obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Decoder van CaiWay/Delta zat? Een eigen decoder gekocht? Meld hier de ervaringen.
 Onderwerp afdrukken
HD-Homerun - Tvheadend - OScam - Emby
roru69
Omdat ik in huis een aantal TV's heb waar ik om TV te kijken of meerdere kaarten bij moest kopen, of een externe tuner moest aanschaffen heb ik gezocht naar een andere oplossing.

Ik ben al sinds 2012 hiermee bezig, maar moet zetten dat e.e.a. nu al ruim 3 jaar zonder storingen werkt. Alles is nu wel uitontwikkeld en stabiel.

Hieronder een vereenvoudigde omschrijving hoe ik e.e.a. heb gebouwd en hoe het werkt.

Setup:
Caiway Kabelmodem
Fritzbox 7490 (Router en Wifi Accespoint)
Switch (nooit genoeg ethernet aansluitingen op de Router)
HD-Homerun (Tuner die signaal omzet naar streams - 4 tuners)
Server met Virtualbox (Hierop worden mijn diensten gehost)
Cardreader USB (Voor het uitlezen van de smartcard
Virtualbox machine met TVHeadend en OSCam (TV server en Kaartlezer)
Virtualbox machine met Emby (Multimedia Server software incl. TV ondersteuning)

Zie ook de bijlage voor een vereenvoudigd diagram.

Het Caiway antennesignaal incl. internet komt binnen via de aansluiting op de muur. Die splits ik. Een kabel naar het Caiway Modem voor Internet en een kabel naar de HDHomerun voor TV.

TV: (het complexe gedeelte)
Wanneer het signaal bij de HDHomerun binnenkomt kan je met een client applicatie een TV zender laten streamen naar je apparaat. Omdat de HDHomerun 4 tuners heeft, kunnen dus 4 kanalen tegelijk gestreamd worden.

Helaas is het dan niet mogelijk om de gecodeerde kanalen te bekijken. Dus heb ik daar de volgende oplossing voor bedacht.

In het netwerk hangt een kleine Server/NAS waarop ik een aantal virtuele machines heb aangemaakt. Op één van die machines staat TVHeadend. Dit is gratis TVServer software. Om de kaartgegevens uit te lezen staat op die virtuele machine ook Oscam (gratis) geïnstalleerd die op zijn beurt de aangesloten USB cardreader met Caiway kaart kan uitlezen.

Dus als ik nu met een TVHeadend client verbinding maak en een gecodeerd kanaal probeer te streamen zal de TVHeadend server de stream aanvragen bij de HDHomerun, TVHeadend zal vervolgens een code aanvragen bij Oscam. Als die is geleverd zal de stream starten op de client.

Een voorbeeld van een TVHeadend client is Kodi, die bij mij in de vorm van Raspberry Pi's op de niet Smart TV's achterop de TV zijn geplakt. Emby is ook een voorbeeld van een TVHeadend client.

Een andere oplossing die ik gebruik is Emby. Dit is een Multimedia Streaming Server net zoals Plex, maar Emby ondersteund dmv. een plugin ook TVHeadend.

Het voordeel van Emby is dat er voor zowat elk merk SmartTV een native client beschikbaar is, in ieder geval voor Android, Tizen, WebOS - Sony, Samsung, LG, Philips enz.). Je start gewoon de Emby App op de TV op. Selecteert welk kanaal je wilt afspelen en alles werkt.

Emby zal aan de TVHeadend server vragen het kanaal af te spelen, en de rest heb ik hierboven al uitgelegd.

Nog een voordeel van Emby vind ik zelf dat deze automatisch transcodeert. Dat betekent als de internetverbinding traag is, hij de kwaliteit zo zal aanpassen dat de stream zo min mogelijk bandbreedte gebruikt. Handig op de Camping, daar heb je meestal niet zoveel. Ik heb de app van Caiway en van Canal Digitaal geprobeerd, maar dat stotterde of had helemaal geen beeld. bij Emby geen problemen. Gewoon naar mijn Emby website toe, kanaal selecteren en streamen maar.

In de probeerfase waren er natuurlijk problemen , Streams die stotterde, smartcard die niet geupdated werd en uitviel, maar uiteindelijk is het met hulp van diverse internet Fora toch gelukt om alles stabiel te laten draaien.

