obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Zijn er meldingen op de website van CaiWay/Delta. Zo ja wat wordt er gemeld.
 Onderwerp afdrukken
Werkzaamheden Caiway veroorzaakt storing met dubbel NAT probleem
Highway
Woensdag morgen 16 augustus 2023 rond 03:00 merkte ik voor het eerst dat er een probleem met het netwerk van Caiway was. Mijn thuis FTP server ontvangt geen belangrijke backups meer en ik krijg hiervan mails met foutmeldingen.

Na onderzoek blijkt dat ik een ipv4 adres in deze range 100.64.0.0 - 100.127.255.255 heb in plaats van een publiek (dynamisch) ipv4 adres.

Dit is zogenaamde Shared Address Space. can only be used in Service Provider networks or on routing equipment that is able to do address translation across router interfaces when addresses are identical on two different interfaces.

Quote

Comment: This block is used as Shared Address Space. Traffic from these addresses does not come from IANA. IANA has simply reserved these numbers in its database and does not use or operate them. We are not the source of activity you may see on logs or in e-mail records. Please refer to http://www.iana.org/abuse/

Comment: Shared Address Space can only be used in Service Provider networks or on routing equipment that is able to do address translation across router interfaces when addresses are identical on two different interfaces.


16 augustus gelijk 's ochtends gebeld. Het blijkt om werkzaamheden te gaan. Het kan nog wel 4 uur duren voordat het opgelost is.

Gisteren 17 augustus in de middag weer gebeld. Nog steeds werkzaamheden. Wel ergerde ik me aan deze medewerker met onzin verhalen over hoe glasvezel routing verloopt. Kwantum mechanica en Kwantum fysica heeft er niets mee te maken. (Ik hoor het graag als ik het mis heb.)

Vandaag 18 augustus nog steeds dezelfde problemen. Net als de afgelopen dagen geen melding te vinden op de website van Caiway over een storing of werkzaamheden in Almelo. Gisteren wel een melding op het bandje van de klantenservice.

Meer dan 48 uur duurt deze situatie nu al voort.
Het probleem is dat Caiway een extra NAT voor het glasvezel modem heeft gezet. Hierdoor ontstaat een dubbele NAT waardoor er problemen komen met port forwarding en DDNS services, die een verkeerd ip adres rapporteren. Ik heb dat ip adres nodig om deze te kunnen white listen voor bepaalde doeleinden.
Handtekening
Wink
 
Paul Jansen
Hier precies hetzelfde verhaal dus dat dat scheelt mij een hoop type werk.
Gedeeld ip-adres welke begint met 100.x en vandaag nog niet opgelost !!
Geen info vooraf en gisteren bijna een nieuwe router gekocht. Gelukkig kwam ik er net op tijd achter dat mijn WAN IP en Public IP niet hetzelfde waren. Hier in Almelo zou ik alleen over kunnen stappen op Solcon glasvezel maar dan betaal ik wel meer. Caiway is een maffia onderneming met een Monopoly positie hier in Almelo.
Reeds in 2014 ben ik de discussie aangegaan over dit alleenrecht toen Ziggo hier noodgedwongen werd verbannen. Binnen 2 jaar zou het netwerk worden opengegooid voor meerdere aanbieders. NIET DUS !!!! Het wordt tijd dat we massaal in actie komen om deze praktijken te stoppen.

https://www.tubantia.nl/almelo/gemeente-machteloos-bij-monopolie-van-caiway-delta-fiber-op-almelos-netwerk-en-gebruik-glasvezel~abca246f/
 
Highway
Als het probleem snel wordt opgelost vind ik het prima. Goed te weten dat Solcon eventueel een alternatief is.

Gezien de tijdspanne van deze voortdurende "werkzaamheden" ben ik bang dat Caiway/Delta overgaat op CGNAT (Carrier Grade NAT), dan deel je je publieke ipv4 adres met anderen. ISP's doen dit wel vaker omdat de ipv4 adressen op raken. Maar een gedeeld publiek ipv4 adres is onacceptabel.

Voorheen was ik ook tevreden met Ziggo en vond het inderdaad jammer dat het cogas netwerk verkocht werd aan Caiway. Toch ben ik de afgelopen jaren zeer tevreden geweest met Caiway. Eens kijken hoe de situatie zich gaat ontwikkelen.
Handtekening
Wink
 
Paul Jansen
Het is hier inmiddels opgelost. Heb weer een IP uit de oude range en werkt prima met de DDNS functie in mijn Asus router.

hopelijk voorlopig geen fratsen meer
 
Highway
Ah dat klinkt hoopvol. Hier nog niet, ik ga even het modem een minuutje stroomloos maken.
Handtekening
Wink
 
Highway
2x het modem opnieuw opgestart met de nodige minuten tussenpauze.
1x weer een lokaal ip adres.
2x weer een lokaal ip adres maar ondertussen wel het mac adres veranderd want dat wil nog wel eens helpen voor een nieuw ip adres.

Zal het straks nog een keer proberen en de reboot functie van de router inschakelen tijdens nachtelijke uren.
Handtekening
Wink
 
Highway
Zojuist nog het modem van de stroom gehad, maar ik zit nog steeds in de 100.x.x.x range.Sad
Handtekening
Wink
 
Paul Jansen
Misschien een beetje druk uitoefenen op Caiway? Ik heb vrijdag gelijk gevraagd naar 2e lijn support en ze maximaal een dag gegeven om het te fixen. Dat heeft blijkbaar wel gewerkt. Ik zit zelf in de IT en heb een aantal klanten die dezelfde configuratie hebben als ik en ook bij Caiway zitten. Ben benieuw wat daar nog allemaal gaat gebeuren
 
Paul Jansen
Een reboot van het modem was trouwens niet nodig. Ik zag 's middags in mijn router dat ik weer een "normaal" ip-adres had gekregen.
 
Highway
Hier nog steeds een 100.x.x.x ip adres. Gisteren de hoop al opgegeven, ze werken niet in het weekend. Komende paar dagen maar even afwachten.

Maandag maar weer aan de bel trekken.
Handtekening
Wink
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Werkzaamheden Caiway veroorzaakt storing met dubbel NAT probleem', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Langdurige storing doorgifte BBC 4 op TV-kanaal 139 Storing : 1 22 mrt 2024
Caiway slechte routes? Storing : 1 18 jan 2024
Amino aria 7x naar Caiway omzetten CaiWay/Delta Glasvezel digitale ontvangers : 1 22 dec 2023
Zender van de maand Caiway Interactieve TV, Pay Per Event : 122 11 dec 2023
Kijken zonder kastje bij Caiway en Delta Interactieve TV, Pay Per Event : 18 08 jul 2023
Advertentie