obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
Eigen mailserver
delavandaag
Ik overweeg een glasvezel abonnement van Caiway. Maar dan moet het wel mogelijk zijn om een eigen mailserver te kunnen draaien en daarover kan ik bijna geen informatie vinden. Kan iemand mij daarover inlichten? Specifieke vragen zijn: heeft Caiway een smarthost? Is het (openbare) IP-adres statisch of dynamisch? Zijn er bepaalde poorten afgesloten?
 
Highway
Poort 25 kun je alleen gebruiken met de authenticatie gegevens van Caiway.
Poort 587 en andere poorten kun je gewoon gebruiken.

Ik heb een eigen servertje op zolder staan. Deze verzend berichten via poort 25 naar mezelf toe. Dit is echter GEEN mailserver!

Dit forum draait op een server die ergens in een datacentrum staat. Via mijn caiway glasvezelverbinding kan ik probleemloos werken met de email poorten:
993 995
587 465

Je krijgt van Caiway een dynamisch ip adres, maar veranderd gelukkig niet al te vaak. Toch is dit vervelend, daarom heb ik verschillende dyndns services lopen. (b.v. noip.com en dynu.net)

Met smarthost heb ik geen ervaring.

Het glasvezel internet van caiway vind ik geweldig.
Handtekening
Wink
 
delavandaag
Dank Highway, voor je bericht. Is er iets wat het wijzigen van het IP-adres triggert? Zoals een herstart van het modem. Of gebeurt het periodiek, na een bepaalde periode. Heb nu KPN (ADSL) met ook een dynamisch adres. Het wijzigt alleen als het modem uitgaat en niet binnen een minuut of 10 tot 15 wordt herstart. Daar kan ik mee leven. Maar telkens random een nieuw adres gaat voor mij niet werken. (Maar ik zal eens kijken naar noip en dynu).

Thnx, Dela
 
Highway
Inderdaad een herstart van het modem, maar ook een herstart van een eigen router. Het veranderen van het mac adres in je router, dat je isp ziet. Maar niet bij elke herstart hoor. Het heeft er mee te maken of in de tussentijd dat jij je modem herstart er toevallig iemand via dhcp een ip adres aanvraagt bij caiway en caiway "ziet" dat jouw ip adres vrij is. Hoe langer je modem dus uit staat, hoe groter de kans dat dat inderdaad gebeurd.

Ik schat dat ik nu bij elkaar al wel 2 maand hetzelfde ip adres heb. In het begin dat ik bij caiway zat was het bijna wekelijks, maar ik denk dat dat te maken had met de groei van het glasvezelnetwerk in die tijd omdat een groot deel van Twente verplicht overstapte van Ziggo naar Caiway.

Zelfs de afgelopen storing bij caiway heeft geen nieuw ip adres opgeleverd. Terwijl ik het modem van de stroom heb gehad. De router idem en een paar keer herstart heb. Schrik niet van het woord storing, dat is met glasvezel echt zeldzaam.

Maar ik heb ook wel eens een nieuw ip adres ontvangen als er werkzaamheden waren geweest in het netwerk van caiway.

noip wordt door de meeste routers wel ondersteund en is gratis. Nadeel is wel dat je elke maand moet bevestigen dat je gebruik wilt blijven maken van noip. Als je een abonnement hebt dan hoeft dat weer niet en heb je ook nog meer mogelijkheden.

Als je een eigen server hebt, dan kun je dynu.net overwegen. Daar is een linux programma voor (ddclient) die er voor zorgt dat het juiste ip adres de dns servers wordt gekoppeld. Even lastig te configureren, maar als het werkt heb je er geen omkijken meer naar.

Edit: Ik heb dit ip adres sinds 6 december of misschien nog eerder. Via mijn oude postings heb ik even gekeken naar mijn ip adres.
Gewijzigd door Highway op 21 maart 2018, 21:53
Handtekening
Wink
 
delavandaag
Nogmaals dank, Highway, voor je uitgebreide reactie. Klinkt - redelijk - geruststellend.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Eigen mailserver', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Eigen (Fritzbox) modem instellingen Hardware instellingen : 4 28 jan 2022
Eigen Draytek Vigor 2132FVn op FTU CaiWay/Delta Glasvezel modem : 6 08 dec 2020
Eigen router, instellingen? Eigen netwerk : 1 19 okt 2020
EIgen Router DMZ en Interactieve TV Eigen netwerk : 3 29 nov 2019
Eigen modem of alleen router? CaiWay/Delta Glasvezel modem : 40 22 okt 2019
Advertentie