obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Gebruik je een router/modem, post hier je ervaringen.
 Onderwerp afdrukken
FritzBox als repeater of accesspoint
Jaco Hage
Op dit moment is de meest bekende de Wireless N- router. Vaak staat er op de verpakkingsdoos wat je in handen hebt. Bijvoorbeeld ” 1Gb router N-900”. – Deze router is dan geschikt voor 1Gb bedraad netwerk en kan maximaal 450 download en 450 up snelheid over Wi-Fi transporteren (mits het volledige 1Gb signaal aangeboden wordt vanuit de provider/modem. (De N- router ook wel IEEE 802.11n is de opvolger van de verouderde A-, B- en G- Wi-Fi).

De meeste N-routers halen een theoretische maximale snelheid van 300 Mbit/s (37,5 megabyte per seconde), al zijn er ook steeds meer routers die 450 Mbit/s ondersteunen. Als voorbeeld is een N-300 router bijvoorbeeld niet geschikt voor Wi-Fi snelheden boven de 150 Mbit/s. (N-300 gedeeld door 2. Draadloos 2,4Ghz is half-duplex, bedraad is Full-duplex).

De snelste Wi-Fi-standaard is 802.11ac, beter bekend als wireless AC. Met een wireless AC-router kun je een maximale snelheid van 1300 Mbps halen. Een wireless AC-router is dus bijna 3 keer zo snel als een wireless N-router. Wireless N en wireless AC wordt uitgezonden over bepaalde radiofrequenties in de 2.4 GHz- en/of 5 GHz-band. Wireless AC werkt alleen op de 5GHz-band, waardoor de maximale snelheid op de 2,4GHz-band 450 Mbit/s via wireless N is. AC routers zijn vaak herkenbaar aan 3 of meer uitstekende antennes voor meer band-bereikbaarheid-breedte.


Wat is het slimste om als router te kiezen?

Vooralsnog zit je voor nu eigenlijk best safe met een N-900 router maar is het een aanbeveling om bij snelheden boven de 500Mbit/s (Caiway G500) je infrastructuur met het oog op de toekomstige ontwikkelingen te upgraden naar een AC router. Niet alleen presteert een AC router beter in Wi-Fi snelheden maar vaak is het ”inwendige router computertje” preciezer in het berekenen van zwaarder bedraad en wireless connectie verkeer. In aanschaf scheelt het soms maar een paar tientjes.

Aangezien we steeds meer van film/VOD en muziek streaming gebruik maken en hiervoor meer snelheid eisen, zal je van een AC router zeker meer profijt hebben. Houd er wel rekening mee dat je PC en aangrenzende device wel het AC protocol en/of netwerkkaart on-board moet hebben voor draadloze AC plezier.

Note:
Middels komen er ook AD routers op de markt, TP Link heeft o.a. deze. Op dit moment zijn er nauwelijks devices met het AD protocol. Mocht je voor langer termijn een router kiezen dan is een AD router een mogelijke optie. Wees daar wel voorzichtig mee want het AD protocol is vers van de pers, maar zal een belangrijke speler op de markt gaan worden omdat dit bijna ''bedrade-lijnen'' voorbij streeft.... (buiten inhome / FTTH Glasvezel)
 
freekvo
@Jaco: Dank voor je uitgebreide toelichting. Het is me een stuk duidelijker geworden. Ik ga eerst met de bestaande apparatuur kijken hoe dat gaat. Langzamer dan het nu is (trage ADSL-verbinding) zal het vast niet worden.
Ik zal wel laten weten hoe het is gegaan (maar zal wel na Pasen worden).
 
freekvo
Ik heb vanmiddag de FB ingesteld als IP-client en via Lan-1 verbonden aan de N300. En dat werkt op zich prima.
Natuurlijk krijgen alle apparaten een nieuw IP-adres en dat is soms even wat puzzelen om te zien wat wat is.
Maar ik kreeg direct beeld via de webcams dus dat werkt op zich ook goed (zelfs met de tweede FB in de tweede schuur 60 meter verderop die achter de eerste FB zit die dan weer aan de N300 hangt).


Ik heb nog wel 2 dingetjes:

1. Via speedtest.net zie ik een snelheid van rond de 95 Mbps (down en up) terwijl ik een abonnement heb voor 250 Mbit/s (down en up). Is mijn snelheid dan niet te laag?
2. In de situatie van ADSL met de FB kon ik de wifi-webcams via internet zien door port-forwarding in de FB in te stellen bij de betreffende IP-adressen van de webcam. Ik heb datzelfde gedaan in N300 (uiteraard met de nieuwe IP-adressen) maar het lukt me niet om via mijn WAN-IP de webcams te zien. Is er een instelling die ik misschien over het hoofd zie?

Voor de rest ben ik tot nu toe dek tevreden overigens.
Handtekening
Groet, Freek
 
Jaco Hage
Meest betrouwbare speedtest is: speedtest.Caiway.net op dit moment. Dat ben je meer zeker van de juiste server zonder achtergronden van spam advertenties invloeden.

1./2. Je snelheid kun je het beste direct op het modem bedraad testen met de CAT5e of CAT6 kabel.
Kom je dan nog niet boven de 95Mbit/s dan kun je eens kijken bij je netwerkkaart of instellingen. Dit soort snelheden geeft aan dat de poort maar 100Mbit/s is. Idem voor de router. Bij het geavanceerd menu van de FritzBox kun je ook het eea aan poort en firewall instellingen wijzigen. Dat geeft ook denk het antwoord op punt 2.
Wat betreft je WAN IP ben je nu toegewezen op die van Caiway, en de cams moeten wel corresponderen met de WAN en niet met een intern IP. Dat netwerk intern kun je eens checken omdat je gebruik maakt van een 2de router.
 
freekvo
Caiway speedtest: 266.3 Mbit/s down en 239.3 Mbit/s up. Lijkt mij een prima resultaat.

