obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
In het onderdeel Glasvezel algemeen van CaiWay/Delta kun je eigenlijk alles posten. Zoals waar beschikbaar, wat zijn de ervaringen, welke techniek wordt gebruikt, welke abonnementen, welke diensten.
 Onderwerp afdrukken
KPN gaat koper uit faseren
Louwrens
https://www.nu.nl/tech/6032450/kpn-zet-zijn-kopernetwerk-begin-2023-uit-in-glasvezelgebieden.html

Klinkt goed.
Ben alleen zeer benieuwd of ze naast glasvezel van Caiway ook glasvezel van KPN gaan aanleggen, ik betwijfel het.
Krijgt Caiway eindelijk echt concurrentie.
 
Bordewolf
Op een Tweakersforum heb ik contact gehad met KPN-insiders, en ja ALLE koper wordt vervangen, zelfs daar waar pair-bounding is toegepast (VSDL).

Het lijkt me nog een hele klus om dat voor einde 2023 te klaren, maar goed in mijn regio zijn ze bezig om een nieuwbouwproject te verglazen met een Mini-pop (daar dus ook twee kabels, 1 van EQT en 1 van KPN die) en daarvoor zijn ze nu een kabel aan het leggen liggen richting Ommen en/of Hardenberg voor de toevoer van het glasvezelsignaal. Dat is zeg maar de ader die nodig is om te kunnen werken met glasvezel. Op termijn kan men daar dus heel mijn dorp op aansluiten met normale POP's.

In mijn dorp lig een 10Mbit koperdraadje waar ze niet meer mee gaan doen, dus ja er komt glasvezel als ik dit bericht zo lees.
Handtekening
HUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!
 
Louwrens
Toch zou ik het raar vinden als ze naast de kabel van Caiway ook kabel van KPN gaan aanleggen. Betekent ook dat je er straks nog een glasvezelkastje bij krijgt in je meterkast. Is toch raar?
 
Bordewolf

Louwrens schreef:

Toch zou ik het raar vinden als ze naast de kabel van Caiway ook kabel van KPN gaan aanleggen. Betekent ook dat je er straks nog een glasvezelkastje bij krijgt in je meterkast. Is toch raar?


Daar kies je dan zelf voor. Maar raar is het niet. KPN komt er niet uit met EQT en wil alleen gaan leveren wanneer ze het netwerk op termijn mogen kopen.
Dus het enige alternatief is koper vervangen door glasvezel en er inderdaad een lijntje naast te leggen. Overigens heb ik nu ook drie lijnen liggen:
* COAX (toevallig ook Caiway, maar die kan op den duur ook zo maar weer naar Ziggo gaan wanneer Caiway/Delta dat niet meer gaat zien als Core Business
* Glasvezel EQT
* Koperlijn KPN

Die koperlijn wordt vervangen, dus zie het maar als vervanging van het riool. Ene lijn er uit, de andere er in.
Handtekening
HUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!
 
Louwrens
Ik weet dat KPN al glasvezel heeft liggen tot aan de centrale, dat scheelt al.
Alleen nog naar de woonhuizen.

Ik juich het alleen maar toe.
 
Bordewolf

Louwrens schreef:

Ik weet dat KPN al glasvezel heeft liggen tot aan de centrale, dat scheelt al.
Alleen nog naar de woonhuizen.

Ik juich het alleen maar toe.


Het bericht twee keer gelezen. Maar de voorwaarde voor afschakelen is wel dat er al glasvezel ligt. Maar daarnaast is het bericht duidelijk over wat men met koper wil: af laten zinken. Dus dan moet met glasvezel gaan aanleggen daar waar nog koper ligt of gaan leveren via het glasvezelnetwerk dat al is aangelegd. De toekomst zal het leren.
Handtekening
HUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'KPN gaat koper uit faseren', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
NPO gaat het WK 2018 in 4K beschikbaar stellen voor aanbieders Algemeen : 59 17 jun 2018
FIFA gaat wedstrijden WK voetbal 2018 opnemen in 4k-resolutie en HDR Algemeen : 13 01 nov 2017
Samsung TV gaat naar verkeerde HDMI port Algemeen : 2 08 mrt 2017
Caiway gaat signaal France 2 downgraden (HD->SD) Klacht over CaiWay/Delta : 4 15 mrt 2016
Gaat CIF glasvezel aanleggen in Ridderkerk? Algemeen : 5 14 okt 2015
Advertentie