obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
In dit onderdeel kun je alles kwijt over Glasvezel modems van CaiWay/Delta. Eventueel in combinatie met een eigen router.
 Onderwerp afdrukken
Vraag over nieuwe aansluiting
Frans62
Hoi allen, ik ben Frans uit Schiedam.
Net lid geworden van dit forum om een paar vraagjes te kunnen stellen over een nieuwe tv + internet glasaansluiting, dus ik hoop dat iemand deze voor mij zou kunnen beantwoorden :-)

Mijn huidige situatie is:
Televisie nog over de coax aansluiting bij caiway.
Internetaansluiting over de telefoonlijn bij online.
Wonende in een appartement met de meterkast buiten de woning (wel op de zelfde verdieping)
Er ligt 1 netwerkkabel (cat6) vanuit de meterkast naar de woonkamer.

Ik heb gezien dat er 3 mogelijke aanbieders zijn waar ik een abbo kan afsluiten voor een glasaansluiting, te weten
Caiway
Delta
Online (over het delta netwerk)
Mijn voorkeur gaat uit naar caiway, omdat ik hier al van oudsher bij zit.
En omdat zij het voordeligste abbo aanbieden ;-)

Heb al gebeld met de klantenservice van caiway, maar zij konden mij niet echt een duidelijk antwoord geven over technische vragen.

Nu heb ik begrepen dat er bij een glasaansluiting van caiway een glasmodem wordt aangesloten op het glas aansluitpunt welke zich in mijn meterkast bevind.
Vanuit dit glasmodem wil ik mijn netwerkkabel gebruiken om een router (als accespoint) in mijn woonkamer te plaatsen.
Om ook televisie te kunnen ontvangen moet er een 2e netwerkkabel vanuit het glasmodem in de meterkast naar de woonkamer komen, hier zie ik erg tegen op omdat de netwerkkabel die er nu ligt ook al veel moeite heeft gekost.

Kan ik mijn bestaande coax kabel die ook vanuit de meterkast naar de woonkamer gaat gebruiken i.p.v. een extra netwerkkabel aan te moeten leggen naar de interactieve tv ontvanger.
Ik heb op internet gezien dat hiervoor eventueel een Hirschmann inca 1g o.i.d. gebruikt voor zou kunnen worden.
Klopt dit? En bereik je hier ook een goede tv ontvangst mee.
Lijkt voor mij de simpelste oplossing te zijn om geen extra kabel te hoeven aanleggen, of zijn er hiervoor andere makkelijke oplossingen?

Of is het toch beter en makkelijker om een tv + internet glasaansluiting te nemen bij Delta of Online omdat er bij deze aanbieders geen extra netwerkkabel nodig is om toch interactieve tv te kunnen ontvangen.

Een heel verhaal dus ik hoop dat bovenstaande een beetje duidelijk is, ben namelijk niet zo heel technisch aangelegd :-(
En bij voorbaat mijn dank als iemand hier een antwoord op zou kunnen geven.
 
Bordewolf
De internetkabel voor je tv decoder kan ik de router. Dus geen tweede kabel naar de meterkast. Overigens krijg je dan wel 96 Kbits/sec Stereo geluid (gelijk aan een DAB+ tafelradio) ipv Dolby en 320 Kbit/sec Stereo zoals op COAX
Handtekening
HUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!
 
BertM
Om te beginnen, Caiway en Delta is tegenwoordig 1 club.

Als je een glas abonnement afsluit bij Caiway/Delta is het normaal gesproken zo dat de glasvezel ergens je huis in komt en wordt afgemonteerd op een aansluitboxje. Meestal wordt zo'n aansluiting in de meterkast gemaakt, maar bij mijzelf heb ik hem in de huiskamer laten afmonteren. Je krijgt bij een Caiway abonnnement meestal een Genexis Platinum-7840 geleverd.
Dat is een glasmodem/router/wifi in 1.
Aan de genexis zit een glaskabel vast die je in het aansluitkastje kan steken.
Het Genexis modem is meteen ook het wifi accesspoint, telefoon aansluitpunt en heeft 4 aansluitingen voor internet of de interactieve TV ontvangers.