Last Result:
Download Speed: 266322 kbps (33290.3 KB/sec transfer rate)
Upload Speed: 239251 kbps (29906.4 KB/sec transfer rate)
Latency: 4 ms
Jitter: 1 ms

Wat betreft de webcams: mijn FritzBox stond al ingesteld op het geavanceerde menu. In de oude situatie kon ik de port forwarding instellen onder Internet > Permit Access. Ik heb die nu ingesteld als 'External modem or router' en dan ziet de Permit Access-pagina er opeens heel anders uit (maar zonder port forwarding dus).
Uiteraard gebruik ik het WAN-IP van Caiway met de poort die ik aan de webcam heb toegewezen. Zie ook de bijlage. Ik weet niet zeker wat ik onder 'Type' moet invullen; ik heb nu maar alle 3 de opties geprobeerd (kan ook makkelijk met 3 webcams) maar dat maakt helaas niets uit.
Via de interne IP-adressen krijg ik wel contact met de webcams maar met de WAN-IP (van Caiway dus) nog niet.
freekvo voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
Handtekening
Groet, Freek
 
Jaco Hage
Vergeet niet je camera's met een static IP in te stellen, en vergeet uiteraard niet het gateway adres in te vullen!

Waarom:

Stel je stroom valt uit, je router deelt een nieuw ip uit aan je camera waardoor je portforwarding niet meer werkt

Het gateway adres is erg belangrijk anders zijn ze niet van buitenaf te benaderen.

Als je meerdere camera's hebt zou ik er ook voor zorgen dat je ze op verschillende poorten kan benaderen, hieronder een voorbeeld:

camera 1

IP: 192.168.0.100
SUBNET: 255.255.255.0
GATEWAY: 192.168.0.1
DNS: 192.168.0.1

camera 2

IP: 192.168.0.101
SUBNET: 255.255.255.0
GATEWAY: 192.168.0.1
DNS: 192.168.0.1

Wanneer je beide camera's wilt benaderen via internet moet je dus verschillende poorten gaan configureren dit doe je "globaal" als volgt in je router:

Port 80 -> Port 80 op IP 192.168.0.100 (camera1)
Port 81 -> Port 80 op IP 192.168.0.101 (camera2)

vervolgens gebruik je www.watismijnip.nl om te achterhalen wat je externe IP is, dit IP gebruik je om de camera's te benaderen vanaf een externe locatie (let op lokaal werkt dit veelal niet!)

bijvoorbeeld jouw IP is 83.89.99.00

Dan benader je camera 1 door http://83.89.99.00 in je browser in te voeren.

Camera 2 kun je benaderen door hetzelfde adres te gebruiken en daarbij het poortnummer toe te voegen:

http://83.89.99.00:81

Mocht het nou zo zijn dat je af en toe een nieuw IP van je provider krijgt dan kan dat weleens lastig worden, echter hier valt ook weer een mouw aan te passen middels een dyndns account.


1. Je maakt op internet een gratis Dyndns account aan en vult deze gegevens in je router in (raadpleeg handleiding)
2. Je hebt nu je eigen dyndns adres om op je apparatuur thuis in te loggen bijv: http://freekvo.dyndns.org
3. Wanneer je provider je IP wijzigt dan update je router dit automatisch en kun je dus altijd via jouw eigen webadres inloggen op je camera's.

adres voor camera 1 zou dan zijn:

http://freekvo.dyndns.org

adres voor camera 2 zou dan zijn:

http://freekvo.dyndns.org:81

Fijne paasdagen !
 
freekvo
@Jaco, Zoals jij het beschrijft , heb ik het al ingesteld. Behalve dat ik geen DNS en gateway bij de webcams kan ingeven. Maar met het externe IP-adres van mijn vorige provider werkte het zoals jij beschrijft (met voor elke webcam een eigen poort). Ik denk toch dat de FritzBox nu de boosdoener is.
Maar alles wordt weer anders want ik moet de FritzBox terugsturen naar mijn oude provider.
Daarvoor in de plaats zet ik een gigabit switch (die heb ik al) en een wifi accespoint. Is toch een tijdelijke oplossing omdat we hier op termijn weg gaan.
Wellicht werken de webcams dan wel via internet maar zo niet, ook geen ramp.

Iig bedankt voor het meedenken.
Handtekening
Groet, Freek
 
freekvo
Dit is echt heel erg dom van mijzelf. Ik had in de N300 keurig de tabel gevuld met de poorten die geforward moeten worden. Ik had alleen 1 dingetje vergeten: links bovenaan is een checkbox om port forwarding aan te zetten (zie de bijlage). Die had ik over het hoofd gezien dus..........................
Daar een vinkje ingezet en nu doet alles het zoals het ook moet.
freekvo voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.
Handtekening
Groet, Freek
 
Jaco Hage
Klasse! Mooi dat dit werkt. Thanks voor je update van je bericht.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FritzBox als repeater of accesspoint', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Eigen (Fritzbox) modem instellingen Hardware instellingen : 4 28 jan 2022
Fritzbox 7590 installeren Hardware instellingen : 3 07 okt 2021
Genexis 7840 en FritzBox 7930 Hardware instellingen : 4 27 jul 2021
Fritzbox SIP registratie Eigen telefoon netwerk : 9 03 okt 2020
Genexis naar Fritzbox Algemeen : 3 14 sep 2020
Advertentie