obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Zijn er meldingen op de website van CaiWay/Delta. Zo ja wat wordt er gemeld.
 Onderwerp afdrukken
Werkzaamheden Caiway veroorzaakt storing met dubbel NAT probleem
Highway
Poging 1: Vandaag via de webchat verbinding gehad, maar daar gaf de medewerker aan dat dit boven zijn pet ging en verzocht me per telefoon contact op te nemen.

Aangezien ik geen zin had belkosten te maken het gratis nummer 1200 gebeld voor Caiway abonnees.

Poging 2: De medewerker ging het onderzoeken, waarna de verbinding verbroken werd. Misschien had die er niet aan gedacht dat ik per ip-telefonie met hem contact had en heeft ie met de beste bedoelingen het modem van afstand opnieuw opgestart. En ja dat betekent einde telefoonverbinding. (Ik maak er maar even een positieve insteek van, want het glas kan ook half leeg zijn.)

Poging 3; Teruggebeld en een andere medewerker aan de lijn, weer het hele verhaal uitleggen. Deze medewerker heeft een collega geraadpleegd hoe het eventueel op te lossen is. De instructies nauwgezet gevolgd. Modem stroomloos, router stroomloos voor meerdere minuten en netwerkkabel van modem naar router er uit. Modem opstarten en minimaal 4 minuten laten opstarten voordat de router weer aangesloten mocht worden. Op mijn vraag of we deze procedure samen konden doorlopen gaf hij aan dat zijn dienst er zo op zat en dat ik nogmaals de klantenservice kon bellen.. Jammer, maar ik gun één ieder zijn vrije tijd. Ondanks deze procedure nog steeds een 100.x.x.x ip adres.

Poging 4: Weer gebeld, maar na 15 minuten piepjes en tussendoor de mededeling dat er in het hele verzorgingsgebied van Caiway een storing is maar opgehangen.
,
Ik zit dus nog steeds, sinds 16 augustus, met een gedeeld publiek ipv4 adres die "vertaald" wordt naar mijn router met een 100.x.x.x adres. Dat levert een dubbel NAT netwerk op, waardoor port forwards niet meer werken. Mijn bewakingscamera kan daardoor mijn thuis ftp server niet meer bereiken om foto's van situaties up te loaden.

Ondanks dat ik volgens de medewerkers van Caiway NIET gekoppeld ben aan een CGNAT is de huidige situatie WEL zo. Als ik een eigen ip adres wil hebben dan moest ik maar een zakelijk abonnement nemen.

Meer leesvoer over CGNAT en waarom je dat niet moet willen:

Quote

De grote access providers zijn de afgelopen jaren massaal overgestapt op Carrier-Grade NAT (CGNAT). Daarbij worden meerdere NAT-lagen gecombineerd om nog meer internetgebruikers via een beperkt aantal publieke IPv4-adressen het net op te laten gaan.

De technische aanduiding NAT444 geeft al aan hoe een en ander in zijn werk gaat: De eindgebruiker krijgt net als bij traditioneel NAT (NAT44) een niet-gerouteerd adres uit de private reeksen gedefinieerd in RFC 1918 toegekend. Maar waar hij eerder aan de uplink-zijde van zijn modem een "echt" publiek IPv4-adres had, komt hij nu eerst op een tussenliggend netwerk van zijn access provider terecht. Speciaal daarvoor heeft IANA het adresblok 100.64.0.0/10 vrijgemaakt (in RFC 6598). Dat kan gebruikt worden door alle access providers en wordt dus ook alleen lokaal gerouteerd. In dit netwerk bevinden zich zowel de routers (CPE's) van de eindgebruikers, die nu aan beide kanten een privaat adres hebben, als de CGNAT gateways die voor die CPE routers als poort naar het echte internet fungeren.

Een voorbeeld van veiligheidsproblemen gelieerd aan CGNAT vinden we in de gaming-wereld. Daar blijken fanatieke spelers soms een DDoS-aanval te bestellen om hun tegenstander uit te schakelen. In opkomende landen zoals Brazilië, waar IPv4-adressen uiterst schaars zijn, kan een blacklisting echter tot gevolg hebben dat een hele ISP niet meer bereikbaar is.