Dus gewoon via de Emby APP op de TV's, televisie kijken. Geen coax kabels door heel mijn huis, geen extra tuners/kastjes bij de tv, geen extra smartcards, CI+ modules enz. De Server stond toch al te draaien dus een extra virtuele machine was zo geïnstalleerd.

Het enige dat ik heb moeten kopen was een cardreader van 20 euro en een HDHomerun van 125 euro. Die investering was het me wel waard.

Vandaag krijg ik mijn glasmodem binnen en ben benieuwd of ik mijn Fritzbox er tussenuit kan halen. Hopelijk is het modem niet helemaal dichtgetimmerd en kan ik DHCP uitzetten omdat mijn server dat intern verzorgd, de SIDD wijzigen en poort 443 naar buiten openzetten. Als dat lukt, kan mijn Fritzbox met pensioen.

Eigenlijk wil ik het modem van Caiway helemaal niet gebruiken en deze vervangen door de nieuwe Fritzbox 5550 die een eigen glasaansluiting heeft. Hopelijk komt de vrije modemkeuze eens van de grond zodat ik dit kan doen.
roru69 voegde bij, bestand:

Registreer en/of log in voor toegang tot deze bijlage.

Gewijzigd door roru69 op 27 maart 2020, 10:08
 
roru69
Beste Allemaal,

Een statusupdate

Ik heb idd. het glasvezelpakket ontvangen. Het Genexis Platinum Modem/Router, een interactieve TV ontvanger de "Amino Aria" en een stapel handleidingen en kabels.

ik heb het modem van een vast IP adres voorzien, het standaard admin account veranderd, de portforwarding geregeld en de SSID's van de 2.4 en 5 Ghz aangepast.

Tot mijn opluchting werkt alles naar behoren. Ik heb de interactive TV ontvanger getest en die werkt ook op mijn interne netwerk.

Maar zoals ik in mijn vorige post heb uitgelegd wil ik die niet gebruiken. ik wil gewoon gebruik blijven maken van de kabel en bijgeleverde Caiway smartcard om zo het aantal apparaten een beetje in toom te houden.

Zaterdag kwam ik erachter dat de kanalen die achter de Smartcard zaten niet meer werkte en tot mijn verbazing waren de entitlements voor die kanalen ook van mijn kaart verdwenen. De kaart werkt gewoon goed.

Dit betekent dus dat Caiway (in mijn ogen de leverancier) of Rekam deze verwijderd heeft.

Na een telefoontje met de helpdesk van Caiway vanmorgen bleek dat de smartcard diensten niet via hun liepen maar via Rekam. Vreemd vond ik want ik heb het kabel abonnement toch via Caiway afgenomen en heb bij mijn weten ook de CI+ module en smartcard via hun gekegen.

Dus een mailtje gestuurd naar info@caiway.nl en info@rekam.nl met de vraag of ze die entitlements weer kunnen activeren.

Ik ben niet geïnteresseerd in interactieve televisie, ik wil gewoon de kabel TV diensten blijven gebruiken zoals het was. Ik heb daar een half jaar geleden telefonisch contact over gehad met Caiway en die verzekerde mij dat als ik een glasabonnement zou nemen dat er niets zou veranderen in de TV dienstverlening via de kabel.... Dus wel...

Mocht blijken dat bovenstaande niet mogelijk is, dan ga ik proberen het Glasvezel alles in een pakket om te laten zetten naar een internet only abbonement. Dan maar geen Discovery e.d. Maar ik ga mijn huis niet vol zetten met apparatuur die continu aan moet blijven staan.

Doordat ik nu op glas zit heb ik mijn Fritzbox en het oude kabelmoden, Dect telefonie kunnen opruimen.

Dus resumé:
Alle internet functies werken zoals het hoort incl. de snelheden.
TV via de kabel helaas deels niet, maar daar staat een mail voor uit bij Rekam en Caiway.
 
ReBr
Beste Roru 69,

Intressant verhaal om te lezen (zeker je tv oplossing icm HD Homerun), zeker omdat ik zelf ook als Caiwayklant in het Rekam gebied zit, waarbij bij mij de glasvezelaansluiting straks wordt opgeleverd door Glasdraad/Rekam. Waarbij de diensten van Caiway dus NIET geleverd kunnen worden over glas, maar er gebruik gemaakt wordt van een RFoG oplossing, waarbij de diensten blijven lopen via een coax signaal (na de converter) en alles blijft zoals het nu is, en bij jouw zoals het tot nu toe was, voordat je over ging naar glas.

