obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken
Dreigmails via Caiway
cawul
Recent heb ik twee dreigmails ontvangen. Hiervoor had ik er nooit last van.

Mailbox gehackt en een Trojan geïnstalleerd, dat soort gedoe en of ik even wil betalen.

Zeker, dat soort mails wordt met duizenden tegelijk verstuurd.
Ik lig er verder niet wakker van, maar je gaat toch even wat verder kijken.
Check haveibeenpwned: nee email is niet 'gelekt'.

Overigens... mijn caiway email adres gebruik ik amper: zal misschien 3-4x geweest zijn, de laatste paar maanden.
Ik gebruik een ander mail adres.
Misschien is een andere pc gehackt(?) waarop mijn mail adres stond/staat.

Gekeken op de site van Fraudehelpdesk en zag onder "Valse e-mail"-> "Overig" als 1e een dreigmail melding die kennelijk ook via Caiway is gegaan.

Mogelijk ben ik de enige?

Zoals gezegd, het is opmerkelijk: never nooit last en nu ineens 2x (in 2 wkn)
 
Jaco Hage
Ik maak steeds meer mensen bewust van de onveiligheden van hun thuisnetwerk. Maar het mag helaas geen euro kosten.
Vandaag heb ik weer training / inzicht gekregen wat Firewalls / en benodigde beveiligingen kunnen beschermen dan zo'n k.. 50,- routertje.

Als je diversen leks wilt tegenhouden kun je dat voorkomen door bv een Firewall en Fortisandbox (email beveiliging) aan te schaffen. Die controleert vulgaire post en HHTP en HTTPS internet views. Uiteraard kun je ook een dergelijk filter kopen maar dat terzijde.

De ellende die je nu krijgt kan uit alle hoeken komen, Niet alleen een PC maar ook via je smartphone en tablet. Veel mensen voeren klakkeloos hun email adres en wachtwoord in voor het zoveelste Candy Crush spelletje.
De data wordt allemaal onderschept. Soms kan er weken en maanden overheengaan voor een poging gedaan wordt om via jouw of een ander systeem binnen te komen.
Via bv een Fortisandbox / Fortigate kun je in de GUI aangeven welke adressen op een blacklist moeten en bv welke toegangen wel en niet openstaan.

Laatst ontmoete ik een klant die een DOS aanval op een Asus router kreeg via zijn Smart Cloud. En niet dat je Asus moet wantrouwen maar er moet meer advies gegeven worden over netwerk en beveiligingscontrole apparatuur dan dat er nu wordt gedaan.

Afijn, erg goed hoe jij dat nog weet te filteren / ondervangen maar meniggeen loopt met een worm in zijn PC .

Je kunt nog eens proberen een wisseling van je WAN IP en je router anders en/of anders opnieuw in te stellen. Check ook even bovenstaande Smart en Cloud ingangen?
 
cawul
Ondertussen ben ik er achter gekomen dat het vermoedelijk van een geïnfecteerde pc komt (van een club waar ik lid van ben).
Ik gebruik het caiway adres in feite amper, ik gebruik Outlook en incidenteel Gmail en het gaat hier specifiek om Caiway. Cloud is OneDrive.
Bij die club is mijn Caiway adres geregistreerd. Het is en blijft een vermoeden.


Als bescherming gebruik ik de Firewall van Windows (x64, laatste update) en Emsisoft Anti Virus.

Daarnaast gebruik ik Mailwasher dat in feite de mail ophaalt en een preview toont, voordat je het daadwerkelijk binnenhaalt.
Op die manier kan men eventuele spam wissen. Die is er overigens nauwelijks: Mailwasher maakt gebruik van Spamcop en Spamhouse (blocklists).
Ook heb ik zelf aangegeven wat 'good' c.q. 'friends' zijn.

Kortom, troep wordt direct gewist en pas daarna wordt het mailprogramma geopend en de mail binnengehaald.

De spamfilter van Caiway laat dreigmails nog wel door.

In Mailwasher heb ik zelf een filter aangemaakt : op basis van BTC Wallet, resp. Bitcoin

NiOwRG8

Een van de meeste gebruikte regels:
"Send the above amount on my BTC wallet (bitcoin)"

Enfin...

Dank voor de reactie!
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Dreigmails via Caiway', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Caiway slechte routes? Storing : 1 18 jan 2024
Amino aria 7x naar Caiway omzetten CaiWay/Delta Glasvezel digitale ontvangers : 1 22 dec 2023
Zender van de maand Caiway Interactieve TV, Pay Per Event : 122 11 dec 2023
Werkzaamheden Caiway veroorzaakt storing met dubbel NAT probleem Werkzaamheden : 17 24 aug 2023
Kijken zonder kastje bij Caiway en Delta Interactieve TV, Pay Per Event : 18 08 jul 2023
Advertentie