obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
CaiWay/Delta Gebruikers Groep - Experts helpen klanten » CaiWay/Delta verbindingsproblemen » Storing
Geen verbinding met internet. Meld hier storingen. Zo kunnen storingen inzichtelijk gemaakt worden.
 Onderwerp afdrukken
Internet Storing Glasvezel Lunteren 28 sept 2020 18.00-24.00
JanLunteren
Op genoemde datum viel rond 18.00 de internet verbinding weg en kon ik ook mijn NAS op het interne netwerk niet meer bereiken. Diverse dingen geprobeerd:
- Asus router (eerste verdenking) herstart zonder resultaat.
- Glasmodem van de stroom gehaald en herstart. Geen resultaat.
- W10 Laptop direct aangesloten op glasmodem: heeft WEL internet verbinding en 150mbs down en 200mbs up bij een 350mbps abo
- Asus router weer aangesloten en herstart: geen internet
- Andere router aangesloten: geen internet
- Desktop computer aangesloten via netgear gb switch : geen internet
- Andere laptop aangesloten : geen internet
- W10 Laptop weer aangesloten: WEL internet
- Uiteindelijk nog een keer glasmodem herstart (van de stroom af 1 minuut) en vervolgens de Asus router herstart. En na een paar minuten had ik opeens weer internet. En sindsdien nog.

Vandaag even gebeld met Caiway Support (vriendelijk en deskundig) en zij gaven aan dat als een herstart van de router geen oplossing biedt er mogelijk iets mis is met de DHCP sessie tussen glasmodem en router.In dat geval adviseren ze de netwerk kabel(s) uit de glasmodem te halen en deze dan te herstarten (minuut zonder stroom). Dan de kabels weer aan te sluiten en de router te (her)starten (minuut zonder stroom).
Ze hadden geen verklaring waarom de ene laptop wel internet had en de rest niet.

Wellicht heeft iemand op het forum een mogelijke verklaring ?
 
Jaco Hage
JanLunteren ik weet wel hoe dat komt. Je hebt meerdere Mac adres sessies lopen. Het modem onthoud die Mac Adressen, en bij 2 of meer gaat alles fout. Het viel op omdat je tot 2x wel met de W10 laptop verbinding krijgt of houd en de andere apparaten of router niet.

Dit soort conflicten, of beter gezegd, IP/Mac acceptaties gebeurd ook door Mac-Clones te maken in de router. Het is beter om in de Asus geen agressieve Mac-Clone te maken ( zie WAN / LAN instellingen )

Om een schone sessie te krijgen dan dien je het modem minimaal 10 tot 30min offline te houden, daarna te herstarten en wachten tot het modem (5min) goed online is. ( het is ook zaak als je IPTV decoders gebruikt eerst de decoders te herstarten tijdens een nieuwe sessie en dan pas de router aansluiten )
Als de router online is, dan pas bekabeld een voor een de apparaten aansluiten die binnen de DHCP vallen.

Belangrijk is daarnaast om de sessie met het modem op max ca 1~2 weken te zetten. Veel routers hebben een lease sessie met een modem van 1~2 maanden en dat kan wel eens problemen opleveren.
Ik weet zeker als je bovenstaande opvolgt dat jouw bovenstaande issue niet meer overkomt.

Hoop dat je er iets mee kunt.
 
JanLunteren
Bedankt voor je uitgebreide antwoord Jaco.
Sinds mijn eerste post is de internet nu drie keer uitgevallen. Ik heb al meerdere keren contact gehad met Caiway (uitstekende support overigens) en ik krijg deze week een nieuw glasmodem en een tplink ac1200 router opgestuurd van ze. Voor de zekerheid.

In de tussentijd heeft Caiway support de sessies uit mijn glasmodem geschoond en heb ik een oudere router aangesloten die nu enkele dagen goed werkt.

Maar ik ga allereerst jouw instructies uitvoeren. Ik heb mijn router (ac68U) settings gecheckt en er wordt geen Mac Clone gebruikt. de DHCP query frequency staat op aggressive. Ik heb geen instellingen gezien mbt de sessieduur (of het moet extended TTL zijn , die op No staat). Zie bijlage.
Ik draaide anderhalf jaar probleemloos met de Asus RT-AC68U en nu opeens dit. Is toch merkwaardig.
Ik heb overigens geen IPTV; alleen internet (en telefonie)
JanLunteren voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door JanLunteren op 06 oktober 2020, 17:36
 
Jaco Hage
Check eens op je router of randapparatuur of de DNS goed staat. Je kunt eens kijken als je in de Asus de DNS1 op 8.8.8.8 en DNS2 op 8.8.4.4 zet. (thats Google) of DNS1 op 1.1.1.1 en DNS2 op (google 8.8.8.8)

JanLunteren schreef:

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Jaco.
Sinds mijn eerste post is de internet nu drie keer uitgevallen. Ik heb al meerdere keren contact gehad met Caiway (uitstekende support overigens) en ik krijg deze week een nieuw glasmodem en een tplink ac1200 router opgestuurd van ze. Voor de zekerheid.
En daarnaast zou ik eens checken of je geen Loop in je netwerk hebt zitten. Ofteweleen dubbele netwerkkabel of bv en de wifi en netwerk-lan aan op een bepaald apparaat.
Dat kun je soms ook al eenvoudig checken door de boel op wifi te testen en netwerkkabels los te maken..... En zo heb ik nog wel 1001 ideetje. Maar laten we het nieuwe modem en tp link afwachten.

