obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
CaiWay/Delta Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » CaiWay/Delta verbindingsproblemen » Storing
Geen verbinding met internet. Meld hier storingen. Zo kunnen storingen inzichtelijk gemaakt worden.
 Onderwerp afdrukken
internet-storing, maar volgens Rekam is alles in orde. Wat nu?
Roos
internet valt al maanden zo heel nu en dan weg, maar het werd de laatste steeds erger.
TV gaat redelijk/goed. Heel soms wat blokkerig op een enkel kanaal. Maar niet zodanig om Caiway in te schakelen.
We wonen nogal afgelegen, en onze weinige buren hebben geen internet via Caiway. Dus ik kan niet nagaan of het een buurt-probleem is.


situatie:
- humax 5050c - philips TV
wanddoos - splitter
- Sitecom WLR-4100 voor alleen WiFi


twee weken geleden werden de storingen steeds langer, en was een reset de enige oplossing. Dus de Helpdesk gebeld, en zij zagen de onderbrekingen ook. Dus werd voorgesteld om een nieuw modem te sturen.

Vorige week het nieuwe modem en splitter geinstalleerd. Het intunen van het modem duurde uren (meer dan 6 uur), maar daarna werkte alles weer. Iedereen blij.

Maar na 5 dagen lag internet (en dus ook bellen) er weer uit. De 4 modem lampjes 1-2-3 gaan aan, en bij het vierde lampje gaan ze allemaal weer uit. Wat zich steeds herhaald.

Kabels, inbouwdoos, stekkers allemaal gecontroleerd, en daar lijkt niets mis mee. Het valt me wel op dat als ik de TV stekker NIET in de splitter heb, dat internet dan wél werkt. Als ik de tv stekker erin doe, dan valt internet weg. Soms direct, en soms na uren.
Alles even stroomloos maken, wil ook nog wel eens helpen. Maar niet permanent, na verloop van tijd is internet én de telefoon weer inactief.

Monteur van Rekam geweest. Sluit meetapparatuur aan op wandcontact. Signaal is goed, dus gaat weer weg.
5 minuten na vertrek is internet weer in storing.
De 4 modem lampjes 1-2-3-4 gaan achtereenvolgens aan. En na een paar minuten gaan ze allen weer uit.

Ik begin te twijfelen of het niet aan de Humax, of de TV, zou kunnen liggen.
Bij het ontkoppelen van de (hirschman) coaxkabel tussen de splitter en de Humax is duidelijk een schokje te voelen. Het lijkt op lekstroom in het circuit. Ná zo'n schokje doet internet het weer, een tijdje.

In de buurt van het modem, de router en tv is geen randaarde stopcontact aanwezig. Maar dat maakt niet uit, want alle apparatuur is ook niet geaard.
De coax-wanddoos is onderdeel van een aantal niet-geaarde stopcontacten. Daarom neem ik aan dat de coax-wanddoos inwendig ook niet geaard is. Wat ook niet écht noodzakelijk is, heb ik begrepen.

Overleg gepleegd met een kennis die bij Ziggo installatie- en storingswerk doet.
(even ter zake: hij is niet echt te spreken over de kwaliteit van het coax-netwerk van Caiway)
Volgens hem is zo'n coax lekstroompje normaal, en zou een teveel aan spanning moeten worden geblokkeerd door een deugdelijke splitter. En dus niet het data-signaal moeten verstoren.
Maar het uitvallen van internet, op het moment dat de TV-kabel wordt aangesloten, is wel merkwaardig.


Heeft iemand nog een idee, of een tip?

alvast bedankt,
Roos
 
Adios
Is het netwerk van Ziggo dan zoveel beter als van Caiway?
 
Roos

Quote

Is het netwerk van Ziggo dan zoveel beter als van Caiway?

Geen idee. Ik heb er geen ervaring mee. Maar ik heb wel de indruk dat het coax-netwerk in Gouda, niet het meest moderne is.
Maar dit is off-topic. Want tot nu toe heb ik geen klagen over de helpdesk van Caiway.

Maar weer on-topic:
de laatste uren gaat het weer allemaal goed. Ik heb geen idee of dat er bij Caiway, of ergens onderweg naar hier, iets aangepast is.
En omdat het wel vaker een paar dagen normaal heeft gewerkt, weet ik ook niet of het probleem definitief voorbij is.

Maar heeft iemand anders ervaring met (duidelijk voelbare) stroomschokje op de kabel tussen de splitter en de Humax (of tussen de splitter en de tv).
En weet iemand in hoeverre deze vreemde spanning de internetverbinding kan beïnvloeden?
 
2fast4u
ik weet alleen dat altijd de spliter slecht was.. maar goed misschien iets beter spliter?
 
jj1987
Weet niet of die wandcontactdoos je AOP (hoofdaansluiting) punt is? Of heb je het AOP in de meterkast zitten?
Normaliter is een AOP geaard, dus galvanisch gescheiden. Dit voorkomt juist dat je schokken krijgt en signaalverlies.
Als je kijkt naar de nu gebruikte modellen van Hirschmann, en Tratec AOP aansluitdoosjes, zul je zien dat daar een aarde aansluit kabel bij zit, die aangesloten moet worden op het aardpunt in de meterkast. Het wegvallen van de internet verbinding zou hiermee misschien ook wel opgelost zijn. Mijn ouders hadden vorig jaar geen aop (de hele straat niet), maar enkel de groene kabel, en die hebben ze door Caiway laten vervangen door een officieel AOP, hierna waren ook de schokjes met in en uitpluggen verdwenen, en leverde dit ook stabiele signaalwaardes op, wat de tv kwaliteit ten goede kwam. Hieronder een foto van internet geleend, waarop de aarde leiding te zien is die aangesloten dient te worden.

http://www.btmarkt.nl/Webwinkel-Product-109505169/Tratec-overnamepunt-TRAS-1000-B-versterker-splitter.html
jj1987 voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
 
Roos
@jj1987:
bedankt voor je nuttige info.
Het is een huis wat in de jaren 70 gebouwd is. In de woonkamer zit een wanddoos, waar de groene kabel binnenkomt. Ik heb deze wel van binnen bekeken, om te kijken of daar misschien iets mis is. Maar ik kan er slecht bij en kan dus niet zien of er, naast de groene kabel, ook nog een aarde-draad is aangesloten. De stopcontacten in hetzelfde "blok" zijn in ieder geval niet ge-rand-aard.

