obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
In dit onderdeel kun je alles kwijt over Glasvezel modems van CaiWay/Delta. Eventueel in combinatie met een eigen router.
 Onderwerp afdrukken
Problemen Cisco EA6500 router
stefw321
Hallo,

Ik heb sinds enkele dagen CaiWay Glasvezel Start. Daar heb ik een Cisco EA6500 router achter gezet om ook draadloos te kunnen internetten. Als ik mijn laptop aansluit via een UTP-kabel werkt alles prima: downloadsnelheid van 75Mbps, uploadsnelheid van 76 Mbps, precies conform de specs van Caiway. Echter, zodra ik de UTP-kabel loskoppel en gebruik maak van WiFi, zakt de snelheid weg: de snelheidstest komt dan uit op nog geen 3 Mbps download en 23 Mbps upload! De laptop heeft een Atheros AR9285 WiFi-adapter (802.11b/g/n) en draait op Windows 7.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen, en belangrijker, hoe ik dit kan verhelpen?
 
stefw321
Beste Optimizer,

Ik heb alle stappen doorlopen, met de volgende resultaten.

Als ik de router pal naast de laptop zet, gaat de downloadsnelheid wel omhoog naar 60Mbps (speedtest.caiw.net). Wordt de afstand groter (ca. 2 meter) dan zakt de snelheid al weg naar 4 tot 7Mbps. De uploadsnelheid blijft wel ca. 50-60Mbps op grotere afstand.

De buren blijken op kanaal 6 te zitten, dus heb ik de router op kanaal 1 gezet. Ook dat hielp niet.

Ik heb ook de reset naar fabrieksinstellingen gedaan. Helaas heeft ook dat niet mogen baten: de WiFi-downloadsnelheid blijft een magere 4 Mbps. Ik heb nog een andere laptop gepakt, maar ook daar hetzelfde resultaat: downloadsnelheid ca. 4 Mbps, uploadsnelheid wel ca. 50-60 Mbps.

De signaalsterkte van de WiFi-ontvangst staat gewoon op 'excellent' / maximaal. Toch lijkt het haast iets te maken te hebben met signaalsterke, aangezien de downloadsnelheid snel afneemt bij grotere afstand (dat de uploadsnelheid wel op peil blijft lijkt mij erop duiden dat de netwerkkaart wel krachtig genoeg uitzendt).

Heb je nog ideƫen wat ik verder kan proberen?
 
stefw321
Dank voor je reactie. De SimpleTap feature had ik al uitgeschakeld bij het handmatig instellen van de router na de reset. Dat heeft dus helaas niet geholpen. Ik zal kijken of ik morgen of dit weekend aan alle info kan komen waar Linksys om vraagt!
 
wsliggers
Mag ik zo vrij zijn een aanvulling te geven?
* Laatste firmware geinstalleerd op de Atheros?: die is 10.0.0.234 (lost een aantal problemen op met name de 64.bits versie van W7)
* Configureer je draadloze verbinding in 'N-mode only' en op dual-channel 40Mhz fixed. dus geen auto 20/40MHz!!
* Je security is toch wel WPA2 Personal/AES!! ( je zal ze de kost geven die nog WEP of WPA/TKIP gebruiken, dan kom je met 802.11n NOOIT boven de 54Mb/s)
NB: Die 40MHz in dual-channel mode is belangrijk om je snelheid te verhogen, in je een 'mixed g/n configuratie' gaattie automatisch terug naar singel channel 20Mhz.
Succes!
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Problemen Cisco EA6500 router', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Nokia modem en WiFi problemen [opgelost] CaiWay/Delta kabel modems, Motorola, Arris, etc. : 1 12 mrt 2023
Problemen met website, router port 443 Hardware instellingen : 4 11 feb 2023
Router Eigen netwerk : 2 11 feb 2023
Genexis Router Static IP comments CaiWay/Delta Glasvezel modem : 2 25 nov 2020
Eigen router, instellingen? Eigen netwerk : 1 19 okt 2020
Advertentie