obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
In het onderdeel Glasvezel algemeen van CaiWay/Delta kun je eigenlijk alles posten. Zoals waar beschikbaar, wat zijn de ervaringen, welke techniek wordt gebruikt, welke abonnementen, welke diensten.
 Onderwerp afdrukken
Cat 5e of Cat6
Martijn
Hallo

Ik heb 13 Nov het totaal pakket voor Glasvezel besteld. (helaas nog niet mogen ontvangen)
Nu moet ik nieuwe bekabeling erbij gaan trekken vanuit de meterkast naar de woonkamer, 2 utp kabels 1 voor tv en 1 voor randapparatuur.

Wat voor kabels kan ik nu het beste trekken?
Ik overweeg Cat6 vanwege de 1GB dataoverdracht maar ik weet niet of ik dan problemen krijg met evt. randapparatuur.

Apparaten die op internet erbij moeten komen zijn:
Pioneer Reciever VSX-921
Pioneer Blu-ray BDP-430
AppleTV2

De randapparatuur wil ik in de woonkamer d.m.v. een switch aansluiten (iemand een suggestie wat voor switch ik het beste aan kan schaffen?)
Tevens overweeg ik een nieuw router omdat mij oude Linksys WRT610-N de 300 mbps draadloos niet gaat behalen.
Ik twijfel tussen de Linksys EA4500 of EA6500, volgens mij beide goed voor glasvezel 300mbps. Wie heeft ervaring met de routers en welke raad je aan?

Alvast bedankt

Martijn
Gewijzigd door Martijn op 15 december 2012, 21:15
 
Adios
Je krijgt volgens mij nooit problemen als je Cat6 gebruikt.

Als je nog kan kiezen, zou ik kiezen voor een overwaaarde.
 
erlinden
De overwaarde is niet veel, beiden zijn gecertificeerd voor Gigabit. Ook ik zou voor Cat6 gaan, alleen al omdat het prijsverschil niet zo groot is.

Om een goede router uit te zoeken zou je eens moeten zoeken naar reviews op bijvoorbeeld smallnetbuilder.com of tweakers.net. O basis waarvan heb je bovenstaande modellen genoemd/uitgezocht?
 
erlinden
Om OPTIMIZER_CO's verhaal over CAT5e vs CAT6 te nuanceren het volgende:

Het is inderdaad zo dat CAT6 een hogere bandbreedte heeft (250MHz) en dat de afscherming beter is, echter zal je met beide kabels in de praktijk (zeker in een huis situatie) voor Gigabit dezelfde snelheden behalen. Het beeld dat geschept wordt over 500 Mbps en 1000 Mbps is pure nonsens en mag je gelijk vergeten.

Ten aanzien van draadloos...geloof niet te veel van de marketing praatjes, "hele hoge" doorvoer snelheden zijn bijzonder moeilijk te realiseren (dan moet zowel de router als de netwerkkaart in je pc/laptop aan de nieuwste bijna-standaard voldoen). Voor het vergelijk van de EA6500 met andere bekende merken (Asus, Netgear en Buffalo): [url="http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/31913-first-look-cisco-linksys-ea6500-smart-wi-fi-router-ac-1750-hd-video-pro?showall=&start=3"]SmallNetBuilder[/url]
 
erlinden
Wat ik probeer te zeggen is dat een geadverteerde snelheid (150/300/450 Mbps) gehaald kan worden onder bepaalde omstandigheden waarbij aan specifieke voorwaarden voldaan wordt. Dit als algemene opmerking ten aanzien van WiFi snelheden en dus niet specifiek voor de EA6500...

Ik denk dat het in het algemeen beter is om informatie te vergaren op onafhankelijke bronnen waarbij smallnetbuilder en tweakers twee goede opties zijn.
 
Radar
Hallo Optimizer e.a.

Ik heb thuis de glasmodem in de huiskamer laten plaatsen: waar de oude coax-contactdoos ook zit.
Router, TV en DECT zitten allemaal dicht in de buurt.

Bij mijn moeder is het een ander verhaal: daar is de glasmodem in de meterkast geplaatst. Daar zit ook de coax-contactdoos.
Van daaruit gaat er een coax door de betonvloer naar de huiskamer: modem voor DECT en router en splitter naar TV.
En ook nog een coax naar de slaapkamer.

Nu voorzie ik problemen: hoe krijg ik TV, i-net en telefoon in de huiskamer?
Is het mogelijk om 2x utp +1x telefoon door 1 buisje te trekken?