@optimiser:
bedankt voor het aanbod, maar Rekam komt weer langs voor verder onderzoek naar het aansluitpunt.


Tot eergisteren heeft het internet bijna een dag gewerkt. En gisteren plotseling ook weer een paar uur.
Momenteel ligt het internet weer plat, en dus maar weer contact opgenomen met de Caiway.
Deze geeft aan dat Rekam weer langs komt, voor verder en uitgebreider onderzoek. Ook zal aandacht aan de wandcontactdoos worden besteed, en evt worden vervangen.
Volgens Caiway-medewerker is het vrijwel uitgesloten dat lekspanning vanuit de Humax of de TV de oorzaak is voor een slechte data-verbinding. De kwaliteit van het data-signaal wat Caiway meet "ligt net op het randje"
 
Roos
@optimiser: Als de hoofdaansluiting in de woonkamer is dan is het haast uitgesloten dat hij geaard is. Overigens zijn nagenoeg alle coaxaansluitingen geaard maar dat gebeurt door de provider in de wijkkast/buiten aarde. De aarde hiervan staat los van de aarde van je huis elektra.
Dat had ik van andere ook al begrepen. Maar daarom verbaast het me dat ik een schokje krijg. Je zou verwachten dat vreemde spanning via de aarde weg zou vloeien.

@optimiser: Je zou je UTP verbinding eens direct moeten leggen aan modem en dan aan je PC want de Sitecom WLR4100 is hierin geen hoogstaande stabiele kwaliteits-router.
Ik denk niet dat dat veel uitmaakt, omdat het modem al niet in staat is om een data-verbinding op te bouwen. En vorige week heb ik m'n oude Linksys al vervangen door de Sitecom.

@optimiser: Welke Humax heb je?
Sluit de Humax eens direct aan op je SOP. Bij de zenderinstallatie van de Humax kun je de signaal informatie zien. Wat geeft deze aan waardes?

Het is een 5050C. En het Tv-signaal is prima. Alleen het data-signaal valt steeds weg. En het lijkt erop dat het data-signaal stabiel(er) is, als er geen humax/tv is aangesloten.
Bij Caiway hebben ze al geconstateerd dat (als internet werkt) het signaal "op het randje" zit
 
Adios
Zoveel info is er toch niet nodig? Het Rekam netwerk is al jaren bagger en in staat van ontbinding.

Waarom denk je dat Rekam het laagste aansluitpercentage heeft van alle coaxnetwerken ?
 
Marctraider
Laat me raden, zodra je de modem opnieuw opstart is alles weer prima?

Zoja: Hoogstwaarschjnlijk Storing in de lage frequentieband (upstream) die het modem over de zeik laat gaan. Meestal blijft je TV dan ook redelijk werken terwijl je internet ultra langzaam gaat. Zonder upstream ook geen downstream.

Als je al tig keer monteurs langs hebt gehad die niks kunnen vinden (beschadigde kabel, slecht signaal) dan kan je er bijna 99% van uit gaan dat dit het probleem is.

Een andere nog plausibele oorzaak zou een intermittent failure van een buitenversterker kunnen zijn.

ik heb hier 4 jaar lang problemen mee gehad, tot voor kort. Caiway heeft namelijk in mijn buurt (2801) een week of twee geleden de upstream frequentie verhoogt van het storingsgevoelige 27~mhz naar de 40~mhz.

Sindsdien is mijn verbinding nagenoeg schoon.

Misschien komt je buurt nog in aanmerking voor deze upgrade?
Gewijzigd door Marctraider op 26 oktober 2015, 22:12
 
Roos
Gisteren is monteur van Rekam weer geweest.

Hij heeft de wanddoos vervangen, omdat deze nogal gedateerd was.
En hij heeft nu wat meer metingen gedaan. Vanaf de wijkkast naar ons huis en vica versa.
Daarbij constateerde hij een lichte breuk/beschadiging in de kabel. Ongeveer 8 mtr vanaf de doos. Dat wordt dus graven in de tuin, binnenkort.

Ik ben niet echt blij met de komende graafwerkzaamheden.
Maar als daardoor de problemen voorbij zijn, mogen ze van mij z.s.m. beginnen !
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'internet-storing, maar volgens Rekam is alles in orde. Wat nu?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Philips SmartTV plus internet Hardware instellingen : 1 29 nov 2023
Werkzaamheden Caiway veroorzaakt storing met dubbel NAT probleem Werkzaamheden : 17 24 aug 2023
Traag internet. CaiWay/Delta Glasvezel internet verbindings problemen : 1 28 mei 2023
Kan mijn modem( glasvezel) niet activeren. Wel internet CaiWay/Delta kabel modems, Motorola, Arris, etc. : 2 11 feb 2023
storing wordt maar niet opgelost Storing : 1 24 jan 2023
Advertentie