obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle vragen m.b.t. de instellingen van de Hardware kun je hier stellen.
 Onderwerp afdrukken
Wifi produceert maar 150 mb van de 600 mb glasvezel verbinding
simfrantzen
Ik heb een vreemd probleem, bij mij wisselt de wifi snelheid laatste tijd, heb een Asus RT-AC66U router, met 2,4 ghz en 5ghz, zelf zit ik het liefst op de 5 ghz vanwege de snelheid. Waar ik normaal nog wel eens 300 mb haalde met 500 mb glasvezel abonnement, kom ik nu "slechts" tot 150 mb nog maar. Gisteren met een techneut getest, bekabeld op modem rechtstreeks geen problemen ging zelfs over de 600 mb heen, toen bekabeld via de router wilde ie eerst niet oppakken, maar op gegeven moment kwam er ook 600 mb door. Nu zojuist via lan poort van router geprobeerd, upload weer 600 mb download slechts 200 mb.

Ik snap er niks van, zou bijna denken dat het aan router ligt, die is inmiddels ook aantal jaartjes oud en het aantal apparaten wat er gebruik van maakt is ook gestegen van 2 naar 6.
 
Bordewolf
Dat laatste kan, zeker wanneer je dan een apparaat hebt dat heel je download naar beneden trekt. Nieuwere routers zijn slimmer.
Overigens wil een update van de firmware van de router ook nog wel eens helpen.

Sommige routers hebben een of het andere turbo instelling die juist bij glasvezel uit moet staan of andersom.... Kan het ook nog zijn.
Handtekening
HUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU!
 
Jaco Hage
De Asus RT-AC66 is 1 van de best betaalbare kwaliteit router van Asus.

Wat Bordewolf zegt kan inderdaad dat je Firmware niet up-to-date is. Als je inlogt op de router dan zie je rechts bovenin een oranje uitroepteken knipperen?

Overigens zou ik als eerste actie ondernemen de router te resetten.
Idem het modem minimaal 30 minuten uit te zetten. Daarnaast de netwerkkabel van modem naar router te vervangen.
Door het wisselen van netwerkapparatuur kan het modem vollopen met Mac adressen waardoor een verbinding instabiel kan worden.

Afijn,
Ik zou eerst even met een frisse start de router configureren. Dit houdt in ook een sterk inlog wachtwoord kiezen. ( Very Strong )
Goed wachtwoord voor wifi etc en dan opnieuw bekabeld testen.

Mocht dit niet helpen kun je 2 acties ondernemen. Twijfelen aan de router of hoogstwaarschijnlijk is je glasvezelsignaal te laag. Het kan zijn dat je waardes te laag zijn.
Dit kan veroorzaakt zijn de een scherpe bocht in je glasvezelkabel, vervuiling op de pigtail of een externe oorzaak.

Ik hoop dat ik je even opweg heb geholpen en anders kan ik evt wel wat checken op afstand maar dan hoor ik het wel. Smile

Laat even weten wat geholpen heeft.
 
simfrantzen
Gisteravond router teruggezet naar fabriekinstellingen en opnieuw geinstalleerd, heb denk ik de oorzaak al boven water, toen ik eerst mijn laptop had toegevoegd gaf de wifi 350 mb download aan, dus prima voor wifi lijkt mij, toen echter twee iphones erbij kwamen en ook nog een extra laptop bleef nog 150 mb over. Ik denk dat de acc66.

Eerst trouwens bekabeld getest, geen problemen ging als een raket naar meer dan 600 mb, eerst op modem rechtstreeks toen bekabeld via router bekabeld, ook geen problemen, stond er wel van te kijken dat een iphone zoveel kan wegtrekken.

Heb dus zelf idee dat het de router is, als het kabel zou zijn zou bekabeld signaal minder moeten zijn. Overigens heb ik router ook getest met korte kabel in meterkast. Daar had ik precies zelfde wifi resultaat.

