obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
In dit onderdeel kun je alles kwijt over Glasvezel modems van CaiWay/Delta. Eventueel in combinatie met een eigen router.
 Onderwerp afdrukken
Genexis modem beperkt?
tvernee
Goedendag,

Sinds 23 mei heb ik een glasvezel aansluiting van Caiway (Alles in 1 Basis) en het activeren ging allemaal prima. Omdat ik ook een draadloos signaal in huis wil hebben voor mijn telefoons/tablets etc. heb ik een geschikte router gekocht (TP-Link WDR3600) die de maximale snelheid van 300Mb ondersteund.

Nu heb ik de router aangesloten op poort 1 van het glasmodem (aangezien poort 2 voor de tv is en poort 3 en 4 zijn uitgeschakeld?!) en de WAN poort van de router. Vervolgens heb ik dan de PC via de 1e LAN poort van de router verbonden en alles ingesteld. Het draadloze signaal is prima en op de PC behaal ik nog steeds de beloofde snelheid van 75Mb.

Mijn probleem is dat ik mijn spelcomputer (PlayStation 3) via een kabel wil aansluiten. Draadloos is toch een stuk langzamer en instabieler en mijn NAT status wordt niet "open" omdat ik nu de router ertussen gebruik, om de NAT status "open" te krijgen, dien je de PlayStation 3 direct op je modem aan te sluiten met een kabel (in dit geval het glasmodem). Waarom zijn de overige 2 poorten op het glasmodem afgesloten??? Nu kan ik bovenstaande opzet niet realiseren en zit ik met een probleem. Aangezien mij verteld is dat er 4 poorten op het glasmodem zitten, ging ik er uiteraard vanuit dat ik deze ook alle 4 kon gebruiken, ik betaal immers voor het glas signaal dat gewoon via het glasmodem binnen komt!

Daarnaast ben ik dan nu verplicht om de PC aan te sluiten via de router, immers kan ik poort 1 niet meer gebruiken voor de PC, want daar hangt de router al aan voor mijn draadloze signaal... ik vind dit heel erg vreemd en toch lichtelijke oplichterij, ik betaal voor iets wat ik niet volledig kan benutten... wat kan hier aan gedaan worden???

Mvg,

Thomas
 
blusser1
je kan toch gegewoon de poorten van de router gebruiken,maakt toch niet uit of je de kabel in het modem of router stop.
 
tvernee
Dit maakt voor de PlayStation 3 wel degelijk uit. Een NAT type 1 oftewel een "open" NAT type, kan alleen verkregen worden door het bekabeld direct aan te sluiten op het modem (in dit geval dus het glasmodem).

Wanneer ik het via 1 van de LAN poorten van de router aansluit, verkrijg ik deze status niet omdat de router dit blokkeert. Tevens werkt het online gamen dan niet 100% soepel, ondanks dat ik UPNP aan heb staan op de router pakt hij dit niet met sommige games op de PlayStation 3.
 
Dazzling
Ik zou gewoon port forwarding aanzetten met de juiste port nummers. Het moet werken met een router er tussen. Gewoon ff google

Ik had aan het begin ook die problemen met me xbox. Ff alles goed na gelopen. Je kan volgens mij geen port forwarding met upnp samen doen maar normaal gesproken moet upnp genoeg zijn voor een open nat te krijgen.....
 
tvernee

Quote

Dazzling schreef:

Ik zou gewoon port forwarding aanzetten met de juiste port nummers. Het moet werken met een router er tussen. Gewoon ff google

Ik had aan het begin ook die problemen met me xbox. Ff alles goed na gelopen. Je kan volgens mij geen port forwarding met upnp samen doen maar normaal gesproken moet upnp genoeg zijn voor een open nat te krijgen.....

Bedankt voor de tip! Ik zit al de hele dag op Google te kijken en lees verschillende verhalen over UPNP, DMZ en Port Forwarding.

UPNP zou alle poorten die nodig zijn moeten openen, bij sommige games doet de router dit wel, maar bij de PlayStation 3 netwerk instellingen zelf blijf ik NAT type 2 houden en staat er UPNP niet beschikbaar (terwijl het in de router wel aanstaat. In een DMZ zetten en de juiste poorten openen blijft dan nog over als optie en inderdaad kwam ik ook tegen dat het of UPNP gebruiken of DMZ gebruiken is, ik zal dit eens gaan proberen!
 
tvernee

Quote

OPTIMIZER.CO schreef:

Het lijkt me wijs op de playstation te resetten ( Restore Default Settings ) van zijn instellingen. het zal me niets verbazen dat je ook op een oud macadres werkt of dat een firewall in je router dit euvel opwekt.

