obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Gebruik je een router/modem, post hier je ervaringen.
 Onderwerp afdrukken
Powerline zowel internet als TV?
hansv
Bij mij is deze week het glasvezelmodem geïnstalleerd en ik ben op dit moment in afwachting wanneer er 'leven' in de verbinding komt. Kan dus nog niets testen maar wel straks eea zo snel mogelijk 'live' hebben.

Het probleem is dat het voor mij naar sommige plekken (m.n. TV) lastig is om UTP kabel aan te leggen; dus ik wil daarvoor een powerline gebruiken. Daartoe een devolo 1200 set aangeschaft; daarnaast heb ik nog een devolo 500 startkitje. Heb eea getest en de verbinding als zodanig lijkt uitstekend.

ECHTER:
Naast ethernet wil ik ook twee (!) TV's aansluiten. Heb daartoe ook een extra ontvanger besteld en gekregen. Ik was echter in de veronderstelling dat IPTV gebruik maakt van hetzelfde netwerk, maar ik constateer nu dat daartoe een aparte netwerkaansluiting gebruikt wordt (en dus een aparte kabel nodig is).

Mijn vragen:

1.
Ik heb feitelijk twee 'homeplug zenders'.
- Kan ik de ene op de netwerk aansluiting koppelen en de ander op de TV aansluiting? M.a.w.: kan ik twee verschillende netwerken via homeplug laten lopen?
- worden dan ook beide netwerken op de homeplug 'ontvangers' ontvangen?

2.
Als het niet mogelijk is twee netwerken over homeplug te laten lopen zal ik het ethernet bekabeld aan de router koppelen. Dat is nog wel te doen.
Maar: als ik het TV signaal op de homeplug zet wordt het dan door twee homeplug ontvangers doorgezet?

3.
Helemaal los van homeplug:
Ik heb twee TV ontvangers (entone). Maar naar ik begrijp staat het TV-signaal op het glasvezelmodem alleen op poort twee. Eén aansluiting dus. Als ik de entones bekabeld zou aansluiten: moet ik dan een aparte router voor het tv signaal gebruiken?

Zodra ik signaal heb zal ik door testen de vragen vermoedelijk wel beantwoord krijgen, maar het zou fijn zin tevoren al wat meer inzicht te hebben (bovendien ben ik 'ietwat' ongeduldig).

Status op glasmodem op dit moment is dat het powerlampje brandt, alsook (sinds vanochtend) het lampje met de op en neer pijltjes eronder. Ik begrijp dat er pas echt 'leven' is als ook de lampjes in het verticale (als in: niet schuine) vlak branden.

Hoe dan ook: als dat op prijs gesteld wordt zal ik hier laten weten wat m'n ervaringen zijn.
 
hansv
Jaco,

Dank voor je reactie. Je bent evident geen fan van de powerline. Wink

Ik heb daarbij overigens de indruk dat je je baseert op een eerdere generatie powerlines en/of, een mogelijk wat verouderd electriciteitsnetwerk. De ervaringen tegenwoordig zijn aanmerkelijk beter dan enige jaren geleden. Binnen m'n huidige netwerk functioneert het althans uitstekend.

Maar ik sluit niet uit dat het voor de multicast inderdaad niet zal werken. Schade aan apparatuur lijkt me niet waarschijnlijk; waardoor zou dat kunnen ontstaan?

Qua ingebruikname:
Aandrukken van de voorkap heeft geen effect. Caiway geeft aan dat ik moet wachten op activatiebericht.

Maar soit: zodra dat er is zal ik eea uitproberen; en ook vergelijken met bekabelde aansluiting.
 
hansv
Mijn huis is 22 meter lang en heeft geen kruipruimte. Als ik kabels móet leggen zal ik dat doen, maar als ik het kan vermijden dan geef ik daar de voorkeur aan. Vandaar dat ik, in voorbereiding op aansluiting de vraag stel of wat ik wil kan werken.

Ik heb dan niet zozeer behoefte aan een principiële discussie of je nu wel of niet IP over het lichtnet moeten willen sturen c.q. of het stroomverbruik van homeplug al dan niet hoog is. (maar toch: of het nu wifi of lichtnet is: je moet zorgen dat je beveiligt; stroomverbruik van 2 tot 5 W is niet heel spannend. )

Helaas is m'n aansluiting nog steeds niet 'live' (het glasmodem lijkt defect, een nieuwe is onderweg), maar ik heb in de tussentijd wel wat intern kunnen testen, ook qua snelheid en stabiliteit.

Mijn woning is enkele jaren geleden gedeeltelijk gerenoveerd, waarbij ook het electriciteitsnetwerk in het renovatiedeel geheel vernieuwd is. In dat deel heb ik over een afstand van zo'n 20 meter een stabiel signaal van 253Mb up en 211 Mb down. Op andere positie in het stroomnet kom ik op 10 meter zelfs op snelheden van bijna 800 Mb. Dat zijn toch heel leuke waardes.

Echter
: de echte uitdaging zit bij de tweede TV en die staat in het niet verbouwde deel met elec-netwerk dat uit ca 1980 stamt (zonder randaarde bovendien). Dat hakt erin want daar zit ik met up-waardes die variëren van 50 tot 100 Mb. Het down signaal varieert van 15 tot 40 Mb, afhankelijk van of ik de plug 'links of rechtsom' inprik. Dat is althans wat er 'overblijft' van de 1200+ van Devolo. Als ik de 500Mb van TP link gebruik ligt het op 2/3 daarvan.

