obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Hier kun je zaken kwijt over de telefonie van CaiWay. Bijvoorbeeld een eigen thuiscentrale, een alarmcentrale.
 Onderwerp afdrukken
Fritzbox SIP registratie
Anoniem
Ik heb een Fritzbox 7170, als router ingesteld. waarvan ik het SIP-gedeelte gebruik om te bellen.
De Fritzbox (WAN => 192.168.2.x, LAN -> 192.168.1.x) staat achter een Belkin router (WAN -> Extern Cayway IP-adres, LAN -> 192.168.2.x) die op zijn beurt aan het glasvezelmodem hangt.
Het probleem is dat bij de SIP-registratie alleen het externe Cayway IP-adres aan de SIP-server wordt doorgegeven, maar niet het het interne IP-adres van de Fritzbox. Het gevolg is dat inkomende telefoontjes niet aankomen bij de Fritzbox. Uitbellen gaat wel.
Als ik de Fritzbox vervang door een Siemens SX762 (ook een router met SIP-adapter) in dezelfde opstelling wordt het ip-adres wél doorgegeven en kan ik dus wél gebeld worden. Ik kan bij de SIP-server zien dat dan wél het interne IP-adres meegestuurd wordt.
Heb in de Belkin al forwarding van poort 5060 geprobeerd en de Fritzbox in de DMZ gezet, maar zonder resultaat.

Wat moet ik in de Fritzbox (of Belkin) aanpassen om het werkend te krijgen? Met de Siemens SX762 werkt het wel, dus zou het met de Fritzbox ook moeten kunnen.
 
Jaco Hage
Even voor de helderheid. Zie ik nu 3 router functies?
- Wat voor werk doet die Belkin ertussen?
Zie 2 type 192.168.1.1 en 192.168.2.1?
- Welke telefoontoestellen staan erachter?
Kun je een betere schets geven van je SIP situatie
Staat hij op DSL of via LAN 1 connectie VOIP ?
- Telefoonnummer staat neem ik aan ook volledig ingevuld bij de SIP etc?

Heb je wel eens de Fritz gereset en alleen deze aangeloten en standalone geconfigureerd via http://169.254.1.1. ?
 
Sokje
Geeft Caiway de SIP gegevens vrij?
Waar kan ik die vinden?
 
Anoniem
Met de Fritzbox direct aan het glasmodem werkt het wel. Vast toestel aan de box, geen SIP-telefoon. DSL-gedeelte staat uit. Softwarematig als router ingesteld. LAN1 is WAN.
De Fritzbox haalt de snelheden van de glasvezel niet en de Belkin heeft geen SIP-adapter. Vandaar de combinatie.
Zie het probleem ook op ander forum staan. Wordt daar opgelost door nieuwe router met SIP-adapter te kopen. Zonde van de veelzijdige Fritzbox want ik denk dat het met aangepaste config is op te lossen.
Kan in het portal van Budgetphone zien dat het IP-adres van de Fritzbox niet geregistreerd wordt. Alleen het externe Caiway IP-adres. Zet ik de Siemens SX762 in de plaats van de Fritzbox dan verschijnt het Caiway en het interne IP-adres van in dit geval de Siemens wel. De SX762 staat ook als router met SIP-adapter en uitgeschakelde DSL (LAN1 is WAN) geconfigureerd.
Werkt overigens ook niet met de (voormalige) Betamax SIP-providers. Het ligt niet aan Budgetphone.

Geen SIP van Caiway dus.

P.S. Dat vetgedrukte "glasvezel" heb ik niet zo geschreven, maar wordt blijkbaar automatisch zo geschreven.
 
Jaco Hage
als je poort 5060 openzet in dezelfde IP 192.168.1.x range bij zowel de Fritz als de Belkin?

Als het op het moment wel werkt welk IP geeft je Siemens dan aan?
 
Anoniem
De SIP-adapter heeft hetzelfde IP-adres als de WAN-interface van de Fritzbox (of Siemens). Portforwarden op de Fritzbox kan dus niet (op de Siemens ook niet).
De DHCP van de Belkin deelt de adressen uit. D.m.v oneindige lease zet ik de adressen "vast". Ik ben geen fan van handmatig adressen instellen. Uit ervaring weet ik dat dit niet altijd werkt. Een DHCP doet meer dan alleen de adressen uitdelen.
De WAN-interface van de Siemens krijgt dan bijv. 192.168.2.3. Het maakt overigens niet uit welk adres in de 2.x range. Het werkt altijd. Ik heb twee varianten geprobeerd: De Fritzbox geef ik hetzelfde 2.3 adres (door MAC-spoofing) of krijgt een ander 2.x adres. Portforwarding en/of DMZ in de Belkin uiteraard hierop aangepast.
Geen van beide varianten werkt.
Ik vermoed dat de standaard config van de Fritzbox uitgaat van 1 router in een thuisnetwerk en dus alleen het externe IP-adres meestuurt bij de registratie op de SIP-server. Het lijkt mij dat dit aanpasbaar is in de voip.config o.i.d. Vraag is dus wat ik moet aanpassen.
 
Jaco Hage
Feitelijk denk ik of lijkt het erop dat een Firewall het tegenhoud. Kun je eens testen.
 
Webdrifter
CAIWAY. Ondersteund geen viop telefoons/centrales. Ze biedt namelijk voip aan als betaalde dienst en wil niet dat je dit zelf gratis doet. Het is dus vendor lock-in !!!
Zit je bij Caiway dan wordt je dus gedwongen gebruik maken van hun betaalde voip-diensten voor een vaste telefoon verbinding.
 
Jaco Hage
Gratis bellen via VoIP? Nee dat kan op dit moment nog niet, dat kan enkel via bv Telegram, Whatsapp, Skype en FaceTime...
Dat VoIP goedkoper is dan via de analoge lijn, die je bij caiway vanaf 2,50p/mnd, kan ''huren'' excl belminuten, dat kan. Dat kan ook door een extern geregeld worden, met een eigen VoIP nummer en centrale. Maar ook dat is niet ''gratis''. Maar ik denk dat je nog even verder ''moet'' zoeken wie VoIP gratis aanbied. Dan hoor ik het heel graag. Smile

Webdrifter schreef:

CAIWAY. Ondersteund geen viop telefoons/centrales. Ze biedt namelijk voip aan als betaalde dienst en wil niet dat je dit zelf gratis doet. Het is dus vendor lock-in !!!
Zit je bij Caiway dan wordt je dus gedwongen gebruik maken van hun betaalde voip-diensten voor een vaste telefoon verbinding.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Fritzbox SIP registratie', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Eigen (Fritzbox) modem instellingen Hardware instellingen : 4 28 jan 2022
Fritzbox 7590 installeren Hardware instellingen : 3 07 okt 2021
Genexis 7840 en FritzBox 7930 Hardware instellingen : 4 27 jul 2021
Genexis naar Fritzbox Algemeen : 3 14 sep 2020
fritzbox 7490 blijven gebruiken achter Genexis Platinum router Algemeen : 1 11 sep 2020
Advertentie