obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Gebruik je een router/modem, post hier je ervaringen.
 Onderwerp afdrukken
Nokia XS-2426G-A in Bridge Mode
John6871
Ik heb dit bericht ook op ander forum-deel geplaatst, maar misschien is hier de betere plek.

Beste lezers, ik heb al sinds jaren een eigen TP-Link netwerkje (router, switches, ap's, controller) achter een Ziggo-modemrouter. Het Ziggo-ding is eenvoudig in Bridgemodus gezet en mijn eigen router (wifi-loos, dat gebeurt via ap's) neemt de routertaken op zich. Niks mis mee en voor zover ik weet doen echt wel veel meer mensen dit.
Mijn verwachting was dan ook dat ik de modemrouter van Caiway ook in Bridgemodus kon zetten zodat mijn netwerkconstructie kon blijven bestaan. Maar wat schetst mijn verbazing; de optie is uitgegrijst als ik de instellingen in de Nokia bekijk. Waarom is dit? Dat is toch echt een stap terug in de tijd?
De servicedesk kon me geen hulp bieden en zodoende hier de vraag hoe dit op te lossen, wat moet ik doen?
 
ErnstJan
Inderdaad kan deze Nokia niet in bridge gezet worden. Het is wachten tot Delta/Caiway daar een oplossing voor biedt. Er is een pilot gaande door hen voor een Nokia mediaconverter (glas-RJ45). Geen verdere info bekend.

In de Delta en Caiway threads op tweakers.net is veel info hierover te vinden.
 
John6871
Bedankt voor de informatie. Ga er meteen maar eens naar kijken. Ik vind het persoonlijk eigenaardig dat dit nog niet kan. Er is blijkbaar wel een modem-router bij Delta/Caiway aanwezig die deze optie standaard wel aan heeft staan, maar die wordt niet standaard bij alle abonnementen uitgeleverd. Op mijn Nokia modem-router is de mogelijkheid 'uitgegrijst' door een firmware setting vanuit Delta/Caiway.
 
ErnstJan
Van het bestaan van een router/AP die wel bridge kent voor XGS-PON heb ik niet eerder gehoord. Wel is er dus een pilot gaande met een Nokia mediaconverter. Lees maar verder op Tweakers.
 
elstupid
Ook mijn Nokia binnen. Omdat het een webinterface is heb ik de uitgegrijsde opties via HTML sources weer ingeschakeld. Ik dacht eens proberen. Bij het opslaan krijg ik dan echter de melding dat deze instelling niet gemaakt kan worden door een "normale" gebruiker.

Oftewel, de login die je erbij krijgt is geen echt admin account. Wat mij ook de indruk geeft dat Delta/Caiway bij je kan inloggen en deze optie voor je kan inschakelen.
Gewijzigd door elstupid op 25 augustus 2022, 21:00
 
ErnstJan
Als het zo eenvoudig zou zijn dat Delta/Caiway de bridge mode kunnen inschakelen zouden ze dat nu gezien de grote vraag ook wel doen.

Er zal een andere reden zijn dat bridge op dit moment met dit device niet werkt. Een bepaalde bug, de combinatie met de gebruikte OLT… geen idee.

Maar slim van je om dit te proberen.
 
elstupid
Goed punt inderdaad.

Wat ik eigenlijk wil is de Nokia er helemaal tussenuit en zelf een kabel naar de SFP poort van mijn router trekken. Dat is nog niet echt mogelijk geloof ik, aangezien je met PON per klant een specifiek kleurtje/spectrum op het glas krijgt (?) en je niet weet welke dat is. Daar is dus geen SFP module voor wat ik begrijp. Mijn technische kennis op dat punt laat te wensen over.

Dan dus wachten op een media converter of tot Delta/Caiway de router toch in bridge kan laten zetten
 
ErnstJan
Correct. Er is hiervoor een behoorlijk speciale SFP nodig en de compatibiliteit van die dingen laat te wensen over. Het aanbod is beperkt, ze zijn erg duur dus niemand gaat daar mee experimenteren. De oplossing is een media converter glas<->Ethernet. Daarvoor loopt een pilot bij Delta/Caiway. Gesuggereerd is dat zij hopen eind dit jaar Diever kunnen verstrekken.
 
Bordewolf
Dit verhaal klopt, Delta MOET dit zelfs gaan leveren aangezien ze anders hun verplichting niet kunnen nakomen op een stuk industrieterrein waar ze nu aan het aanleggen zijn. Zakelijke afnemers vereisen bridge-mode. Verwacht wordt dat de mediaconverter eind dit jaar wordt ingezet om e.e.a. mogelijk te maken.
Handtekening
HUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!
 
Beertje
Hoi allemaal.
Het is nu eind van het jaar. Weet iemand hoever Caiway is met het oplossen van het probleem?

Ik heb een NAS Synology DS918.
Door de aangepaste instellingen van de Nokia modem-router kan ik mijn NAS nog steeds niet van buitenaf benaderen (port forwarding). Dit is héél vervelend omdat ik juist om die reden een NAS heb aangeschaft……en dat zijn geen goedkope uitgave).
Alvast bedankt voor welke hulp dan ook.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Nokia XS-2426G-A in Bridge Mode', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Nokia XS-2426G-B toegang van buiten Eigen netwerk : 1 24 mrt 2024
2,4 en 5 ghz Nokia xs-2426g-a Eigen netwerk : 1 31 jan 2024
PowerLed kleur Nokia modem Delta CaiWay/Delta kabel modems, Motorola, Arris, etc. : 7 12 aug 2023
Nokia modem en WiFi problemen [opgelost] CaiWay/Delta kabel modems, Motorola, Arris, etc. : 1 12 mrt 2023
Instellingen Nokia glasvezelmodem Instellingen software : 2 11 feb 2023
Advertentie