obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Gebruik je een router/modem, post hier je ervaringen.
 Onderwerp afdrukken
FritzBox als repeater of accesspoint
freekvo
Ik ben overgestapt van ADSL (XS4ALL) naar glasvezel. Sinds gisteren is mijn glasvezelaansluiting actief en heb ik het ook al werkend voor mijn pc, tablets en smart-TV (met prima telefonische hulp van CaiWay). Als router heb ik dan de StiteCom N300. Voor de ADSL gebruik(te) ik als router de FritzBox 7360.

De glasvezelaansluiting zit ergens anders dan de ADSL-aansluiting; afstand is ca. 10 meter; ik kan niet onder de vloer en niet tussen de plafonds. Er loopt wel één netwerkkabel (UTP cat-5) van de ene kant van ons huis naar de andere kant. Die werd gebruikt om het ADSL-internet naar mijn bureau te brengen (via een switch); de N300 staat nu op mijn bureau dus zou ik die netwerkkabel niet meer nodig hebben.
Maar........ mijn hele 'netwerkinfrastructuur' is 'gebouwd' rond de FritzBox; o.a. voor een aantal repeaters (voor wifi in een ander deel van ons huis en voor buiten) en een vaste netwerkkabel naar mijn schuur.
Mijn idee is om de netwerkkabel die nu in huis ligt te gebruiken om de FritzBox te koppelen aan de N300. Ik heb al gevonden hoe ik de FritzBox kan instellen als wireless access point maar:

1. Kan ik dan de netwerkkabel naar de schuur in de FritzBox 'prikken' en op die manier internet via glasvezel in de schuur krijgen?
2. Blijft alles 1 en hetzelfde (wifi)netwerk en ontstaan er niet twee verschillende (wifi)netwerken?
3. Om de webcams via WAN te bekijken moet ik poorten openzetten in de router. Doe ik dat dan straks alleen in de N300 of ook in de FritzBox (waar ze nu ook al openstaan)?
 
DennisvG
Ad 1: Ja zie handleiding van Fritzbox blz 43/44
Ad 2.: dat is even uitproberen. Niet alle apparatuur kan even goed overweg met twee verschillende signalen van wi-fi routers onder dezelfde naam.
Ad 3: Als je het via Internet wilt bekijken en je N300 router zit rechtstreeks aan Internet aangesloten ipv de Fritzbox dan zullen die poorten daar inderdaad ook open gezet moeten worden.

Succes

Dennis
 
freekvo
Dat is inderdaad simpel; had ik nog niet gevonden in de handleiding, bedankt.
Maak ik dan de SSID van de FritzBox gelijk aan die van de N300 of kan ik die ook een andere naam geven?
 
DennisvG
Die kun je een andere naam geven.
 
Murgen
Die cat5, kan je die vervangen door cat5e of cat6? Anders verlies je echt heel veel snelheid!
 
freekvo
Dank voor jullie reacties. De cat5 kabel die er nu ligt, kan ik niet vervangen helaas.
Kan ik wel meer snelheid krijgen/houden met bijv. een powerline adapter?
 
Jaco Hage
Hoe zeker weten doe je het dat het CAT5 is, en niet CAT5e? Heb je de snelheid al gemeten 1-op-1 op je kabel?
Je FritZ is alleen op LAN 1+2 Gigabit, 3+4 zijn 100Mbit/s

Hoe dan ook. Je kunt beter bekabeld blijven dan inwisselen naar een Powerline. Dat presteert altijd minder stabiel.

Als je alleen werkt op bedraad dan kun je redelijk vooruit met de Fritzbox en Sitecom x300 router. Maar eigenlijk geef je met een 250Mbit/s verbinding een N300 router > configuratie op zijn flikker. Technisch gezien zou ik er nooit voor kiezen en is er draadloos gezien niet voor gemaakt.

Als je in de toekomst nog eens wilt investeren haal je meer stabiliteit uit een AC router met daaraan een switch en evt een accespoint als je in/rondom je schuur ook Wi-Fi wilt.
Dan kun je bij een goed systeem volstaan met 1 Wi-Fi naam en sluit je evt conflicten uit.

Doe er je voordeel mee Smile
 
freekvo
Ik wil eigenlijk hier niet zo heel veel meer investeren want waarschijnlijk blijven wij hier nog maar hooguit een jaar wonen (dat wisten we nog niet toen ik de glasvezel via CaiWay aanvroeg).

Maar als ik de FritzBox bekabeld aan de N300 aansluit en dan verder alles via de wifi aan de FritzBox verbindt hoe kan dan de N300 'op zijn flikker' krijgen? (als het te technisch is, hoef je het niet uit te leggen, hoor).

Toch nog even doorvragen: aan de FritzBox (via ADSL) zitten nu:
- 1x bedraad voor tweede pc
- 1x bedraad powerline adapter voor Synology back-upschijf in de schuur
- 1x bedraad naar andere FB als accespoint in andere schuur (60 m verderop)
- 1x wifi FB-repeater voor buiten(wifi)cam
- 1x wifi FB-repeater voor (wifi)cam in de schuur
- 1x wifi FB-repeater voor laptop
en ook nog diverse tablets en smartphones via wifi.

Het is misschien een beetje 'geknutsel' maar het werkt tot nu toe prima. De vraag is of het ook goed blijft werken als ik de ADSL van de FB-router vervang door het signaal vanaf de N300.
Snelheid is op zich niet zo heel belangrijk; het meeste wat we aan die kant van het huis doen is wat internetten en mailen (+ de webcams af en toe bekijken).
En zoals gezegd: ik wil nu liever niet veel extra kosten maken die straks overbodig zijn.

Maar goed, misschien moet ik het maar gewoon gaan proberen en niet teveel 'beren op de weg' zien.
 
Jaco Hage
zal het kort uitleggen.
Een N300 router is gebaseerd op de Wi-Fi aanduiding.
Oftewel 150Mbit/s upload en 150Mbit/s download draadloos.
Je pakketsnelheid is 250Mbit/s. Technisch gezien is het geen goede match omdat de capaciteit van een N300 meestal niet blij wordt van meer dan 5 ~ 8 draadloze devices. Een N300 heeft meestal ook alleen de 2.4GHz band.
Repeaters slurpen de Wi-Fi capaciteit leeg, tezamen met de draadloos gekoppelde telefoons/printers/tablets, dus het is meer geluk dan wijsheid. Het geluk zou zijn als er niet teveel buren omheen storen op de Wi-Fi. Hoop voor je dat het goed gaat....
Spannende configuratie....

Afijn, ik ben benieuwd hoe het straks gaat lopen/blijft lopen. Succes.
 
freekvo
OK, mijn N300 wordt dus een soort A13 met continu files en ik zou dus een soort 6-baans A1 moeten hebben. Is dan een N600 een mogelijke oplossing?
En wat bedoel jij met een AC router?

PS. Het is overigens niet zo dat alle draadloze devices tegelijk gebruik gebruik maken van de wifi; dat zullen er hooguit 3-4 zijn. Maakt dat nog verschil uit?
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'FritzBox als repeater of accesspoint', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Eigen (Fritzbox) modem instellingen Hardware instellingen : 4 28 jan 2022
Fritzbox 7590 installeren Hardware instellingen : 3 07 okt 2021
Genexis 7840 en FritzBox 7930 Hardware instellingen : 4 27 jul 2021
Fritzbox SIP registratie Eigen telefoon netwerk : 9 03 okt 2020
Genexis naar Fritzbox Algemeen : 3 14 sep 2020
Advertentie