Als je het niet voor elkaar krijgt om de glasvezel in je huis te laten afmonteren kan het natuurlijk ook in de meterkast, maar dan moet je de Genexis modem ook in de meterkast installeren. Je kan dan via je bestaande CAT6 kabel het internet bij je in huis brengen. Als je daar een fatsoenlijke switch aan hangt kun je daar ook je interactieve TV ontvanger en je accesspoint op aansluiten, maar dat is verre van optimaal. Bovendien zit je dan nog met de telefoon aansluiting die op het Genexis modem zit.

Als alternatief kun je ook een modem krijgen dat in "Bridged mode" wordt geconfigureerd, zodat je een eigen router in je huis kan plaatsen, aangesloten via de CAT6 kabel.
De configuratie van je router wordt dan wel behoorlijk complex omdat zowel de TV als de telefonie via een apart eigen VLAN worden doorgestuurd.

Als ik jou was zou ik zeker proberen om de glas aansluiting in je huis te laten afmonteren, dat is verreweg het gemakkelijkst.

Ik weet dat mijn zoon ook in zo'n situatie zit in een appartementencomplex waar de meterkast buiten de woning is, maar hij heeft ook het ook voor elkaar gekregen de glasaansluiting in z'n woonkamer te krijgen.
 
Frans62
Heren alvast bedankt voor uw antwoorden,

@Bordewolf
Dus als ik het goed begrijp krijg je bij interactieve tv een slechtere geluidskwaliteit.
Als ik dus een tv + internetpakket neem blijft mijn coax aansluiting ook te gebruiken en kan ik in plaats van de interactieve tv onvanger die bij het pakket zit dus gewoon mijn humax ihdr-5200c blijven gebruiken?

@BertM
De glasaansluiting is al enige jaren geleden gemonteerd in de meterkast, dus deze in de woonkamer laten monteren is geen optie meer.
Vaste telefoonlijn gebruik ik niet meer dus dat heb ik niet nodig.

Blijft alleen mijn vraag of het mogelijk is om i.p.v. een extra utp kabel naar mijn woonkamer te leggen of het ook mogelijk is om hiervoor de coax kabel te gebruiken via internet over coax met bijvoorbeeld de Hirschmann inca 1g.
 
Bordewolf

Frans62 schreef:

Heren alvast bedankt voor uw antwoorden,

@Bordewolf
Dus als ik het goed begrijp krijg je bij interactieve tv een slechtere geluidskwaliteit.
Als ik dus een tv + internetpakket neem blijft mijn coax aansluiting ook te gebruiken en kan ik in plaats van de interactieve tv onvanger die bij het pakket zit dus gewoon mijn humax ihdr-5200c blijven gebruiken?

@BertM
De glasaansluiting is al enige jaren geleden gemonteerd in de meterkast, dus deze in de woonkamer laten monteren is geen optie meer.
Vaste telefoonlijn gebruik ik niet meer dus dat heb ik niet nodig.

Blijft alleen mijn vraag of het mogelijk is om i.p.v. een extra utp kabel naar mijn woonkamer te leggen of het ook mogelijk is om hiervoor de coax kabel te gebruiken via internet over coax met bijvoorbeeld de Hirschmann inca 1g.


Bij Caiway behoud je de COAX als je al bij Caiway zit. Bij Delta en de andere providers krijg is alleen interactieve tv via glasvezel. Het geluid van het interactieve (glasvezel) tv-product van Delta en Caiway is ver ondermaats. Geen Dolby beschikbaar wel stereo gelijk aan een DAB+ tafelradiootje 96Mbit/sec. Minder dus dan bij COAX waar standaard 320 Kbs/sec wordt geleverd voor stereo en Dolby bij de zenders waar dit beschikbaar is (en dat zijn de meeste zenders waar films, documentares, muziek etc op wordt uitgezonden)
Handtekening
HUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Vraag over nieuwe aansluiting', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Nieuwe zenders per januari 2024 Interactieve TV, Pay Per Event : 6 19 jan 2024
nieuwe app of zender Welke zender wil je er nog bij hebben? : 1 26 feb 2023
nieuwe app of zender Welke zender wil je er nog bij hebben? : 1 18 feb 2023
Caiway nieuwe bestelling haast onmogelijk Klacht over CaiWay/Delta : 4 13 sep 2022
Geen optische aansluiting op Aria 7X Decoders van CaiWay/Delta voor digitale radio en tv. : 2 10 aug 2022
Advertentie