obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Meld internet storing, verbindings en storings problemen met Caiway Glasvezel in dit onderdeel.
 Onderwerp afdrukken
instabiel glasvezel modem sinds medio Januari 2021
rkustner
Hoi,

Ik heb sinds September 2020 een glasvezel internet abonnement via Delta.
Ik heb daarbij een Genexis Platinum 740 modem.

Het heeft de hele tijd stabiel gewerkt (heel huishouden met streamen en gamen tegelijk zonder problemen) maar van de 1 op andere dag is het erg instabiel geworden.

Ik ben sindsdien in gesprek met de servicedesk van Delta/Caiway en ze hebben al een hoop geprobeerd maar nog steeds is mijn modem instabiel.

Wat is instabiel?
Als ik met mijn Macbook pro een online vergadering heb dan knalt het modem halverwege de veradering vast: het @ lampje op het modem is uit en mijn laptop kan niet meer pingen naar 192.168.1.254. Mijn inziens is duidelijk dat de software (en/of hardware) van het modem is vastgelopen. Een reboot van het modem zorgt ervoor dat alles weer werkt.

Wat er is geprobeerd:
- alleen mijn pc is nu direct aangesloten op het modem (zelfs geen switch er meer tussen) met kabel... wireless staat uit op het modem (ook op mijn laptop)
- uiteraard de standaard checks of het niet aan mijn apparatuur of kabels ligt
- glasvezel connectie is doorgemeten door een monteur
- in de wijkcentrale is mijn verbinding op een andere poort gezet
- modem is vervangen met een ander exemplaar

Mijn gevoel (~25 jaar IT ervaring) zegt dat er iets in het netwerk verkeer een bug triggered in het OS of netwerk configuratie van het modem. Helaas kan ik niet alle logs zien van het modem (ik wel wel een truukje gevonden om de logs uit te lezen, maar dat is via een netwerk verbinding en dat stopt dus al eerder)

Zijn er meer mensen met vergelijkbare probleem?

gr,

Ricardo.
 
ErnstJan
Je hebt een 7840 modem, geen 740.

Zomaar een idee; voedingsadapter van het modem al vervangen? Je hebt het modem vervangen, maar ook de adapter? Zo niet; probeer dat eens.

Is er een apparaat in de buurt dat storing kan geven?

Overigens ben ik er benieuwd naar dat uitlezen van het log. Ik zie nergens logs in het modem. Hoe heb je dat gedaan?
 
rkustner
vervangende modem kwam met een adapter dus die is ook vervangen uiteraard.

ik heb nu een Genexis Titatinum gekregen om dat te testen... dan krijg ik een public IP en zit er dus veel minder software tussen. Ik ga even aankijken of dat beter werkt. Gaat dan alleen een uitdaging worden hoe ik in mijn huis mijn laptop met gigabit ether krijg EN de rest van het huis WIFI kan aanbieden via mijn Deco M5 mesh setup (lees: ik moet gaan rommelen met ethernet kabels en plaatsing van de wifi accesspoints)

Mijn theorie over mijn problemen is nu als volgt:
Als je een computer direct met ethernet op een Platinum modem aansluit dan kan het gebeuren dat bepaalde netwerk traffic het modem laat vastlopen.
Omdat de meeste mensen een Wifi Access Point/router er tussen hebben zal dit niet zo vaak voor komen. Het kan er ook mee te maken hebbben als je een USB-C Ethernet dongle gebruikt met je laptop (helaas verplicht met een nieuwe Macbook Pro).. ik lees op Internet dat veel mensen met een Ethernet dongle zien gebeuren dat deze hun routers laten vastlopen.
In mijn geval gebeurd het altijd tijdens een Microsoft teams sessie.

Wat betreft het uitlezen van de logs: Als je het admin wachtwoord weet van je Platinum device kan je met een (zelfgemaakt) scriptje via de Webinterface API commando's uitvoeren in het Linux OS... is wel een beetje een hack en waarschijnlijk schend je daar allerlei gebruikersvoorwaarden mee ;-) Ik heb het ontdekt in mijn frustratie om te kunnen begrijpen waarom het modem vastloopt.
 
ErnstJan
Ok. Duidelijk. Ik dacht dat je misschien de AC adapter had laten zitten en die geven wel eens problemen dat de spanning te laag wordt als de condensatoren er in ouder worden. Maar zo oud is dit type modem niet natuurlijk.

In een Teams sessie is het verkeer UDP. Dus wellicht dat een bepaald type (?) verkeer is dat de firmware van het modem in de stress zet. Maar waarom is dat sinds januari dan? Het is wel zo dat Microsoft regelmatig nieuwe Teams updates verspreidt...

En als dit zo is zou je verwachten dat Caiway veel mee klachten krijgt en ook Genexis een FW update had geproduceerd nu we al een jaar veel thuiswerken.

Merkwaardig probleem. Aan het Titanium modem moet je dus een router koppelen. Caiway heeft er 1 in de aanbieding, ik meen een Asus. Geeft 4 poorten en WiFi. Niet zonder een router met NAT via dat public IP gaan werken zonder goede firewall!

Heb je geprobeerd om via een 2e router aan het modem te koppelen, dus ethernet van Caiway naar een router en daar je PC op? Die router dan proberen als bridge en als router (dan heb je wel twee keer NAT, maar de moeite van het proberen waard).

Positief is dat je zult ervaren dat WiFi anders dan via het Platinum modem een verademing is, de WiFi van dit modem is bagger. Komt bij mij niet door 1 muur. Een Apple AirPort Time Capsule doet het met alle gemak.

Ik heb wel op GitHub een Python script gezien om alle webpagina’s van het modem uit te lezen, maar dat biedt niets extra’s t.o.v. de info in de GUI van het modem. Ik zoek meer iets in de trant van logs van de firewall (geen idee of die er in zit), fouten e.d., heb je tips dan graag.

Groet.
Gewijzigd door ErnstJan op 06 maart 2021, 18:07
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'instabiel glasvezel modem sinds medio Januari 2021', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Glasvezel Internet + DVB-C Abonnementen : 1 26 apr 2024
Nieuwe zenders per januari 2024 Interactieve TV, Pay Per Event : 6 19 jan 2024
PowerLed kleur Nokia modem Delta CaiWay/Delta kabel modems, Motorola, Arris, etc. : 7 12 aug 2023
laten werken van IP camera's via Wifi met Genexis Platiunum 7840 modem Instellingen software : 6 07 aug 2023
Nokia modem en WiFi problemen [opgelost] CaiWay/Delta kabel modems, Motorola, Arris, etc. : 1 12 mrt 2023
Advertentie