obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Gebruik je een router/modem, post hier je ervaringen.
 Onderwerp afdrukken
Fritzbox 7360 configureren
kieften
Sinds een paar dagen van VDSL (xs4all) overgestapt op Alles-in-1 voordelig. Nu wil ik mijn Fritzbox 7360 gebruiken als router. Bij direct aansluiten van de RJ45 vanaf de genexis op de pc krijg ik de volle snelheid (> 100 Mbit/s down & up). Configureer ik de 7360 zodat poort 1 WAN-poort is waarop ik de genexis aansluit en sluit ik Macbook op poort 4 aan, dan geeft de speedtest ongeveer 25 Mbit/s down, 100 Mbit/s up. Verder krijg ik geen verbinding met internet via de wifi (zie dan bij de netwerkvoorkeuren voor wifi het oorspronkelijke IP van de Fritzbox router, terwijl via bedrading een ander IP adres voor de router wordt gegeven). Bovendien knippert dan op de genexis bij de RJ45 aansluiting een oranje lampje ipv een groen lampje bij directe aansluiting van de genexis op de macbook.

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?
 
Jaco Hage
Geen idee wat je verkeerd doet. Feit is wel dat een Fritzbox al jarenlang een discussiepunt is op Glasvezel en nooit 100% grenzeloos werkt. Persoonlijk vind ik hem ongeschikt maar wel nuttig als je iets wilt doen met config als dect station. Anders een ander merk router zoals Huawai, TP Link, Cisco, Asus etc gebruiken.

Belangrijk is wel om vanuit een kale setup de Fritz te configureren. Daarnaast heb je een 2x Gigabit en 2x een 100Mbit/s LAN poorten. Zonde dat je zoveel snelheid laat liggen terwijl je pakket 150Mbit/s is.
Ook weet ik niet hoe je je snelheid meet. Het kan best zijn dat dergelijke virus/firewall je speedtest beinvloed.

Wat betreft je IP zal dat het verschil zijn van je gateway IP (start IP) t.o.v. je interne DHCP toegewezen IP adres.

Het is een beetje lastig te beoordelen waar het fout gaat maar feitelijk is de start met een schone setup de beste remedie. Als je dat doet zet dan wel je modem ca 5 minuten uit, reset je router, zet dan modem aan en wacht tot 4 groene lampjes branden. Zet dan de router aan en sluit na 5 minuten je WAN kabel aan en daarna je LAN kabel naar je PC.

Heeft dit iets geholpen? Hoor het wel.
 
jj1987
De fritzbox die je hebt is niet echt geschikt voor glas. Bij xs4all krijg je daarom ook de 7490 in bruikleen voor glas. Deze heeft wel 4 gigabit poorten en ondersteuning voor 5ghz. Heb hem hier nu 2 jaar naar volle tevredenheid draaien zonder enige uitval. Als dect station vind ik het waardeloos omdat niet alle modellen dect telefoons ondersteund worden en ikzelf last had met een Philips dect setje van een irritante echo en slecht bereik. Dit opgelost door het originele dect basis station bedraad aan te sluiten op “fon1” en gewoon de telefoon te gebruiken zoals Philips dit bedoeld heeft. Inmiddels met een nieuwer setje Siemens dect telefoons het niet meer geprobeerd. En wat heeft de dect functie in de fritz voor zin? Je moet alsnog een oplader hebben staan voor je telefoon. Dan neem ik dat snoertje naar de router voor lief. Heb hier de fritzbox 7490 met als repeater een 1750e voor bereik op de bovenste verdiepingen. Kreeg de repeater gratis en voor niks toegestuurd van xs4all. En moet zeggen dat mij deze setup met mesh ondersteuning prettig werkt en ik zelfs een stabiele verbinding heb tot 25 m buitenshuis. Had een tplink gekocht als accesspoint maar de gratis repeater (bedraad aangesloten op de fritz) doet het zo goed dat ik de tplink terug gebracht heb. Voor caiway zou ik lekker een tplink aanschaffen. Betaalbaar, goed bereik en veel mogelijkheden. De duur aangeschafte Asus bij mijn ouders viel mij wat tegen in prestaties qua bereik. Ondanks dat hij centraal geplaatst is. Rondom 15 meter een stabiele verbinding maar daarna neemt ook van de 2.4ghz het bereik drastisch af. Buiten dat vervang je een dure Asus niet zo even na 2 jaar en doe je dat denk ik wel met een tplink.
 