Toch aan het denken om een nieuwe router te kopen waarbij ik twijfel tussen de rt-ac3200 of de rt-ac88, vraag me af wat gunstiger is gezien het aantal apparaten in huis dat gebruik maakt van wifi, ik telde voor de gein eens en schrok ervan dat we iets van 9 apparaten op de wifi hebben, en dan komt straks nog eens smart tv erbij. Amen
 
simfrantzen
Ga de bestaande ac66 dan als AP inzetten op 1e verdieping, Jaco weet jij of beide routers genoemd (AC88 of AC 3200 beide smart connect hebben)
 
Jaco Hage

Quote

simfrantzen schreef:

Gisteravond router teruggezet naar fabriekinstellingen en opnieuw geinstalleerd, heb denk ik de oorzaak al boven water, toen ik eerst mijn laptop had toegevoegd gaf de wifi 350 mb download aan, dus prima voor wifi lijkt mij, toen echter twee iphones erbij kwamen en ook nog een extra laptop bleef nog 150 mb over. Ik denk dat de acc66.

Eerst trouwens bekabeld getest, geen problemen ging als een raket naar meer dan 600 mb, eerst op modem rechtstreeks toen bekabeld via router bekabeld, ook geen problemen, stond er wel van te kijken dat een iphone zoveel kan wegtrekken.

Heb dus zelf idee dat het de router is, als het kabel zou zijn zou bekabeld signaal minder moeten zijn. Overigens heb ik router ook getest met korte kabel in meterkast. Daar had ik precies zelfde wifi resultaat.

Toch aan het denken om een nieuwe router te kopen waarbij ik twijfel tussen de rt-ac3200 of de rt-ac88, vraag me af wat gunstiger is gezien het aantal apparaten in huis dat gebruik maakt van wifi, ik telde voor de gein eens en schrok ervan dat we iets van 9 apparaten op de wifi hebben, en dan komt straks nog eens smart tv erbij. Amen


Zoveel mogelijk op de 5Ghz band gebruiken.
De verdeling van wifi n.a.v. apparaten kan ook te maken hebben dat het apparaat die het meest ver weg is prioriteit heeft tot de verbinding.
Daarnaast ben je afhankelijk van storingsbronnen/bronnen die je wifi leegzuigen zoals Chromecast, led-dimming, Toon, streaming speakers, printers, powerline met wifi, (die gooien een hoop roet in het eten), gaming console etc etc.
Je zou ook eens alleen de wifi kunnen instellen op de 40Mhz of alleen de 20Mhz. Dat kun je doen in het Professional menu bij optie ''Wireless''
 
Jaco Hage
Smart Connect heb ik mijn twijfels over. Dit werkt alleen als je het custom made instelt anders gaat het zeker weten fout. Zeker met Apple omdat je beter een aparte 2.4Ghz en 5Ghz band kan aanmaken.

Als je Apple apparatuur/devices hebt stel ze alsjeblieft onafhankelijk in.

Voorbeeld instellingen Asus router i.s.m. Apple iPhone / iPad:

Naam Wifi 2.4Ghz: simfrantzen
Wachtwoord: RT56GhV67Ah

Naam Wifi 5Ghz: simfrantzen_5G
Wachtwoord: RT56GhV67Ah

Maak nu met beide 2.4 en 5Ghz een connectie via de telefoon en laat de router zijn werk doen. Dat werkt echt het beste. Het duurt enkele dagen dat je netwerk ''begrijpt'' wie zich steeds aanmeld.

Afijn, genoeg informatie online gegeven.

En ja, de 3200 heeft Smart Control. Beide routers zijn even goed.

Hier een voorbeeld van instellingen: https://www.asus.com/NL/support/FAQ/1...AQ/1012132
 
simfrantzen
Toon inderdaad, HEOS soundbar, en dochterlief met ipad, iphone op haar slaapkamer en we gebruiken al bijna allemaal de 5ghz band. De 2,4 hz is vrij druk vanuit de buurt dus die vermijd ik al, 5ghz zit bijna niemand op. Je bedoelt met 20 of 40 mhz de bandbreedte ? Die staat nu voor 5ghz op 80 nl.

Is het ook niet zo dat de ac66 niet meer van deze tijd is voor het grote aantal aansluitingen tegenwoordig ?
 
