obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
In dit onderdeel kun je alles kwijt over Glasvezel modems van CaiWay/Delta. Eventueel in combinatie met een eigen router.
 Onderwerp afdrukken
Genexis modem beperkt?
tvernee

Quote

OPTIMIZER.CO schreef:

Als je Echt een goede router had willen hebben die ook geschikt is om het maximale uit je verbinding te halen had een AC router het meest stabiele geweest. Maar dat is ook esn prijskaartje.
O.a. TP link en Asus en Lynksys maken fastforward routers. Speciaal geschikt voor zwaar gebruik. Bv gaming.

Op dit moment had een Asus RT-N66 / RT-AC66 of een TP link WDR 4300 / WDR4900 in jouw geval een veel betere keuze geweest. Dit had je hoogstens een paar tientjes geschild.

Je maakt nu gebruik van een basic router maar je verwacht top capaciteit op 300/300. Jouw router van N600 dualband staat in alle gevallen op zijn max te draaien. Glasvezel vertaling vanuit het glasvzelmodem is echt anders dan een vertaling vanuit een analoog docsismodem maar dit terzijde want deze up/down 300/300 snelheden zijn nagenoeg niet gelijkwaardig mogelijk op coper. Jouw router zou waarschijnlijk prima werken op een basic abonnement.

Ik weet zeker als je gebruik maakt van een hoger rendement router draait alles goed.

Zie het als tip.


Bedankt voor de tip en uitleg! Ik heb getwijfel tussen de WDR3600 en WDR4300, maar de 3600 kwam beter uit de test. In hoeverre is de 4300 dan wel geschikt om het maximale uit mijn verbinding te halen t.o.v. de 3600? Voor zo ver ik kan zien zit er verschil in de dual band (300/300 om 300/450). Op de verpakking staat wel dat de 4300 het beste is voor gaming, hoe gaat deze er anders mee om dan als ik vragen mag? En met de 4300 kan ik dus de poorten beter open zetten/forwarden dan met de 3600? (dat is dan die fast forward functie waar je over spreekt?). Of zeg je van ga dan maar direct voor nog een paar tientjes meer voor de 4900? Voegt deze nog veel meer toe t.o.v. de 3600 en 4300?

Alvast bedankt weer!

Automatisch samengevoegd met vorige post op: 29 mei 2013, 18:15:51:

Quote

darkstalker schreef:

Het lijkt me meer aan het spel te liggen, als andere spellen zoals Call of Duty wel gewoon open NAT aangeven. Ik zou nog proberen om een alternatieve firmware te flashen, zoals OpenWRT of DD-WRT.


Daar lijkt het inderdaad op, echter heeft een vriend van mij een router van Ziggo en hij heeft er 0,0 verstand van en zelfs met de basic instellingen haalt hij in FIFA een open firewall verbinding en bij hem is upnp wél beschikbaar in zijn netwerk instellingen op de ps3... en hij gebruikt nog wireless ook.

Ik zal het eens met 1 van die alternatieve firmwares proberen en anders dan toch misschien een andere router zoals OPTIMIZER hierboven aangeeft...
Gewijzigd door tvernee op 29 mei 2013, 18:15
 
darkstalker

Quote

tvernee schreef:
Bedankt voor de tip en uitleg! Ik heb getwijfel tussen de WDR3600 en WDR4300, maar de 3600 kwam beter uit de test. In hoeverre is de 4300 dan wel geschikt om het maximale uit mijn verbinding te halen t.o.v. de 3600? Voor zo ver ik kan zien zit er verschil in de dual band (300/300 om 300/450). Op de verpakking staat wel dat de 4300 het beste is voor gaming, hoe gaat deze er anders mee om dan als ik vragen mag? En met de 4300 kan ik dus de poorten beter open zetten/forwarden dan met de 3600? (dat is dan die fast forward functie waar je over spreekt?). Of zeg je van ga dan maar direct voor nog een paar tientjes meer voor de 4900? Voegt deze nog veel meer toe t.o.v. de 3600 en 4300?
Alvast bedankt weer

Als ik het goed begrepen heb van deze en deze pagina, zijn ze inderdaad grotendeels hetzelfde op de wifi radio na.
 
darkstalker

Quote

Images for the TP-Link 3600 are largely compatible with a simple modification to the header of the firmware image. The PCB for both models is identical, or close to identical. The third external antenna on the 4300 is on the PCB of the 3600, but not connected to an external antenna.

