obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
In het onderdeel Glasvezel algemeen van CaiWay/Delta kun je eigenlijk alles posten. Zoals waar beschikbaar, wat zijn de ervaringen, welke techniek wordt gebruikt, welke abonnementen, welke diensten.
 Onderwerp afdrukken
Aandachtspunten overstappen Caiway glasvezel
Egeels
Inmiddels erachter, dat hier in IJsselstein de komende twee jaar geen updates van het dsl-netwerk te verwachten zijn en dat KPN Wholesale geen gebruik zal maken van de Cif glasvezel infrastructuur. Wil daarom binnenkort gaan overstappen van Xs4ll naar de glasvezel van Caiway.
Ik weet dat Fiber en Solcon ook actief zijn op de Cif infra, maar wil graag de Coax/DVB-C aansluiting houden (USB-HDD recording) en dan is Caiway de goedkoopste optie. Ik heb begrepen van de Caiway-helpdesk dat je binnen twee weken na ontvangst van het pakket, de overeenkomst kunt ontbinden als je niet tevreden bent. Ik wil er voor zorgen dat ik aan mijn kant de zaakjes netjes voor elkaar zijn voor het pakket komt. Gelet op alle negatieve reviews wil ik de twee weken echt gebruiken om te kijken of de geleverde glasvezelverbinding stabiel is.

Heb inmiddels een Fritz!box 4040 router aangeschaft en cat6 kabels getrokken. Heb de kabels met een Fluke getest zodat ik zeker weet dat deze 1Gb/s aankunnen. Fritx!box is voorzien van de laatste updates. Thuisnetwerk is weinig spannend, cat 6 kabel gaat tijdens het testen direct naar de PC, daarnaast zijn er een paar apparaten die gebruik gaan maken van de wifi.Heb begrepen dat het modem van Caiway in bridge-mode staat. Ook dit lijkt dus weinig spannend.

Zijn er nog andere aandachtpunten bij het aansluiten van Caiway-glasvezel, bijvoorbeeld ten aanzien van de configuratie van de router?
Alvast bedankt voor de reacties.
 
Jaco Hage
Welke type Fluke meter heb je gebruikt?

Waarom heb je gekozen voor een Fritzbox?.

Overigens is het glasvezel extreem stabiel en heeft ook in 99,9% van de gevallen de daadwerkelijke snelheid, of meer.
Feitelijk kunnen de brokken liggen bij de internet infra/kabels/stekkers/apparatuur. Zelden op de lichtbinnenkomst.

Waar je op mag letten bij een Fritzbox is beginnen met een schone verbinding. Oftewel een clean Fritzbox en een modem die na activering eerst voor 30sec. Uit / aangezet wordt zodat je geen vervuiling van directe Mac / IP adressen meer hebt.
Voordat je de Fritz gaat configureren zou ik adviseren eerst de router aan te zetten en na 30 sec pas de UTP op het modem aan te sluiten. Vervolgens PC aanzetten en daarna pas de UTP op de LAN aan te sluiten.

Succes.
Gewijzigd door Jaco Hage op 07 mei 2017, 22:34
 
Egeels
Bedankt Jaco voor je bruikbare info Smile.

Dit is de Fluke die ik een avondje van mijn werk heb meegenomen: http://www.flukenetworks.com/enterprise-network/network-testing/CableIQ-Qualification-Tester

De Fritz!box 4040 mag ik vanwege een actie van AVM 100 dagen proberen, goede WAN->LAN throughput (boven de 900Mb/s), zuinig (wordt niet warm) wat over het algemeen goed is voor de stabiliteit, redelijke prijs, ervaring met de Fritz!box van Xs4all positief, reviews bij Tweakers en Hardware.info positief (geen stabiliteitsissues), de wat beperkte functionaliteit past bij mijn behoefte.
 
Jaco Hage
Klasse, Feitelijk Fluke ik alleen ivm met storingsbronnen, Hi-RES audio en speciale netwerk-aanleg. Maar je netwerkaanleg klinkt als een goed gerealiseerd netwerk.

Excuus, maar ik vind de uitstraling van de Fritzboxen maar agressief. Maar dat is meer typerend aan mijn perfectionisme van de Fritz kleur, dooslayout, instelgedoe, geen beamforming wifi en functionaliteiten om goed in te haken op het dynamische Glasvezel IP netwerk. De middenklasse Fritz met o.a. SIP/VOIP/Vlan kan handig zijn i.s.m XS4All connecties. In een Caiway Glasvezelnetwerk dat terzijde.

Ben erg benieuwd naar je bevindingen als je het straks hebt draaien.