Dergelijke "resolutieproblemen" spelen over de gehele breedte van systemen voor blacklisting/whitelisting en reputatie-management: bij vrijwel al deze tools is het IP-adres de primaire ingang. Dat betekent dat de DDoS-, spam- of scan-actie van een enkel persoon (of een besmet apparaat) kan leiden tot de blokkade van een hele groep mensen die allemaal datzelfde IP-adres delen.

Maar het kan ook andersom: als een groot aantal mensen een online dienst benadert vanaf hetzelfde, gedeelde IP-adres, kunnen al die afzonderlijke verzoeken gezamenlijk gezien worden als een aanval, waarna de toegang voor iedereen wordt geblokkeerd door een anti-spam/abuse-systeem.

Ons laatste voorbeeld betreft de filterdienst van OpenDNS. Hun dashboard laat je filters instellen voor het IP-adres waarvandaan je je DNS queries stuurt. Zit je met andere gebruikers achter een gedeeld IPv4-adres, dan blijken verschillende configuraties echter met elkaar te interfereren. De DNS resolvers hebben immers geen manier om verschillende gebruikers achter dat publieke IPv4-adres van elkaar te onderscheiden. Zo kun je bijvoorbeeld queries van anderen in je dashboard terugvinden en mogelijk ook de dienst voor hen verstoren.

Bron: SIDN.nl

Gewijzigd door Highway op 21 augustus 2023, 17:44
Handtekening
Wink
 
Paul Jansen
Gaat lekker ! Dan heb ik zeker geluk gehad dat het nog vrij soepel is verlopen.
Ik hou mijn hart wel vast over wat er nog komen gaat bij mijn klanten die ook bij Caiway zitten.
 
Highway
Nou net weer 47 minuten met de klantenservice/technische dienst aan de lijn gehangen. Ik heb hier een hele positieve indruk aan overgehouden vanwege de bereidheid te helpen en dingen uit te zoeken. Mijn melding van 16 augustus (koppeling aan de storing) was afgemeld. Er was "iets" gedaan en ze dachten dat het daarmee wel opgelost was. Helaas hier geen terugkoppeling over ontvangen. Ik heb voorgesteld deze gang van zaken eens intern te evalueren. Nu opnieuw is er een koppeling gemaakt aan mijn storing en wordt er verder naar gekeken. Helaas dus nog geen oplossing. Men begrijpt bij Caiway ook niet hoe het kan dat ik nog steeds op een CGNAT zit. Dit bleek de afgelopen week inderdaad bij meerdere mensen in Almelo te spelen. Benieuwd of er een oplossing en een terugkoppeling komt.

Morgen zijn we een week verder met deze ellende. Angry
Handtekening
Wink
 
Highway
Verwachtend dat er nog steeds een 100.x.x.x ip in de router zou staan, werd ik zojuist blij verrast met een echt publiek ipv4 adres.

Probleem schijnt opgelost te zijn. Ik ben nog even voorzichtig en wacht morgen even af voordat ik een zucht van verlichting kan slaken.
Handtekening
Wink
 
Paul Jansen
Gefeliciteerd ! Het kwartje is dus eindelijk gevallen daar
 
Highway
Gistermorgen zelfs een mail gehad met een afmelding over de storing. Top.
Handtekening
Wink
 
Highway
In de eerder genoemde mail stond ook een link om contact te zoeken met Caiway via Whatsapp. Dat vanochtend ook gedaan, maar tot op heden geen reactie daar op gehad. Daarom zojuist maar weer de telefoon gepakt om een compensatie voor het geleden ongemak te bespreken.

Dat leverde een ruimhartige korting op de volgende factuur op, waarvoor dank.

Ik ben nu bijna 9 jaar klant bij Caiway en dit is mijn eerste "grote" storing geweest. Het was wel even volhouden en het leverde ongemak op, maar ik ben weer een tevreden mens.
Handtekening
Wink
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Werkzaamheden Caiway veroorzaakt storing met dubbel NAT probleem', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Langdurige storing doorgifte BBC 4 op TV-kanaal 139 Storing : 1 22 mrt 2024
Caiway slechte routes? Storing : 1 18 jan 2024
Amino aria 7x naar Caiway omzetten CaiWay/Delta Glasvezel digitale ontvangers : 1 22 dec 2023
Zender van de maand Caiway Interactieve TV, Pay Per Event : 122 11 dec 2023
Kijken zonder kastje bij Caiway en Delta Interactieve TV, Pay Per Event : 18 08 jul 2023
Advertentie