Dat hele HD streaming marketing geneuzel is erop geplakt vanwege die 3e antenne dunkt me. Op de wifi chip na zijn ze hardware matig identiek qua chipset, cpu, geheugen.
3600
4300

Maargoed, zelfs als de 4300 "iets" beter zou zijn, "vind ik" het alsnog te low-end ^_^
Als die alt. firmwares ook niet blijken te werken en je de router nog kan omruilen zonder teveel te moeten bijpingelen kan je misschien kijken naar de RT-N56U van Asus. Ietwat ouder model maar het is nog steeds een kanjer. Zelfde geld voor de E4200 (versie 1) van Linksys. V2 is ook wel goed, maar V1 heeft 3rd party firmware support van Tomato <3
Gewijzigd door darkstalker op 29 mei 2013, 19:44
 
tvernee
Heren,

Zojuist heb ik DD-WRT erop gezet en na enig gepuzzel kwam ik weer in de router (het adres was namelijk eerst 192.168.0.1 en nu blijkbaar 192.168.1.1)

Aangezien DD-WRT helemaal nieuw voor me is heb ik alleen de volgende dingen gedaan:

- Nederlands als taal ingesteld
- draadloos SSID ingesteld (2.4GHz en 5GHz)
- draadloos beveiligd (beide met WPA2 Personal
- UPnP ingeschakeld (UPnP service geactiveerd + poorten wissen tijdens opstarten geactiveerd

Moet ik trouwens naast bovenstaande zaken nog andere belangrijke dingen configureren in DD-WRT?

Vervolgens de PS3 aangezet, netwerk configuratie gedaan (gewoon via kabel, alles standaard, niks handmatig ingevuld en alleen UPnP ingeschakeld) de netwerk instellingen opgeslagen en tot mijn grote verbazing stond er nu beschikbaar bij UPnP!

Gelijk de proef op de som genomen door FIFA13 op te starten en jawel: de status van de firewall is nu groen en dus open!

Voordat ik te vroeg juich doe ik even alles uitzetten en opnieuw aanzetten, maar het lijkt erop dat UPnP nu ineens wél volledig naar behoren werkt op mijn PS3! Heel apart dat een DD-WRT firmware dit voor elkaar kan krijgen en de standaard firmware niet...

Nog even terug komen op de router keuze: is dit model wat ik nu heb te basic om het alles in 1 glas te benutten? En natuurlijk ook met het oog op de toekomst, waar doe ik dan goed aan? Toch die ASUS RT-N66 of de TP-LINK WDR4900? Ik wil niet teveel geld uitgeven, maar ik wil alles wel volledig kunnen benutten, ongestoord kunnen gamen en downloaden en natuurlijk niet na 1 jaar alweer verouderd zijn Smile
 
darkstalker
Had al zo'n voorgevoel dat het aan de firmware lag. Die fabrieks firmware versies zijn altijd zo brak als de neten; lees: verouderde software of minder presterende keuzes qua server software. Voorbeeld:
Mijn "oude" E4200v1 stock firmware van Linksys:
UpnP software versie 1.3 (met beveiligings bug)
Tomato Upnp software versie: 1.8

Klein verschil in versie zou je denken...
release 1.4 (2009)
release 1.8 (2013)

Dat is nog maar een klein/simpel voorbeeld. Ik kots op stock firmware versies, BAH BAH BAH...
Ja, het werkt; maar stock firmwares zijn nooit gericht op performance en veiligheid. Het enige wat ertoe doet is dat het zootje out of the box werkt met zwaar verouderde software.
/rant Pfft
 
tvernee

Quote

OPTIMIZER.CO schreef:

Het is niet de gebruikelijke weg maar goed te horen.