Laat je het ons weten als het draait?. Smile
Gewijzigd door Jaco Hage op 09 mei 2017, 22:42
 
Tarafundamatique
Nooit meer Fritz!Box en nooit meer Xs4all. Overgewaardeerde troep als je het mij vraagt. Xs4all kneep al jaren mijn verbinding tot 8 MB en dat ging dmv de FritzBox. Ik heb hun troep teruggegeven en nu heb ik een Edgerouter van Ubiquiti en twee AP's van dezelfde maker. Ik haal zowel op draadloos en bekabeld mijn glasvezel snelheid. Het is verder heerlijk stabiel. Geen omkijken naar gehad sinds ik het heb ingesteld. Ubiquiti maakt mooi spul dat gewoon vergeleken kan worden met Enterprise spul zoals een Cisco. Maar je betaalt je niet suf. Als ik jou was zou ik FB dumpen en overgaan op Ubiquiti. Een Edgerouter heb je al voor 60 euro. Doe daar een Accespoint bij van 80 euro en je bent klaar. Geen shit meer met die particuliere wifi-rotzooi met alles erop en eraan zoals een Fritz!Box of andere zooi van de MediaMarkt.
 
kareltjuh
Er zitten grote verschillen tussen de diverse verbindingen waarbij DSL eigenlijk niet echt de meest praktische is maar als het eenmaal is aangesloten wel erg stabiel kan werken. Kabel en Glas hebben de voordeel dat deze de opgegeven snelheid wel haalt en meestal iets hoger. De Fritzbox 4040 is niet slecht maar niet echt geschikt voor glas. Dit is meer een router voor Kabel. Voor Glas dan kun je voor Consumenten beter denken aan ASUS, TP-Link en Netgear. Ga je meer eisen van je verbinding dan kun je naar een opstelling kijken zoals Tarafundamatique. of kijken naar een Mikrotik router.

Hier zit ik vanwege mijn werk en hoge eisen op een Cisco en 2x Access point van Ruckus. Daarachter test is diverse switches van de grote merken zoals Cisco, Juniper en zelfs testen van Routers zoals Cisco, Juniper en Huawei (AR Series).
Handtekening
Blij met Cisco en Juniper
 
Jaco Hage

Quote

kareltjuh schreef:

Er zitten grote verschillen tussen de diverse verbindingen waarbij DSL eigenlijk niet echt de meest praktische is maar als het eenmaal is aangesloten wel erg stabiel kan werken. Kabel en Glas hebben de voordeel dat deze de opgegeven snelheid wel haalt en meestal iets hoger. De Fritzbox 4040 is niet slecht maar niet echt geschikt voor glas. Dit is meer een router voor Kabel. Voor Glas dan kun je voor Consumenten beter denken aan ASUS, TP-Link en Netgear. Ga je meer eisen van je verbinding dan kun je naar een opstelling kijken zoals Tarafundamatique. of kijken naar een Mikrotik router.

Hier zit ik vanwege mijn werk en hoge eisen op een Cisco en 2x Access point van Ruckus. Daarachter test is diverse switches van de grote merken zoals Cisco, Juniper en zelfs testen van Routers zoals Cisco, Juniper en Huawei (AR Series).


Wauw wat een mooi apparatuur. Klasse !
 
kareltjuh
Dank je Jaco, Jij weet tenminste wat echt kwaliteit is en zoals ik je ken en jij je werk levert, daar zouden nog een hoop pro's van kunnen leren. niet alleen in de Consumentenmarkt maar zelfs in de Zakelijke markt. Ook je kennis over Internet is echt vakkundig en advies is op en top.

Wat jij hebt met ASUS doe ik met Cisco. Iets andere doelgroep maar werkt super en nooit problemen. Zoals altijd Echte Kwaliteit komt met een prijs en wie er bereid is dat te hebben zal zeker plezier beleven.
Handtekening
Blij met Cisco en Juniper
 
Egeels
Ruckus maakt mooie spullen maar wat mij betreft niet perfect. Paar jaar geleden moest ik op mijn werk, onze Ruckus 1100 ZoneDirector (Mangement console, tegenwoordig antiek) updaten. Foutmelding. Ten einde raad de helpdesk gebeld. Het updaten bleek alleen via de Chrome-browser te kunnen en niet via IE. Omdat onze Ruckus AP's verspreid hangen over 3 vestigingen, wil ik graag controle over het update-proces. (niet echt handig als het productienetwerk 802.1x niet beschikbaar was)
Was destijds niet mogelijk, Vanuit de ZoneDirector / Management Console werden alle AP's geupated en als admin had ik hier verder geen controle over. Fingers crossed en maar hopen dat het goed ging....
 
kareltjuh
Hallo Egeels, ik heb mijn 2 AP's van ruckus heerlijk in standalone mode draaien en via CLI kun je alles installen wat via de controller ook kan. Zelfs Beamflex en Roaming.
Handtekening
Blij met Cisco en Juniper
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Aandachtspunten overstappen Caiway glasvezel', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Caiway slechte routes? Storing : 1 18 jan 2024
Amino aria 7x naar Caiway omzetten CaiWay/Delta Glasvezel digitale ontvangers : 1 22 dec 2023
Zender van de maand Caiway Interactieve TV, Pay Per Event : 122 11 dec 2023
Werkzaamheden Caiway veroorzaakt storing met dubbel NAT probleem Werkzaamheden : 17 24 aug 2023
Kijken zonder kastje bij Caiway en Delta Interactieve TV, Pay Per Event : 18 08 jul 2023
Advertentie