Jaco Hage

Quote

jj1987 schreef:

De fritzbox die je hebt is niet echt geschikt voor glas. Bij xs4all krijg je daarom ook de 7490 in bruikleen voor glas. Deze heeft wel 4 gigabit poorten en ondersteuning voor 5ghz. Heb hem hier nu 2 jaar naar volle tevredenheid draaien zonder enige uitval. Als dect station vind ik het waardeloos omdat niet alle modellen dect telefoons ondersteund worden en ikzelf last had met een Philips dect setje van een irritante echo en slecht bereik. Dit opgelost door het originele dect basis station bedraad aan te sluiten op “fon1” en gewoon de telefoon te gebruiken zoals Philips dit bedoeld heeft. Inmiddels met een nieuwer setje Siemens dect telefoons het niet meer geprobeerd. En wat heeft de dect functie in de fritz voor zin? Je moet alsnog een oplader hebben staan voor je telefoon. Dan neem ik dat snoertje naar de router voor lief. Heb hier de fritzbox 7490 met als repeater een 1750e voor bereik op de bovenste verdiepingen. Kreeg de repeater gratis en voor niks toegestuurd van xs4all. En moet zeggen dat mij deze setup met mesh ondersteuning prettig werkt en ik zelfs een stabiele verbinding heb tot 25 m buitenshuis. Had een tplink gekocht als accesspoint maar de gratis repeater (bedraad aangesloten op de fritz) doet het zo goed dat ik de tplink terug gebracht heb. Voor caiway zou ik lekker een tplink aanschaffen. Betaalbaar, goed bereik en veel mogelijkheden. De duur aangeschafte Asus bij mijn ouders viel mij wat tegen in prestaties qua bereik. Ondanks dat hij centraal geplaatst is. Rondom 15 meter een stabiele verbinding maar daarna neemt ook van de 2.4ghz het bereik drastisch af. Buiten dat vervang je een dure Asus niet zo even na 2 jaar en doe je dat denk ik wel met een tplink.


Ik hoor nooit en te nimmer klanten klagen over mijn Asus en wifi integratie. Weet ook niet wat je suggereert over een ''dure'' Asus. Wat is duur? Iets wat niet goed werkt, of je vind dat de sterkte te weinig is, Waar baseer je je oordeel op. Op een speedtest, en met welk apparaat/telefoon/tablet meet je? Stijgt een ander merk niet boven de wifi norm?
Vind het ook wel vreemd en inhoudelijk hoor ik graag waar je je je oordeel op basseert. Ik meet altijd alles exact na op storingsbronnen en de juiste integratie en plaatsing. Asus is ook niet zomaar spul dat je ''klik-en-klak'' aansluit, daar zit zoveel meer in het Linux menu. Idem voor hoogwaardige merken als Cisco, Rukes en Unify. Je moet goed weten wat je wel en niet acctiveerd etc
TP Link is heel ander in config, Al moet ik wel zeggen dat het Deco Mesh netwerksysteem van TP Link een mooie oplossing is. Maar een Mesh netwerk is echt niet zaligmakend. Onder een Mesh netwerk wordt 1 wifi naam op zoals de 2.4 als 5Ghz gemaakt, dat kan voor behoorlijke conflicten zorgen met printers en draadloze speakers. Daarnaast lever je behoorlijke bandbreedte in. ( niet specifiek te checken met een speedtest maar wel na verschillende testen t.o.v. accespoints. Een Mesh netwerk is zinvol als bekabelen echt onmogelijk is. Een Mesh netwerk bouwd zijn eigen intern IP op dus de speedtest is ongeloofwaardig. Deze is dan intern gemeten )
Om goed te testen en te onderzoeken of je een juist IP en wifi netwerk opbouwt moet je een meting doen met bv Netspot. Wees dus voorzichtig met je oordeel op product en dure kwaliteit uitingen. Je baseert het op een eigen basis installatie en plaatsing op in/op of een specifieke locatie.

Feitelijk ben ik het rondom met de Fritzbox! met je eens. Nee, het zijn absoluut geen zaligmakende apparaten. Voor extra doeleinden zijn ze best goed te configureren en werken zeker prima met verbindingen onder de 100 Mbit/s maar verder kun je beter geen energie stoppen om als leek je dectset en glasvezelpakket boven de 150Mbit/s erop te installeren. Ook een Fritzbox! is niet gemaakt voor leken. Enige kennis is zeker wel nodig. Daarom werkt er ook niet alles op.