Jij maakt nu dus gebruik van Delta Fiber (Gouda?) waarbij je dus rechtstreeks je abo afneemt bij Caiway, en zodoende heb je dus niks meer te maken met de Rekam (als netwerkbeheerder)

Dan ben je dus verkeerd voorgelicht door Caiway, wat coax behoud je alleen als het er al ligt, en het in beheer van Caiway zelf is.

Vandaar dat je smartcard ook niet meer werkt (dit ligt dus wel aan Caiway, en heeft niks met de Rekam te maken, deze beheren het plaatselijke netwerk, maar diensten lopen via Caiway), en nu alleen nog maar de FTA zender kan bekijken, welke alleen beschikbaar zijn voor de Rekam abonnees, je abonnement op de coaxdiensten is opgezegd (Caiway, Rekam Hollands Midden-Oudewater heet dat abo geloof ik, geen post ontvangen waarin staat dat dat opgezegd is?)

Grote kans dat je nog post krijgt van Rekam zelf, waarbij staat dat je aansluiting opgezegd is, en ze je de mogelijkheid bieden om voor 14,95 bij hun zelf een abo af te sluiten, voordat de aansluiting buiten werking wordt gesteld.

Hierna is interactieve televisie dus nog maar de eenigste mogelijkheid voor je om tv te kijken. Eerlijk gezegt lijkt me dat voor jouw, in de huidige situatie, een behoorlijke achteruitgang..
Gewijzigd door ReBr op 29 maart 2020, 17:00
 
roru69
Ik heb vanmorgen telefonisch contact gehad met Caiway, Delta en Rekam. Ze weten eigenlijk niet hoe alles in elkaar zit. Ik ben van het kastje naar de muur gestuurd.

Caiway levert idd alleen televisie over Glas. In maart 2019 heb ik mijn glasvezel abonnement afgesloten en toen is mij verzekerd dat de Televisie diensten over de kabel (CAI) onveranderd zouden blijven.

Die afspraken zijn op een later tijdstip (na het aanmelden) tussen Caiway en Rekam gewijzigd. Caiway heeft mijn Smartcards gedeactiveerd en daar was ik dus niet van op de hoogte.

Omdat alle actie glasvezel abonnementen bij Caiway voor Gouda een half jaar 9,95 zijn heb ik vanmorgen gevraagd of deze omgezet zou kunnen worden van Slim 250/250Mbit naar "Snel" 600/600 Mbit. Ze verzochten mij toen Delta te bellen want die zouden het regelen.

Gebeld met Delta, en die vertelde mij dat zij dat niet doen. Het is een Caiway Abonnement dus zij moeten het regelen. Dus weer gebeld Met Caiway.

Ne het verhaal voor de 5de keer verteld te hebben zou mijn abonnement binnen 2 a 3 dagen omgezet worden naar een "Snel" abonnement. Ben benieuwd of dat in één keer goed gaat.

Daarna naar Rekam gebeld. Zodra hun glasvezel in heel Gouda is aangelegd gaan de "Kabel" diensten op zwart. Dus tot dan heb ik nog gewoon de Free to Air kanalen tot mijn beschikking over de kabel. Daarna ben ik verplicht die "niet nader te noemen bijvoeglijk naamwoord" interactieve ontvangers te gaan gebruiken.

Wat ik ga onderzoeken is of ik de IPTV dienst kant uitpluizen. Dus we gaan maar een wiresharken en kijken hoe het signaal aan de Amino Aria decoder wordt aangeboden.

Mijn Ideale scenario is dat TVHeadend de Caiway IPTV provider kan gebruiken om die vervolgens via Emby of een andere client te streamen naar mijn devices..

Wordt vervolgd.
 
wimK
Hoi Roru,

Ik heb dezelfde setup als jij, maar de combinatie tvheadend-plugin en emby krijg ik niet werkend. Ik heb die plugin geinstalleerd en zie nu onder media een map "tvheadend recordings" maar die is leeg en ik kan ook geen zenders en gids zien.
Ik weet dat premiere nodig is voor livetv, maar ik dacht dat dat wellicht voor de rechtstreekse connectie tussen emby en de hdhomerun was. Mij is niet duidelijk of premiere ook nodig is voor de tvheadend plugin. Ik hoopte dat jij me dat kunt vertellen.

Wim
Gewijzigd door wimK op 07 augustus 2021, 10:30
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'HD-Homerun - Tvheadend - OScam - Emby', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Advertentie