Zet overigens je NAT op poort 1 en zet de DHCP ''aan''.

Wat het eventueel zou kunnen oplossen, is je LAN instellingen en je router instellingen aanpassen.
De poorten in de router zouden gesloten kunnen zijn, en daardoor zouden delen van het netwerk wel, en sommige delen niet kunnen werken.
Het kan mogelijk ook aan je DNS-servers instellingen kunnen liggen.

Wat je er aan kunt doen is het volgende:
1. Controleer of je een router hebt.
2. Vraag via een PC je netwerk gegevens op. (IP adres/DNS/Gateway/Subnetmasker)
- Met windows is dat: Start > Uitvoeren > CMD [Enter] > ipconfig/all [Enter]
- Met MAC OS: Ga naar het Apple-menu > Ga naar ‘system Preferences > Ga naar ‘network’ (http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106659-nl)

3. Voer de gegevens handmatig in op de Playstation.
LET OP! Verhoog bij het IP (en alleen met het IP) de laatste cijfers met 10.
-Bijvoorbeeld: 192.168.1.3 wordt dan 192.168.1.13

4. Bij DNS-servers kan je de volgende adressen invoeren:
Primaire DNS: 208.67.222.222
Secondaire DNS: 208.67.220.220

!! LET OP !!
Als u optie 5 overslaat is de kans groot dat de netwerk verbinding nog steeds niet correct werkt.

5. Daarna kun het IP-adres van je Playstation in de DMZ-zone van uw router zetten.
De DMZ is een functie in je router. Hoe deze ingesteld moet worden is voor elke router anders.
Controleer in de handleiding hoe dat moet of bel met de helpdesk van de router fabrikant.


Bedankt voor de uitleg! Ik heb allereerst de instellingen van de PlayStation 3 gereset. DHCP stond al aan op de router, ik snap alleen niet wat je bedoelt met "zet NAT op poort 1", in mijn router kan ik bij NAT alleen kiezen voor enable en dat stond ook al aan. Wel probeer ik hiermee een NAT type 1 verbinding te krijgen op mijn PlayStation 3, bedoelde je dat?

Vervolgens heb ik in de handmatige netwerkinstellingen van de PlayStation 3 een statisch IP adres ingevuld (192.168.0.110) en heb ik het subnetmasker (255.255.255.0) en de standaard gateway (192.168.0.1) ingevuld, gevolgd door de DNS servers die in jouw post stonden. UPNP heb ik op de PlayStation 3 uitgezet, neem aan dat dit de bedoeling was? Aangezien ik dacht dat je moet kiezen tussen UPNP, DMZ of handmatig port forwarding.

Daarna heb ik in de DMZ functie van de router het IP adres van de PlayStation 3 ingevuld (192.168.0.110). Hierna heb ik het glasmodem, de router en de PlayStation 3 van de stroom af gehaald en na 30sec weer ingeplugd (eerst het glasmodem laten opstarten, toen de router erbij en daarna de PlayStation 3 opgestart). De verbinding werkt weliswaar, maar ik heb nog steeds NAT type 2 op mijn PlayStation 3 in de netwerkinstellingen staan... ook in de desbetreffende game (FIFA 13) staat de firewall status nog steeds op oranje (middelzwaar) en die probeer ik dus op groen (open) te krijgen en dit zou moeten gebeuren als er een NAT type 1 connectie tot stand is gebracht.

Het gekke in dit verhaal is dat ik het gisteren bij een andere game (Call of Duty Modern Warfare 2) alleen heb geprobeerd met UPNP. Ondanks dat mijn PlayStation 3 in de netwerkinstellingen aangaf dat UPNP niet beschikbaar was, zag ik in de router tijdens deze game wel degelijk dat UPNP gebruikt werd. Ook in de game zelf stond er bij NAT status: open.

FIFA 13 gebruikte echter niks bij UPNP in de router... dus nu snap ik er helemaal niks meer van... Frown alle tips zijn welkom! Ik probeer dus ervoor te zorgen dat mijn PlayStation 3 een NAT type 1 connectie kan krijgen, waardoor alle poorten geopend zijn en de firewalls niks blokkeren voor online gaming... ik heb ook al geprobeerd om de firewall op de PC tijdelijk uit te schakelen, maar helaas zonder veranderend resultaat...
 
darkstalker
Je hoeft helemaal niet per se NAT Type 1 te hebben op je PS3.
"NAT Type 2" is goed met "UPnP available" is voldoende om een goed werkende verbinding met online spelletjes te verkrijgen.
Zoals je al aangaf heb je dan met MW3 (en black ops trouwens ook) dan gewoon netjes "NAT: Open".
NAT type 1 kan je alleen krijgen als je PS3 een publiek WAN ip krijgt van het glasmodem, maar dat is niet dus niet nodig.

