obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Alle vragen m.b.t. de instellingen van de Hardware kun je hier stellen.
 Onderwerp afdrukken
HD 4:3 beeld en SD is 16:9 beeld
nossie
Hallo Allemaal,

Ik had deze al eens eerder geplaatst (bij storingen) maar helemaal geen reactie gehad, dus plaats hem nogmaals, nu bij hardware.

Ik heb problemen met sommige programma´s met de juiste beeldverhouding.

Ik heb een Samsung SMT-C7140 en een oude analoge Philips beeldbuis TV (Is inmiddels vervangen voor een Samsung LED met DVB-C), met elkaar verbonden dmv een scartkabel.(NU DUS HDMI)

Nu is het zo dat bij sommige programma´s ik een 4:3 beeld krijg, dus zwarte balken links en rechts, terwijl de reclames tussendoor wel gewoon in 16:9 zijn. Ook de infobalk geeft 16:9 aan.

Heb al verschillende instellingen geprobeerd zowel op de Samsung als op de (nu Samsung) TV maar zonder resultaat.
Dit betreft vooral de Nederlandse HD kanalen. Zodra ik dezelfde zender op SD kijk zenders met nummer 501 en daarboven krijg ik wel gewoon 16:9 beeld. Ik zie het ook wel eens bij andere zenders dat het programma in 4:3 is maar dan staat het logo wel gewoon helemaal links of rechts buiten het programma, dus in de zwarte balk links of rechts, dus dan zie je dat het echt 16:9 is en bij de probleem zenders staat het zenderlogo binnen het zichtbare beeld.

Kan dit liggen omdat het een analoge TV is en de instellingen niet over de scartkabel worden 'uitgewisseld' tussen tv en decoder en zou dit alleen werken via een digitale TV en decoder met HDMI?
(DIT IS NU UITGESLOTEN, WANT OP MIJN SAMSUNG LED TV HEB IK HETZELFDE)

Ik hoor graag van jullie

Mvrgr.

Nossie
 
Adios
Je instelling is helemaal goed. Bij SD kan er nog geschakeld worden tussen breedbeeld en vierkant beeld. Bij HD is het beeld altijd breedbeeld. Als er op een HD zender een vierkant programma wordt uitgezonden, heb je dus altijd zwarte balken aan de zijkant.

Bij een SD zender kan je televisie het beeld nog opblazen naar breedbeeld. Met een HD zender kan dit niet.
 
kareltjuh
helemaal gelijk 4K, Bij HD zenders is het formaat via HDMI altijd 16:9 formaat, het 4:3 formaat met de balken aan de zijkant komt omdat het programma in dat formaat is opgenomen en dus 1 op 1 doorgestuurd word. als je de HD kanalen kijkt via de scart merk je wel dat dit word uitgetrokken (minder kwaliteit dan HDMI).
 
frank
kan je nog een scart aansluiten?, probeer dat eens uit bij mij had dit namelijk goed uitgepakt bij zelfde probleem bij sony tv en sd homecast van montana
 
nossie
Hallo Allen,

Dank voor jullie reacties. Duidelijke uitleg, dus niets aan te doen.

Ik heb nu en een HD ontvanger en een HD tv, dus daar ga ik geen scartkabel meer tussen doen, gewoon alles via HDMI, dan maar zwarte balken.

Maargoed, het rare blijft toch dat het zender logo ook binnen het 4:3 beeld valt en niet in de balke aan de zijkant staat.

Als ik het goed begrijp zouden eigenlijk de omroepen het beeld moeten aanpassen naar 16:9 voordat ze het uitzenden.

gr.
Nossie
 
Adios
In heb het liefst helemaal geen zenderlogos.
 
nossie
@4K,

Tja helemaal geen zenderlogos...dan kun je alleen nog maar reclames kijken.

Alhoewel...er zijn zelfs zenders als Discovery en National Geographic die ook tijdens de reclame hun logo laten staan.

Vindt trouwens nu op een HD tv dat de logos erg ver naar het midden staan.
Op mn oude beeldbuis tv, ook breedbeeld, stond het logo bijna in de hoek.

Maar weghalen zullen de zenders hun logo niet...
Als ik me niet vergis hebben nederland 1,2 en 3 zelfs 2 logos, eentje van de zender en eentje van de omroep....

Maar sommige mogen inderdaad wel wat kleiner.

gr.
Nossie
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'HD 4:3 beeld en SD is 16:9 beeld', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Regelmatig beeld 2 a 3 seconden zwart Storing : 26 28 aug 2022
Geen beeld bij iptv Storing : 8 12 aug 2022
Geen beeld en geluid Algemeen : 1 02 mrt 2022
TV 2x aanzetten voor beeld Algemeen : 5 08 feb 2021
TV-beeld freeze CaiWay/Delta Glasvezel internet verbindings problemen : 12 20 mrt 2020
Advertentie