obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Hier kun je zaken kwijt over de telefonie van CaiWay. Bijvoorbeeld een eigen thuiscentrale, een alarmcentrale.
 Onderwerp afdrukken
Gigaset op Caiway glasvezel
EdKo
Kan iemand mij vertellen of je een gigaset N510 Ip Pro aan de analoge aansluiting van het glasvezelnet van Caiway kunt hangen. Zo ja, kun je dan ook de functionaliteiten hiervan gebruiken?

Ik heb nu een ISDN centrale die niet meer gaat werken, ben van plan om bovenstaand centrale aan te schaffen.

Anders graag advies wat het beste werkt!
 
rhuijben
Dat zal op zich geen probleem zijn, maar waarom zou je zo'n uitgebreide centrale met slechts een analoge lijn gebruiken?

Deze centrale kan net als mijn N300-A ook direct meerdere voip verbindingen gebruiken met voip providers. Dan kan je goedkoop meer mogelijkheden gebruiken (zoals meerdere nummers, 'onbeperkt bellen' e.d.) en evt terugvallen op de analoge lijn in geval van problemen.

(Al schat ik eigenlijk in dat in dat geval glasvezel bellen ook wel niet zal gaan.)

Wil je slechts een analoog nummer gaan gebruiken via glas ben je een stuk goedkoper uit met een gewoon (gigaset) dect basisstation dat je bijna standaard bij handsets krijgt. Die kunnen meestal ook prima 4 tot 6 toestellen aan. En dan kan je later altijd nog upgraden als je de mogelijkheden van voip wilt gaan benutten.
 
EdKo
Dank je voor je antwoord. Klopt, centrale is niet de goedkoopste. Maar ik wil graag de centrale rechtstreeks met m'n pc gebruiken. Maar ook een beetje met de tijd meegaan, ook een beetje naar de toekomst voorbereid (was ik ook destijds met m'n ISDN centrale).
Ik weet van het bestaan van 'losse' IP telefoonaanbieders. Echter kan ik binnen het glasvezel pakket aanbieding van Caiway niet kiezen. Weet jij een ander oplossing?
 
rhuijben
Met het glas pakket is er helaas qua telefonie niet veel te kiezen ja. Je krijgt die 'analoge' lijn er gewoon bij. Ik heb gekozen er maar niet veel mee te doen en ook mijn oude nummer niet daar naar toe te migreren.

Ik bel redelijk wat prive voor sociale contacten (collega's, kennissen, familie etc.) aangezien ik vooral vanuit huis werk voor een Amerikaans bedrijf met weinig collegas in NL. Zakelijk bellen we meestal via Skype of via een wereldwijd 0800 conference netwerk, dus daar hoef ik niets voor te regelen.

Omdat ik de 'aanbieding' voor het afkopen van het bellen van Caiway niet erg interessant vond heb ik gekozen voor het afsluiten van een simpel voip pakket bij Budgetphone.nl. (Er zijn heel veel partijen die dit aanbieden; ik kwam toevallig hier uit.)

Je vult als alles rond is hun gegevens in op de webinterface van de gigaset centrale (of met wat meer moeite via een handset) en die maakt in het vervolg verbinding met de VOIP provider voor je via je router en glasmodem. Op je dect handset merk je alleen dat je niet meer op de DTMF toontjes hoeft te wachten met bellen.

Ik betaal nu EUR 12,50/maand voor 1000 minuten vast bellen EU en 500 minuten mobiel NL. Om mijn oude belpatroon voort te zetten zou ik bij Caiway EUR 40 belkosten hebben of EUR 20,50/maand bij moeten betalen voor VoIP Comfort+.
(Bij tele-2 was dat voorheen een 10/12 euro toeslag op het abonnement)

De halve week dat ik het nu gebruik werkt het prima... maar dat zegt nog niet veel. En ik kan dus ook niet zeggen of ik deze Voip provider kan aanbevelen Wink

De glasvezelverbinding is tot dusver 100% stabiel hier. Mijn router rapporteerde dat over de afgelopen net geen maand een keer 's nachts het glasmodem een update heeft ontvangen/gereboot is. Verder 0 hickups. En de telefonie gaat dus ook prima, want die zou aan de snelheid van een langzame ADSL genoeg hebben.

Ik heb gekozen voor de N300-A (max 6 handsets, max 6 voip connecties + 1 vaste lijn). Voor mijn huis+home office meer dan genoeg. Mijn ouders hebben al wat jaren een voorloper van de N300 en dat basisstation is voorzover ik er nu een maand mee werk een aanrader.

Het is met de N300A wel verstandig ten minste een handset met volledige functionaliteit te kopen aangezien net niet alles via de webinterface kan: je kan geen handsets *afmelden*. Onhandig als je een te oude handset probeert en die je eco-mode blokkeert.


Een collega die veel meer zakelijk belt vanuit zijn functie heeft een paar maanden die N510 IP Pro en is er tevreden mee. Ik geloof dat die veel meer management mogelijkheden heeft.


Let als je upgrade vanaf bestaande gigaset handsets die je mee wilt nemen even op het compatibiliteit overzicht op de gigaset website. Ik had voorheen twee gigaset series die beide slechts bellen ondersteunen volgens de site. (Geen nummerweergave e.d.) Soms verbeterd de ondersteuning met een software update van de centrale.
 
EdKo
Heel erg bedankt voor je antwoord, ik kan hier inderdaad iets mee. ik wacht het pakket nog even af en ga dan een beslissing maken. Ik heb de analoge lijn wel nodig voor mijn alarm melding. Ik kan dan 2 kanten op begrijp ik. Nog even een vraagje: ik stap voorlopig in met het 150/150 mbit/s aanbieding van caiway, kan ik altijd nog upgraden, merk je veel verscheel met het pakket 300/300 mbit/s?
 
rhuijben
Sorry, dat zou je aan iemand anders moeten vragen. Ik heb het 75 MBit pakket genomen (zonder Entone e.d.)

Ik betwijfel echter of je het merkt voor de meeste zaken. In veel datacentra zijn de individuele webservers nog gewoon aangesloten op 100 MBit.

Als je download vanaf een content delivery netwerk zal je het vast wel merken, maar ik vermoed dat het dan een verschil is tussen heel snel en nog wat sneller ten opzichte van wat je van andere plaatsen gewend bent.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Gigaset op Caiway glasvezel', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Caiway slechte routes? Storing : 1 18 jan 2024
Amino aria 7x naar Caiway omzetten CaiWay/Delta Glasvezel digitale ontvangers : 1 22 dec 2023
Zender van de maand Caiway Interactieve TV, Pay Per Event : 122 11 dec 2023
Werkzaamheden Caiway veroorzaakt storing met dubbel NAT probleem Werkzaamheden : 17 24 aug 2023
Kijken zonder kastje bij Caiway en Delta Interactieve TV, Pay Per Event : 18 08 jul 2023
Advertentie