Conclusie: Zolang de poorten voor de PS3 open staan - of dat nu via UPnP gaat, of je handmatig poort 3074 forward naar je console of simpelweg je PS3 in DMZ flikkert - kan je goed gamen.
 
tvernee

Quote

darkstalker schreef:

Je hoeft helemaal niet per se NAT Type 1 te hebben op je PS3.
"NAT Type 2" is goed met "UPnP available" is voldoende om een goed werkende verbinding met online spelletjes te verkrijgen.
Zoals je al aangaf heb je dan met MW3 (en black ops trouwens ook) dan gewoon netjes "NAT: Open".
NAT type 1 kan je alleen krijgen als je PS3 een publiek WAN ip krijgt van het glasmodem, maar dat is niet dus niet nodig.

Conclusie: Zolang de poorten voor de PS3 open staan - of dat nu via UPnP gaat, of je handmatig poort 3074 forward naar je console of simpelweg je PS3 in DMZ flikkert - kan je goed gamen.


Bedankt voor je antwoord. Ik had inderdaad al eens gelezen dat NAT type 1 onmogelijk is met de tussenkomst van een router. Maar het probleem in dit verhaal is dat er UPNP niet beschikbaar staat bij netwerkinstellingen. Bij COD krijg ik dan een NAT status open, maar op FIFA 13 staat de firewall nog steeds op middelzwaar en dat is nu juist de game die problemen oplevert...

UPNP doet dus blijkbaar wel iets bij COD (want als ik die speel zie ik op de router bij UPNP dat er 1 poort gebruikt worden en open is), maar tijdens FIFA doet UPNP niks...

Heb hem al in een DMZ gezet zonder uitkomst en probeerde net handmatig te poorten voor FIFA 13 open te zetten (via: http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/TP-Link/TL-WDR4300/PS3_FIFA_13.htm) maar dan krijg ik een foutmelding van de router als ik de range 10000-10099 invul, dan staat er dat die poort(en) niet beschikbaar zijn of al gebruikt worden door iets dus porten forwarden valt dan helaas af.
 
tvernee

Quote

OPTIMIZER.CO schreef:

Mag ik vragen wat je heeft doen besluiten deze router te gebruiken gezien je gamer bent en niet een "fastforward " router voor de exact-port instellingen/toewijzingen.?


Goede vraag, ik heb wel redelijk wat verstand van gaming en internet etc. maar van een fastforward router voor exact-port instellingen/toewijzingen heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord...

Ik heb voor de TP-Link WDR 3600 gekozen, omdat hij een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft, de maximale snelheid van het Caiway glasvezel 300Mb aan kan en ik had goede reviews gelezen. De router mag echter nog steeds terug gestuurd worden, dus ik weet niet wat je me dan zou aanraden? Weet wel dat deze router €50 gekost heeft en ik niet veel meer geld dan dat wil uitgeven.

Ik wil uiteraard dat al mijn games optimaal functioneren (en vooral FIFA) en dat is nu net de game die me problemen geeft... NAT type 1 is uitgesloten weet ik dan nu (tenzij Caiway de overige 2 poorten van het glasmodem beschikbaar stelt), maar ik zou graag willen dat die firewall status in FIFA naar open gaat, net als bij de overige games waar ik wel een open NAT verbinding heb...
 
darkstalker
Het lijkt me meer aan het spel te liggen, als andere spellen zoals Call of Duty wel gewoon open NAT aangeven. Ik zou nog proberen om een alternatieve firmware te flashen, zoals OpenWRT of DD-WRT.
Gewijzigd door darkstalker op 29 mei 2013, 15:44
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Genexis modem beperkt?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
PowerLed kleur Nokia modem Delta CaiWay/Delta kabel modems, Motorola, Arris, etc. : 7 12 aug 2023
laten werken van IP camera's via Wifi met Genexis Platiunum 7840 modem Instellingen software : 6 07 aug 2023
Nokia modem en WiFi problemen [opgelost] CaiWay/Delta kabel modems, Motorola, Arris, etc. : 1 12 mrt 2023
Kan mijn modem( glasvezel) niet activeren. Wel internet CaiWay/Delta kabel modems, Motorola, Arris, etc. : 2 11 feb 2023
Eigen (Fritzbox) modem instellingen Hardware instellingen : 4 28 jan 2022
Advertentie