obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Meld internet storing, verbindings en storings problemen met Caiway Glasvezel in dit onderdeel.
 Onderwerp afdrukken
Vast of dynamisch IP-adres
Naleker
Hallo, Ik wil een NAS plaatsen en ik wil hem aan mijn domeinnaam koppelen. Heb ik met een glasvezel abonnement een vast of een dynamisch IP-adres? Want als mijn IP-adres steeds wisselt dan kan dat problemen geven.

Ik kom er op de site van Caiway niet uit.

Wie heeft het antwoord?
 
Naleker
Bedankt voor je snelle antwoord.

Het gaat echter om het externe IP-adres. Ik kan een dynamisch IPO-adres aanvragen. Alleen dat kan ik niet instellen bij mijn domeinbeheerder. Die vraagt om een vast ip-adres. Voor een webpagina en een mailserver.

Intern kan ik het allemaal wel aan op de router. Poorten open zetten ed. Het gaat dus om het ip-adres wat ik van caiway krijg.
 
willempie
Ik heb een script draaien wat iedere 5 minuten checkend of het externe ip address is veranderd, als het veranderd dan doe ik een update van mijn A record. Als je provider die optie niet heeft (remote update A record) kan je bv de DNS servers van zoneedit.com gebruiken en mbv van een sub-domain eea opzetten. Je kan onderstaand idee gebruiken om dit te realiseren (kan ook anders is alleen een voorzetje)

mijndomain.nl -> draait bij je provider
sub.mijndomain.nl -> verwijst naar zoneedit - je maakt een NS record sub aan bij je provider die verwijst naar de dns servers die je bij zoneedit krijgt.

bij zoneedit maak je sub.mijndomain.nl aan, hier definieer je een A record -> nas.sub.mijndomain.nl dit A record update je met een script als je externe ip address veranderd. Als je de TTL van het A record laag houdt - 300 seconde en je script iedere 5 minuten draait duurt het maximaal 10 minuten voordat je nieuwe address wordt opgepakt.

Een soortgelijke oplossing draait hier al jaren zodat ik vanaf mijn laptop (on thé road) een VPN op te zetten naar mijn thuis netwerk.

Verder veranderd het externe ip address bijna nooit (er vanuit gaande dat je je routeer niet dagelijks herstart.

Success !
 
Naleker
thnx voor je antwoord.
 
erlinden
Andere optie is om met CNAME te werken, die kan je laten verwijzen naar bijvoorbeeld DynDNS. Afhankelijk van je NAS (welk merk heb je?) kan je deze inzetten om je IP adres bij te werken.

Hopelijk krijgen we snel IPv6, dan zijn we van dat geneuzel af (tenzij Caiw alsnog met een DHCP server gaat werken...).
 
Naleker
Bedankt voor je antwoord. Ik heb een Synology DS114. Mijn domein is bij mijndomein.nl

Daar kan ik wel een dynDNS-naam in geven. Bijv. nas.synology.me. Maar bij sommige mx wigerd hij dat en moet ik een ip-adres ingeven.

Maar als dat steeds wijzigd en ik ben op vakantie in het buitenland, dan kan ik er niet altijd gelijk bij, omdat ik daar niet altijd internet heb.
 
Hajee999
Ik gebruik de gratis dienst van noip.com is een standaard client voor in het synology os (dsm). Enige nadeel is dat je elke maand moet bevestigen dat je jouw host nog gebruikt anders vervalt hij. Krijg je wel netjes een reminder mailtje voor...
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Vast of dynamisch IP-adres', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Geen verbinding meer met FTP server na wijziging IP adres door Delta Instellingen software : 2 04 sep 2023
ip adres probleem Klacht over CaiWay/Delta : 6 04 apr 2019
entone slaat vast CaiWay/Delta Glasvezel modem : 6 08 aug 2017
programa gemist slaat de entone vast Digitale radio of televisie storing : 1 05 feb 2016
mail smtp adres Klacht over CaiWay/Delta : 2 08 okt 2015
Advertentie