In de tussentijd heeft Caiway support de sessies uit mijn glasmodem geschoond en heb ik een oudere router aangesloten die nu enkele dagen goed werkt.

Maar ik ga allereerst jouw instructies uitvoeren. Ik heb mijn router (ac68U) settings gecheckt en er wordt geen Mac Clone gebruikt. de DHCP query frequency staat op aggressive. Ik heb geen instellingen gezien mbt de sessieduur (of het moet extended TTL zijn , die op No staat). Zie bijlage.
Ik draaide anderhalf jaar probleemloos met de Asus RT-AC68U en nu opeens dit. Is toch merkwaardig.
Ik heb overigens geen IPTV; alleen internet (en telefonie)
 
JanLunteren
Jaco, ik had gisteren voor het eerst in 5 dagen weer uitval van internet (met mijn oude router asus rt-nt66u). Heb nu jouw eerste instructies gevolgd en de glasmodem de hele nacht van de stroom gehad. Vervolgens vanochtend nadat het glasmodem een tijdje opgestart was mijn normale router (asus rt-ac68u) weer aangesloten. In deze router in de WAN/ISP sectie de DHCP request frequency van agressive gewijzigd naar continuous.
Nu maar afwachten...

De DNS settings staat op automatic, wat betekent dat de DNS IP van de Caiway komt. Dat heb ik zo gelaten.
 
JanLunteren
11 Okt 2020: Ik heb nog steeds af en toe uitval van het netwerk en internet. Het lijkt erop dat het gebruik van een bepaalde wired laptop (een microsoft surface 3 laptop, windows 10 pro) de internet en netwerk problemen veroorzaakt.
Zowel internet valt uit, maar ook is de synology NAS niet meer te bereiken, en ook de Asus router niet. (vanaf de laptop)
Ik zie in de router log voorafgaand aan de uitval: dnsmasq 198: Maximum number of concurrent DNS queries reached (max: 150)

Overigens heeft deze laptop maandenlang probleemloos gewerkt. Wired aangesloten via een Kastewill USB-C Hub en een Netgear Gigabit switch op de router. Sinds enkele weken wordt de USB-C hub ook wisselend voor een andere laptop gebruikt.

De USB-C Hub vereiste de installatie van een ethernet driver.
Voorlopig gebruiken we de Surface laptop alleen wireless. En dan weer wachten...
 
Jaco Hage
Het klinkt als een poort Vs DNS issue, of iets wil naar binnen hmzz. Volg mijn DNS idee eens op, en haal de NAS eens uit het netwerk als je dezelfde issue hebt..... Heb je nog dergelijke VPN's openstaan?
 
JanLunteren
Jaco, was ik vergeten te vermelden, maar ik had vorige week de DNS op Cloudflare gezet (1.1.1.1 en 1.0.0.1), maar nadien toch uitval gehad.
Mbt VPN's: ik draai inderdaad een OpenVPN server op de Asus.

Mbt de NAS: je bedoelt dat ik de NAS moet afkoppelen op het moment dat internet/netwerk er weer uit ligt ?
 
JanLunteren
By the way: ik merkte dat de forum server crasht als ik square brackets in de text plaats....
Gewijzigd door JanLunteren op 16 oktober 2020, 14:26
 
JanLunteren
Jaco, wat ik me nog zit af te vragen sinds ik de DNS settings op de router heb gewijzigd van automatically naar CloudFlare. Kan het zijn dat het glasmodem (of Caiway) mijn router tijdelijk blokkeert na een toevloed van DNS requests ?

De eerste keren van uitval kreeg ik alleen een laptop werkend, geen router
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Internet Storing Glasvezel Lunteren 28 sept 2020 18.00-24.00', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Glasvezel Internet + DVB-C Abonnementen : 1 26 apr 2024
Langdurige storing doorgifte BBC 4 op TV-kanaal 139 Storing : 1 22 mrt 2024
Philips SmartTV plus internet Hardware instellingen : 1 29 nov 2023
Werkzaamheden Caiway veroorzaakt storing met dubbel NAT probleem Werkzaamheden : 17 24 aug 2023
Traag internet. CaiWay/Delta Glasvezel internet verbindings problemen : 1 28 mei 2023
Advertentie