Alles in de meterkast proppen vindt ik een heel slechte optie en daar ga ik ook niet aan beginnen, dan blijft ze maar op coax.
Het beste zou zijn om de glasvezelkabel te verlengen naar de huiskamer en daar de modem te plaatsen.
Is dat nog mogelijk?


Ik heb een emailwisseling met de helpdesk gehad en die wisten mij te verzekeren dat er een monteur komt die alles aansluit.....maar ik heb zo mijn twijfels....

Dit kreeg ik te horen:

Geachte heer, mevrouw,

In uw e-mail heeft u een vraag over de aansluiting.

De monteur zal het modem aansluiten op de tv en het internet, ook de telefoon wordt aangesloten.

U hoeft dus geen kabels te trekken zonder dat er een monteur is geweest.
In overleg met de monteur zal hij de apparaten voor u aansluiten.

Hopende u voldoende op de hoogte te hebben gesteld.

Met vriendelijke groet,
Caiway
 
Martijn
Allen bedankt voor de reacties

Als het mogelijk is dan ga ik toch proberen om 2 Cat6 kabels en 1 coax door de buis te trekken, Cat6 toch maar omdat het nieuwer is en meer mogelijkheden biedt naar de toekomst.
Qua router heb ik zelf altijd goede ervaringen gehad met een Linksys en daar gaat mijn voorkeur dan ook naar uit, toch zal ik me ook eens verdiepen in de doorgegeven sites en het een en ander vergelijken.

Wat betreft de switch waar ik het over had is het me nog niet helemaal duidelijk. De gewenste situatie is als volgt:

Meterkast --> Glasmodem, Router, Nas

1 utp kabel van glasmodem direct naar de woonkamer (IPTV), de ander vanaf glasmodem naar het router (Internet)
Dan vanaf het router ook een utp kabel naar de woonkamer (Internet) en deze wou ik dus in de woonkamer koppelen aan een switch i.v.m. het aansluiten van de receiver, Blu-ray speler en appleTV.

@Optimizer je had het over een 3-voudige switch vanaf de decoder, dan zou toch alles weer over die utp kabel voor (IPTV gaan)?

Wat ik dus zou willen is de (internet) kabel afkomstig vanaf router in de woonkamer aan een switch koppelen en daar dus de randapparatuur aan koppelen.
Is dit de juiste oplossing( evt. wat voor een switch) of raad iemand iets anders aan?
Gewijzigd door Martijn op 16 december 2012, 19:48
 
Radar
De meterkast zit helaas (zoals bij veel woningen) naast de voordeur en niet centraal.
Mijn moeder heeft eerst gewoon KPN telefonie gehad en had toen de DECT basisstation in de meterkast.
Dat was verre van ideaal.
Later het alles-in-1 pakket van Caiway genomen en toen kon alles mooi centraal in de woonkamer.
Coax voor TV,i-net en telefoon.
Nu zit er glasvezel tot in de meterkast en zou alles weer terug de meterkast in moeten.
DECT wordt er niet beter van en i-net snelheden al helemaal niet: je krijgt sneller internet, maar per saldo is het langzamer.
En dan de TV nog.....

De glasvezelkabel zit nu tot in de meterkast.Wanneer die doorgetrokken zou kunnen worden (bij de coax) naar de huiskamer, zou alles opgelost zijn.
Dan hoeven er geen 2x utp+1x telefoon bij de coax te komen.

Kan CIF de kabel niet verlengen?
 
Radar
Zojuist gebeld met CIF....van Gelder.

En het is dus niet mogelijk om de aansluiting te verplaatsen.....dat had aangegeven moeten worden tijdens het plaatsen.....maar toen was er helemaal geen overleg: er is aangebeld bij mijn moeder om de aansluiting in de meterkast te plaatsen zonder opties.

Het is dus praktisch onmogelijk om een goedwerkende glasvezelaansluiting in huis te realiseren.
Alle kabels door 1 buisje proppen lijkt me onmogelijk, alles in de meterkast vindt ik nergens op slaan (het is een waardeloos plekje voor router en DECT op zo'n manier ga je er zeker niet op vooruit) en de glasvezelkabel verlengen willen ze niet.....

Het lijkt er dus op dat mijn moeder een fijne glasvezelaansluiting heeft waar ze nooit gebruik van zal maken......is dat wat Caiway en CIF willen?

Ik ga er nog een mailtje naar Caiway aan wijden.....maar ik vrees dat het een fiasco gaat worden....niet omdat het niet kan maar omdat ze niet willen.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Cat 5e of Cat6', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Advertentie