Ik denk dat je met beide router types meer dan tevreden bent.
Mijn voorkeur ligt indeze bij een N66 Asus maar een ander zal de keuze maken voor de TP-Link 4900.

It's your Game Wink


Alles opnieuw opgestart... het werkt nog steeds! Smile

Moet ik nu verder nog iets configureren in DD-WRT? En tussen de RT-N66 en de WDR 4900 zit ongeveer 30 euro verschil... die RT-N66 ziet er goed uit en is nog meer toekomst gericht denk ik... maar daar betaal je ook voor. Heb nu maar het basis pakket, maar wil upgraden naar het standaard pakket dus 150/150. Maar die duurdere routers kunnen naast een hogere snelheid natuurlijk ook beter presteren vanwege bijv. het RAM en de doorvoersnelheden etc. lijkt me dan?

Automatisch samengevoegd met vorige post op: 29 mei 2013, 21:05:14:

Quote

darkstalker schreef:

Had al zo'n voorgevoel dat het aan de firmware lag. Die fabrieks firmware versies zijn altijd zo brak als de neten; lees: verouderde software of minder presterende keuzes qua server software. Voorbeeld:
Mijn "oude" E4200v1 stock firmware van Linksys:
UpnP software versie 1.3 (met beveiligings bug)
Tomato Upnp software versie: 1.8

Klein verschil in versie zou je denken...
release 1.4 (2009)
release 1.8 (2013)

Dat is nog maar een klein/simpel voorbeeld. Ik kots op stock firmware versies, BAH BAH BAH...
Ja, het werkt; maar stock firmwares zijn nooit gericht op performance en veiligheid. Het enige wat ertoe doet is dat het zootje out of the box werkt met zwaar verouderde software.
/rant Pfft


Haha! Grin mooi verhaal, bizar om te zien hoeveel verschil het kan maken bij jou! En ik zou toch echt denken dat UPnP gewoon UPnP is en dat aan en uit hetzelfde moet zijn, niets is minder waar dan blijkbaar! Bedankt voor je tip, nog verdere tips voor me m.b.t. configuratie etc?
Gewijzigd door tvernee op 29 mei 2013, 21:05
 
darkstalker
De laatste keer dat ik dd-wrt heb geïnstalleerd op een router is alweer een paar jaar geleden, op m'n Netgear WNDR3700. Maar daar installeerde ik later een custom build op van OpenWRT omdat die nog meer lichtgewicht was en meer geoptimaliseerd voor die specifieke router dan DD-wrt. Vandaar dat ik niet meer de fijne kneepjes qua instellingen weet van DD. Maar in principe kan je wel uit de voeten met de wiki van dd-wrt die uitlegt wat de verscheidene instellingen doen. Wat betreft de N66U; ja het is een goede router, maar er is al de AC versie van, plus dat binnenkort weer nieuwere AC routers uitkomen op basis van de nieuwe Broadcom 4708 chipset (smartphone soc architectuur) die heel wat sneller zal zijn dan de huidige generatie die veelal op (oude) MIPS architectuur draaien.
 
tvernee

Quote

darkstalker schreef:

De laatste keer dat ik dd-wrt heb geïnstalleerd op een router is alweer een paar jaar geleden, op m'n Netgear WNDR3700. Maar daar installeerde ik later een custom build op van OpenWRT omdat die nog meer lichtgewicht was en meer geoptimaliseerd voor die specifieke router dan DD-wrt. Vandaar dat ik niet meer de fijne kneepjes qua instellingen weet van DD. Maar in principe kan je wel uit de voeten met de wiki van dd-wrt die uitlegt wat de verscheidene instellingen doen. Wat betreft de N66U; ja het is een goede router, maar er is al de AC versie van, plus dat binnenkort weer nieuwere AC routers uitkomen op basis van de nieuwe Broadcom 4708 chipset (smartphone soc architectuur) die heel wat sneller zal zijn dan de huidige generatie die veelal op (oude) MIPS architectuur draaien.


