijn nieuwbouw helemaal geen coax meer heb: andere alternatieven zijn welkom.

Grt,
Jacco
 
Jaccoermers
Nee, die sweex was dom toeval. Dacht nog een switch te hebben in een doosje en was een sweex router. Dus WiFi op zolder was geregeld.

Dat haperende WiFi is dus bij meer mensen? Is daar voor nu een “Quick fix” voor anders dan een andere router erachter hangen?

Ja, de instellingen die worden teruggezet in mijn router is niet zo fijn. Zat in het buitenland ineens zonder email (server) en cloud (server).

Hoop dat er snel een firmware update komt die iig de WiFi oplost. Gastnetwerk instellen zou dan ook meegenomen zijn.

En anders toch maar een eigen router erachter.
 
Jaco Hage

Quote

Jaccoermers schreef:

Nee, die sweex was dom toeval. Dacht nog een switch te hebben in een doosje en was een sweex router. Dus WiFi op zolder was geregeld.

Dat haperende WiFi is dus bij meer mensen? Is daar voor nu een “Quick fix” voor anders dan een andere router erachter hangen?

Ja, de instellingen die worden teruggezet in mijn router is niet zo fijn. Zat in het buitenland ineens zonder email (server) en cloud (server).

Hoop dat er snel een firmware update komt die iig de WiFi oplost. Gastnetwerk instellen zou dan ook meegenomen zijn.

En anders toch maar een eigen router erachter.


Ik zag wel wat opties zoals een schedule optie erbij op de Genexis. Misschien dat er meer volgt met quick fix, Ik had een paar klanten met een DMZ / portforwarding systeem die ressetten na stroom uitval. Tijdelijk opgelost met een UPS. Die modems draaien nu wel goed. Meer omdat het zo moest omdat er met een externe router ook de DMZ verviel. Die issue is er nu niet meer. Enkel gaat wel de wifi weer aan na een stroomloos periode als deze zelf was uitgezet.
Nog even geduld verwacht ik. Ik heb alle issues gemeld.

Zelf gebruik ik nooit een wifi van een modem-router van de provider. Daar kan ik geen grip op krijgen. Je issue ''herken'' ik niet deze in de vorm van haperend wifi.
 
Jaccoermers
Dank voor de info.

Zal me eens verdiepen in een nieuwe router om erachter te hangen.

Kun je via SSH in de genexis?
 
Jaco Hage
Op welke manier bedoel je? Via een cloud, VPN of app, of die er is?
 
Jaccoermers
Gewoon lokaal. Dan kan ik altijd een script gebruiken om iets te controleren. Draai voornamelijk linux in dit huishouden.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Eigen modem of alleen router?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
PowerLed kleur Nokia modem Delta CaiWay/Delta kabel modems, Motorola, Arris, etc. : 7 12 aug 2023
laten werken van IP camera's via Wifi met Genexis Platiunum 7840 modem Instellingen software : 6 07 aug 2023
Nokia modem en WiFi problemen [opgelost] CaiWay/Delta kabel modems, Motorola, Arris, etc. : 1 12 mrt 2023
Problemen met website, router port 443 Hardware instellingen : 4 11 feb 2023
Kan mijn modem( glasvezel) niet activeren. Wel internet CaiWay/Delta kabel modems, Motorola, Arris, etc. : 2 11 feb 2023
Advertentie