obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
In het onderdeel Glasvezel algemeen van CaiWay/Delta kun je eigenlijk alles posten. Zoals waar beschikbaar, wat zijn de ervaringen, welke techniek wordt gebruikt, welke abonnementen, welke diensten.
 Onderwerp afdrukken
Glasvezel-COAX combinatie
cawul
Op voorhand – ik heb absoluut geen idee of onderstaande kan – vandaar deze vraag.

Voor zover ik begrepen heb wordt glasvezel tot en met ín de woning aangelegd.
Als dat zo is, dan kost dat best veel tijd (en dus geld), denk ik.
EuroDOCSIS 3.0 zou theoretisch 500Mbps kunnen leveren. De hoogste snelheid van UPC is 120Mbit/s down en 10Mbit/s up.

Nu vraag ik mij het volgende af: stel nu dat glasvezel wordt aangelegd tot, laten we zeggen, het midden van iedere straat.
Dan vanaf een wijkkast (en extra versterker?) daar vandaan gaat het verder met COAX.
Afstanden zullen dan beperkt blijven 150-200m naar links, dito naar rechts.
Zo min mogelijk signaalverlies, hoge snelheden te bereiken.

Als een klant (later) toch glasvezel wenst te hebben, dan kan dat waarschijnlijk vanaf de wijkkast, over een kortere afstand
en zullen de kosten relatief lager uitvallen.

Voordelen:
sneller aangelegd, geen 'toestanden' in huis, kostenbesparing

Nadelen:
(nog) geen 150 of 300Mbit/s 'up + down'. Maar misschien wel 150 down, of zelfs 200Mbit/s down (en 15 up?) en ..
misschien, omdat je de kabel moet 'sharen' worden die snelheden niet gehaald.

Nogmaals, geen idee of dit technisch en/of financieel kan. Vroeg het mij alleen af...

=
 
Adios
Als ik jou een beetje snap, ga je de twee netwerken technisch met elkaar laten versmelten.

En dat is nu net niet wat de bedoeling is. Glasvezel is een geheel zelfstandig netwerk, wat in de verre toekomst dient als vervaning van de coaxkabel.

Geloof mij nou maar, zodra heel het Caiway gebied verglaasd is en er meer televisies mogelijk is op glas, dat er dan hevig nagedacht wordt wanneer de coax uitgeschakeld kan worden.
 
cawul
Uiteraard, alles glas is perfect, geef ik direct toe.

Maar het idee, nogmaals, áls het al mogelijk is, heeft óók bepaalde voordelen.
Denk ik, althans. Met name in de snelheid van aanleggen, maar ook qua kostenbesparing.

Wanneer COAX in de (verre) toekomst mogelijk zou verdwijnen, dan hoeft men in mijn idee slechts het laatste gedeelte te doen.
Wijkkasten->woningen. De grote stukken zijn al gedaan.
Aan de andere kant, niemand weet hoeveel jaar dat nog zal duren, dat volledig verglazen.

Stel voor dat er een EuroDOCSIS 4.0 komt, dat tot 1000Mb/s mogelijkheid over -zeg- 5 jaar. Ze zullen er ongetwijfeld mee bezig zijn.
Stel je voor dat 200-300Mb/s over COAX over een paar jaar gewoon 'normaal' is. Hebben we een paar jaar geleden gedacht dat er 100Mb/s
aangeboden zou worden?

Enfin... voorlopig ligt hier nog een sprietje glas.Smile

=
 
IPv6-Router
De bandbreedte op de COAX is zeker niet onbeperkt. Als je hoge snelheden over EuroDOCSIS 3 gaat transporteren dan heb je meerdere kanalen nodig. Dit gaat ten koste van het DVB-C (televisie) en eventueel het analoge signaal. Glasvezel heeft deze nadelen niet. Het groots aanleggen van glasvezelnetwerken is goedkoper dan de glasvezel-COAX oplossing. De COAX biedt nog steeds voldoende mogelijkheden, maar zal snel door de glasvezel techniek ingehaald worden.
 
cawul
Dacht ik dat 100-150Mbit/s al heel behooorlijk was...

Lees ik een artikel las over Arnhem "Breedband Arnhem komt met 1Gbps-glasvezelabonnement"
http://tweakers.net/nieuws/83887/breedband-arnhem-komt-met-1gbps-glasvezelabonnement.html
(experimenteel nog, maar goed)

en zag ik dat KPN 500Mbit/s aanbood.
http://www.kpn.com/glasvezel/glasvezel-pakketten.htm

okay, tegen een stevige prijs.

Met dergelijke snelheden komen we er inderdaad niet meer met met COAX ... Smile
 
Adios
Ja en toch zijn de nieuwe prijzen van de abonnementen redelijk geprijsd als je het vergelijkt met de concurrentie, ja toch?

Alleen de telefonie tarieven van 9 cent per minuut zijn de duurste van Nederland. Alleen Caiway gelooft blijkbaar in zijn eigen leugen dat dit voordelige telefonietarieven zijn Smile
 
AlHor

Quote

cawul schreef:

Dacht ik dat 100-150Mbit/s al heel behooorlijk was...