Ah oké, dan ga ik de wiki eens even rustig doornemen Smile ik merk wel dat de draadloze snelheid fors minder is met DD-WRT t.o.v. de standaard firmware. Eerst haalde ik nog met de speedtest app op m'n iPhone 5 de maximum snelheid van mijn abonnement (75/75) en nu haal ik nog maar 25/25 draadloos...

Bekabeld haal ik de beloofde maximum snelheid nog wel (via de Caiway speedtest). Blijkbaar heeft de DD-WRT firmware dan negatieve invloed op mijn draadloze snelheid?

Wat betreft die routers, ik heb begrepen dat AC routers alleen 5GHz ondersteunen? Mijn iPhone 5 is nu het enige apparaat wat 5GHz ondersteund, dus ik zou voldoende moeten hebben aan een dual band router die het maximale uit het glasvezel kan halen (bijv. dus die WDR4900 of die N66U die jij ook hebt.
 
tvernee
Ik denk dat ik voor de N66 ga, een AC router is niet nodig denk ik, aangezien ik draadloos alleen een iPhone en iPad gebruik en de bekabelde snelheid van de N66 ruim voldoende is voor de glasvezel pakketten van Caiway, toch?

Gebaseerd op jullie tips en ervaringen denk ik dat de N66 een prima router is om de komende jaren mee door te komen en ook voor toekomstig hogere glasvezel snelheden moet hij prima voldoen denk ik Smile

Wat is jullie ervaring met de standaard firmware van de N66? Of adviseren jullie me toch weer een
custom firmware?

Alvast bedankt weer! Smile
 
darkstalker
Ik gebruik zelf de merlin custom firmware. Dit is een aangepaste stock firmware. De merlin firmware is in principe de meeste veilige custom firmware omdat die als basis de asus firmware gebruikt. Er is zowel een stable als een beta firmware. De beta firmware is meer up-to-date en bevat nog meer nieuwere en meer fixes, alleen is de 5Ghz band meer of minder onbruikbaar. Jammer genoeg kan hij de meer en nieuwere fixes niet backporten naar de oudere stable firmware vanwege kernel dependancies in de asus drivers van de verschillende firmwares versies.
merlin:

Quote


It affects Asuswrt-Merlin users more due to the large number of features/fixes being added in the mean time, making 270.26b least and least attractive to run with every new release.

270.26 is dus de laatste stable build, maar als je de changelog leest met de fixes/optimalisaties sindsdien is het maar de hamvraag hoe belangrijk de 5Ghz band voor je is.

Conclusie: de N66u is inderdaad een hele goede router, waar in principe nog genoeg aan gesleuteld kan/moet worden. Maar Asus (zoals de meeste router fabrikanten op het moment) concentreert zich nu meer op de 2e generatie AC routers (ARM gebasseerde broadcom 4708X SOC).
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Genexis modem beperkt?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
PowerLed kleur Nokia modem Delta CaiWay/Delta kabel modems, Motorola, Arris, etc. : 7 12 aug 2023
laten werken van IP camera's via Wifi met Genexis Platiunum 7840 modem Instellingen software : 6 07 aug 2023
Nokia modem en WiFi problemen [opgelost] CaiWay/Delta kabel modems, Motorola, Arris, etc. : 1 12 mrt 2023
Kan mijn modem( glasvezel) niet activeren. Wel internet CaiWay/Delta kabel modems, Motorola, Arris, etc. : 2 11 feb 2023
Eigen (Fritzbox) modem instellingen Hardware instellingen : 4 28 jan 2022
Advertentie