Het verschil tussen die twee generaties elektriciteitsnetwerk is natuurlijk erg groot en dat maakt je voorbehoud ook reëel, zeker als het gaat om oudere generatie homeplugs. Neemt niet weg dat zelfs de laagste waarde qua bandbreedte ruim voldoende zou moeten zijn voor het IPTV signaal. Vraag is allicht wat er met de 'pakketjes' gebeurt.

Al met al: ik vermoed (!) dat je bij relatieve nieuwbouw met de actuele homeplugs goed uit de voeten zou moeten kunnen. Hoe dat uitpakt met het zwakkere deel van het netwerk zal uit de praktijk moeten blijken. Zal melden zodra ik daar mee over weet.
 
hansv
Mag niet? dat ben ik nog nergens tegengekomen. Standpunt Caiway is dat ze het niet ondersteunen/servicen. Maar er staat nergens dat het niet toegestaan is.

Dat IPTV over homeplug per definitie niet zou kunnen waag ik te betwijfelen. Bijvoorbeeld KPN biedt het zelfs actief aan voor IPTV. Zie ook http://bit.ly/2gxhg0m

In die video geeft KPN overigens wel expliciet aan dat het óf internet, óf TV is. Niet allebei tegelijk.

En inderdaad: dat laatste zal te maken hebben met conflict op IP/MAC adressen. Dat is met name waar mijn zorg ligt Je suggestie voor een repeater is een interessante, maar daarmee loop ik volgens mij hetzelfde conflict-risico. Wel is het me gelukt op de homeplugs twee aparte netwerken te definiëren en onafhankelijk van elkaar te laten functioneren. Of dat een evt conflict oplost zal moeten blijken.

Maar dat conflict is relatieve bijzaak. Mijn praktische probleem betreft met name de TV; internet kan ik an sich prima bekabeld aansluiten.

Qua beveiliging: Waarom zou WPS2 op wifi wel veilig zijn en op homeplug niet?

De Devolo 1200 en TP link 500 'mixen' overigens probleemloos.
 
hansv
OK. Inmiddels glasvezel live en e.e.a. kunnen testen en enkele dagen in gebruik.

Uitkomst is dat het gewoon werkt. TV is sowieso geen probleem; bij netwerk zag ik, na uren probleemloos functioneren met uitstekende badbreedte, wel even een onverwachte verbreking.

Had me (omdat het eenvoudig kan) toch al voorgenomen het netwerk over UTP te doen, dus heb de oorzaak daarvan niet verder onderzocht. Sluit niet uit dat hier een conflict ontstond.

Het ging me vooral om de (tweede) TV. Op dit moment heb ik beide TV's volstrekt probleemloos over homeplug; geen 'blokje' gezien. Ook opname etc gaat probleemloos. Geen verschil tussen bekabeld en homeplug. Devolo en TP link gemixt; in beide 'richtingen' getest.

En bovendien: slechts aangesloten op één van de twee TV-uitgangen van het glasmodem.

Heb ook Caiway nog even geconsulteerd: wat ze aangeven is dat, áls er problemen zijn met het netwerk, bij gebruik van homeplug zullen vragen tijdelijk bekabeld aan te sluiten; om homeplug als oorzaak uit te kunnen sluiten. Er is geen sprake van kan niet/mag niet.

Mijn antwoord op mijn eigen vraag (mocht iemand er iets aan hebben) is dat sowieso het TV signaal via homeplug kan; waarbij het vermoedelijk wel verstandig is een actuele homeplug te gebruiken die, in theorie, 500 Mb aankan. In mijn 'oude netwerk' blijft daar 30 a 40 van over en werkt IPTV probleemloos.

Bovendien blijkt het geen probleem één IPTV uitgang op de glasmodem aan te sluiten en vervolgens één homeplug per ontvanger.

Wél heb ik, om risico's uit te sluiten, de initialisatie van de ontvangers bekabeld gedaan. Noodzakelijk was dat (achteraf) niet, maar ik zou het wel aanraden.

Gelijktijdig ook het netwerksignaal over hetzelfde homeplug netwerk laten gaan leek te werken, maar ik ben niet zeker van de stabiliteit daarvan. Ik heb niet meer getest met twee afzonderlijke homeplug-netwerken maar verwacht dat dat gewerkt zou hebben.

(terzijde: Wireshark heb ik even onderzocht; maar ik zie qua risico geen verschil tussen wps2 wifi en homeplug. Althans: voor zover ik heb kunnen nagaan zit/zat het probleem in het feit dat de DAK is/was afgeleid van het MAC adres. Als je fysiek nabij het te kraken netwerk bent levert dat kwetsbaarheid. Zeker in bijv een flatgebouw een zeker risico; maar dat is niet mijn omstandigheid. Bovendien wordt in de actuele Devolo's en TP links met actuele firmware het DAK niet van het MAC adres meer afgeleid.)
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Powerline zowel internet als TV?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Philips SmartTV plus internet Hardware instellingen : 1 29 nov 2023
Traag internet. CaiWay/Delta Glasvezel internet verbindings problemen : 1 28 mei 2023
Kan mijn modem( glasvezel) niet activeren. Wel internet CaiWay/Delta kabel modems, Motorola, Arris, etc. : 2 11 feb 2023
Poort 80 openen voor internet radio Hardware instellingen : 4 24 nov 2022
(Glas) Modem en Powerline Hardware instellingen : 4 15 mrt 2021
Advertentie