Jaco Hage

Quote

simfrantzen schreef:

Toon inderdaad, HEOS soundbar, en dochterlief met ipad, iphone op haar slaapkamer en we gebruiken al bijna allemaal de 5ghz band. De 2,4 hz is vrij druk vanuit de buurt dus die vermijd ik al, 5ghz zit bijna niemand op. Je bedoelt met 20 of 40 mhz de bandbreedte ? Die staat nu voor 5ghz op 80 nl.

Is het ook niet zo dat de ac66 niet meer van deze tijd is voor het grote aantal aansluitingen tegenwoordig ?


Dan heb je een deel van je ''probleem'' al gevonden. Zoveel mogelijk bedraad aansluiten.

Ook even de router instellen met deze wifi namen/wachtwoorden. De 20Mhz / 40Mhz instelling die ik aangaf is alleen van toepassing op de 2.4Ghz band.

De RT-AC66 installeer ik in 90% van de gevallen wil je het betaalbaar en goed hebben. Voor de komende tijd niets mis mee. Echter, ik kan de router niet op afstand beoordelen, idem welke storingsbronnen er in de buurt zijn. Als je een goed accespoint wil dan kun je de RP-AC52 overwegen. Daar moet je wel wat programmeerwerk/trucjes bij instellen en dan ''verdeel'' je de wifi over meerdere toegangspunten. Feitelijk kom je niet meer weg met enkel 1 router voor alles. Zeker niet als je draadloze speakers en Toon - draadloze besturingsunits hebt.

Echter voor een beetje internetverkeer en fimpjes kijken heb je aan ca 20Mbit/s voldoende.
Wifi is een half duplex signaal dus meer dan de helft je abonnement haal je zelden, mits je gebruik maakt van alleen maar AC devices en accespoints integraties dan kun je hoge snelheden scoren.

Feitelijk kun je beter een lagere snelheid hebben die super stabiel is, dan mega speedtest snelheden met een instabiele verbinding.
Ook speedtesten zeggen niet alles want ze geven allemaal wat anders aan, daarnaast ben je ook nog afhankelijk van dergelijke ''troep'' die zich in zo'n app of op een PC of Phone zit die zorgt voor de vertraging. Het zijn ook niet de daadwerkelijke snelheden. Het is een richtpunt met welke snelheid je telefoon met de router verbinding heeft.

Bedraad is de meest betrouwbare oplossing.

Zoals je ziet en je sluit steeds meer apparaten aan bepaald het apparaat met de slechtste netwerkkaart/besturing/bandbreedte de algemene snelheid van alle aanhangende draadloze apparaten. En ook dat is niet helemaal het eindpunt want daarnaast zijn nogmaals afhankelijk van storingsbronnen etc.

Het centraal plaatsen of verdelen naar meerdere accespoints zal je bereik vergroten en verdelen.

Wi-Fi is een materie apart en daar zou ik nog uren over kunnen babbelen, maar of een nieuwe router zinvol is laat ik even in het midden Buiten dat presteren betere routers nauwkeuriger maar dat zegt niet dat je dan torenhoge speedtesten haalt. De juiste integratie en programmering bepaald het fundament.... Wink
 
simfrantzen
Toch stap genomen en de Asus RT-AC88 aangeschaft, wat een raket zeg, in woonkamer met gemak 450 mb, boven op zolder 250 mb zonder moeite, bovendien voordeel van 8 lan poorten, handig bij tv en heos om bekabeld dan aan te sluiten. Het kost wel wat maar je hebt er echt super veel plezier van, zeker omdat ik vaker thuis werk is dit geen overbodige luxe.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Wifi produceert maar 150 mb van de 600 mb glasvezel verbinding', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Geen verbinding met camera's Algemeen : 2 21 mrt 2024
Sommige apparaten geen verbinding met wifi Eigen netwerk : 1 31 jan 2024
Geen verbinding meer met FTP server na wijziging IP adres door Delta Instellingen software : 2 04 sep 2023
laten werken van IP camera's via Wifi met Genexis Platiunum 7840 modem Instellingen software : 6 07 aug 2023
Nokia modem en WiFi problemen [opgelost] CaiWay/Delta kabel modems, Motorola, Arris, etc. : 1 12 mrt 2023
Advertentie