Lees ik een artikel las over Arnhem "Breedband Arnhem komt met 1Gbps-glasvezelabonnement"
http://tweakers.net/nieuws/83887/breedband-arnhem-komt-met-1gbps-glasvezelabonnement.html
(experimenteel nog, maar goed)

en zag ik dat KPN 500Mbit/s aanbood.
http://www.kpn.com/glasvezel/glasvezel-pakketten.htm

okay, tegen een stevige prijs.

Met dergelijke snelheden komen we er inderdaad niet meer met met COAX ... Smile


Heb je gelezen hoeveel aansluitingen op 1Gbit zitten? Niet veel, dan kan het. Met heel gemeente westland + wateringse veld zou caiway het erg zwaar krijgen met 1Gbit op de top abo's. 300Mbit is toch meer dan genoeg? Vind het huidige 35Mbit kabel abo'tje eigenlijk al best aardig, hoewel het gewoon 'leuk' is om meer te hebben natuurlijk. Tenzij je alleen maar BD25/BD50's zit te downloaden......
 
cawul

Quote

AlHor schreef:

Quote

cawul schreef:

Dacht ik dat 100-150Mbit/s al heel behooorlijk was...

Lees ik een artikel las over Arnhem "Breedband Arnhem komt met 1Gbps-glasvezelabonnement"
http://tweakers.net/nieuws/83887/breedband-arnhem-komt-met-1gbps-glasvezelabonnement.html
(experimenteel nog, maar goed)

en zag ik dat KPN 500Mbit/s aanbood.
http://www.kpn.com/glasvezel/glasvezel-pakketten.htm

okay, tegen een stevige prijs.

Met dergelijke snelheden komen we er inderdaad niet meer met met COAX ... Smile


Heb je gelezen hoeveel aansluitingen op 1Gbit zitten? Niet veel, dan kan het. Met heel gemeente westland + wateringse veld zou caiway het erg zwaar krijgen met 1Gbit op de top abo's. 300Mbit is toch meer dan genoeg? Vind het huidige 35Mbit kabel abo'tje eigenlijk al best aardig, hoewel het gewoon 'leuk' is om meer te hebben natuurlijk. Tenzij je alleen maar BD25/BD50's zit te downloaden......


Het is ook maar en proef, ik zie het als grensverleggend en toekomstgericht. Als glasvezel breder uitgerold is, over 5 of 10 jaar, dan zal 100Mbps waarschijnlijk een soort instap-abonnement zijn, met een uitloop naar zo'n 'SuperUltraUltimateWeetIkVeel1Gbit'-abonnement op sommige locaties voor een dito super... prijs. :-)

Inderdaad, 300Mbps is prachtig, maar de meesten moeten helaas daar nog jaaaren op wachten.

Het zou mooi zijn wanneer Caiway, tót die tijd, nog 1x een sneller abonnement zou introduceren, zeg 75 of 100Mbps down en 7,5 of 10 up.

Vooral een wat hogere uploadsnelheid: velen maken gebruik van cloudservices, sharing via NAS, wetransfer, etc.
Een hogere uploadsnelheid is veel belangrijker geworden dan voorheen.

Enfin, we dromen nog maar even verder.
=

p.s. bedenk dat Caiway in vergelijking met UPC niet echt goedkoop is.
UPC 60down/6up = 35 euro
UPC 120down/10up = 50 euro
Caiway: 40down/4up = 44,50 euro

Dus voor 30 euro, krijg je 1,5x zoveel
en voor 5 euro meer krijg je praktisch 3x zoveel.
Vandaar dat ik denk dat ze voor de 45 euro misschien wat extra snelheid zouden kunnen geven.
Toch?
Gewijzigd door cawul op 10 september 2012, 08:51
 
Adios
Caiway heeft altijd al achtergelopen met de prijs/internetsnelheidsverhouding op de coaxkabel.

Wel denk ik dat je niet teveel snelheidsverhogingen op de coaxkabel meer kan verwachten, aangezien Caiway voor het internet en telefonie iedereen natuurlijk zo snel mogelijk aan het glas wil hebben.
 
cawul
Yep, met wat geluk zijn we hier in Rhoon -naar mijn eigen inschatting- in 2015 of 2016 aan de beurt, afhankelijk van waar ze gaan beginnen. Vandaar dat ik hoop dat ze in de tussentijd nog iets doen...
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Glasvezel-COAX combinatie', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Kan mijn modem( glasvezel) niet activeren. Wel internet CaiWay/Delta kabel modems, Motorola, Arris, etc. : 2 11 feb 2023
Coax kabel buiten defect? Klacht over CaiWay/Delta : 1 11 nov 2022
Fritz!Box 5490 instellingen voor Delta glasvezel Hardware instellingen : 4 31 mei 2022
DVB-C via Caiway glasvezel? CaiWay/Delta Glasvezel digitale ontvangers : 4 10 nov 2021
TV op glasvezel loopt 25 seconden achter Snelheid : 11 24 sep 2021
Advertentie