Afijn,

En natuurlijk TP Link is absoluut een prima merk en levert in basis al een prima product programma. Wil je een stap hoger en op meer plekken wifi dan ga je dat niet redden met een wifi platform van TP Link. Dat is uitgesloten. Dan kom je in serieuze merken terecht zoals hierboven.

Maaaaaar, Altijd fijn om te horen/weten dat jij ermee gelukkig bent. Smile
 
jj1987
Ik baseer mijn oordeel op eigen ervaring. Heb menig internetverbinding aangelegd. Veelal met tplink en zo nu en dan met een Asus router. Zeg niet dat een Asus slecht is. Zijn zeker stabiel. Kapot ben ik er niet van. En waarom? Omdat het signaal snel vind afnemen en als ik dat dan met een goedkopere tplink doe ik merk dat het signaal net wat verder rijkt en ik hogere snelheden haal. Tijd terug in een herenhuis een asus rt-ac3200 opgehangen. Snelle verbinding 10 a 15m rondom router maar in de tuin een stukje verderop 1 streep bereik. Kanalen wisselen deed geen wonderen. Toen op een nagenoeg rustig kanaal ver van buren af 2 strepen bereik en iets hogere snelheid. Antennes anders richten, router op andere plaats, niks hielp. Toen een tplink c3200 opgehangen met dezelfde instellingen als de Asus en ik had in die tuin een prima signaal. Ook het onderhouden van een Asus router op afstand voor fam en kennissen doe ik. Als ik een firmware update heb met een Asus dan moet hij manueel herstart worden na een update. Soms lastig wanneer je niet op lokatie bent. Ook de Toon van eneco daar werkte niet lekker met de Asus. Klapte steeds internet van de toon af. De tplink heeft dit niet. Ook de Chromecast pakte telkens geen 5ghz maar de 2.4ghz. Een herstart deed dan wonderen.
Nogmaals een Asus is echt geen rommel maar voor een normale gezins situatie voldoet dus een goedkopere tplink prima. En soms beter.
Gelukkig is caiway nu over naar tplink en afgestapt van die sitecom rommel.
Gewijzigd door jj1987 op 09 november 2017, 02:42
 
Jaco Hage

Quote

jj1987 schreef:

Ik baseer mijn oordeel op eigen ervaring. Heb menig internetverbinding aangelegd. Veelal met tplink en zo nu en dan met een Asus router. Zeg niet dat een Asus slecht is. Zijn zeker stabiel. Kapot ben ik er niet van. En waarom? Omdat het signaal snel vind afnemen en als ik dat dan met een goedkopere tplink doe ik merk dat het signaal net wat verder rijkt en ik hogere snelheden haal. Tijd terug in een herenhuis een asus rt-ac3200 opgehangen. Snelle verbinding 10 a 15m rondom router maar in de tuin een stukje verderop 1 streep bereik. Kanalen wisselen deed geen wonderen. Toen op een nagenoeg rustig kanaal ver van buren af 2 strepen bereik en iets hogere snelheid. Antennes anders richten, router op andere plaats, niks hielp. Toen een tplink c3200 opgehangen met dezelfde instellingen als de Asus en ik had in die tuin een prima signaal. Ook het onderhouden van een Asus router op afstand voor fam en kennissen doe ik. Als ik een firmware update heb met een Asus dan moet hij manueel herstart worden na een update. Soms lastig wanneer je niet op lokatie bent. Ook de Toon van eneco daar werkte niet lekker met de Asus. Klapte steeds internet van de toon af. De tplink heeft dit niet. Ook de Chromecast pakte telkens geen 5ghz maar de 2.4ghz. Een herstart deed dan wonderen.
Nogmaals een Asus is echt geen rommel maar voor een normale gezins situatie voldoet dus een goedkopere tplink prima. En soms beter.
Gelukkig is caiway nu over naar tplink en afgestapt van die sitecom rommel.


Goed om te horen dat je tevreden kan bouwen met TP Link. Niets mis mee.

Zeker een welkomen de TP link bij Caiway. De uitval tov Sitecom zal gereduceerd worden naar nihil aan problemen. Goede stap.

Maak er een mooie dag van Smile
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritzbox 7360 configureren', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Eigen (Fritzbox) modem instellingen Hardware instellingen : 4 28 jan 2022
Fritzbox 7590 installeren Hardware instellingen : 3 07 okt 2021
Genexis 7840 en FritzBox 7930 Hardware instellingen : 4 27 jul 2021
Fritzbox SIP registratie Eigen telefoon netwerk : 9 03 okt 2020
Genexis naar Fritzbox Algemeen : 3 14 sep 2020
Advertentie