obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Geen telefoonverbinding, meld alles hier.
 Onderwerp afdrukken
Suggesties hoe om te gaan met slechte kwaliteit
cawul
Ik gebruik een Gigaset telefoon, 2 stuks SL400H DECT, met SL400 basisstation.
De geluidskwaliteit is vaak echt ronduit slecht. Vaak valt de verbinding weg, of is er sprake van een soort van 'echo'.
In het begin, toen ik pas overgestapt was op glasvezel, had ik ook last van die echo, maar daar had al geruime tijd geen last van. Helaas nu is het terug.
Het komt regelmatig voor dat 'de andere kant' mij wel hoort, maar ik die andere partij weer niet.
Regelmatig is er sprake van een 'blikkerig geluid'.

Caiway meldt dat ze geen fouten zien.

Geen idee wat ik hieraan moet doen...

Nu nét las ik het volgende op:
https://www.caiway.nl/bellen
//
Is bellen via Caiway net zo goed als via de koperlijn?
Bel je via de vaste lijn, dan bel je via VoIP (voice over IP). Dat betekent dat het internet wordt gebruikt om te kunnen bellen. Bij Caiway bel je in de hoogst mogelijke kwaliteit zonder dat dit invloed heeft op je internetverbinding.

//


Zou ik hiervoor een ander basisstation nodig hebben, een die gericht is VOIP ?
zie:
https://www.coolblue.nl/product/12802...0a-ip.html

en moet je dan dáárvoor weet andere toestellen hebben...?

Thanks!
 
Jaco Hage
Ik weet niet hoeveel je je vastelijn gebruikt en/of dat je de ander belt met een vastnummer. VoIP is bellen over het internet. Wat je nu doet is bellen via de analoge telefoonlijn. Dat maakt een groot verschil. Mogelijk ook in de kosten om over te stappen naar VoIP.
Je kunt er ook eens overnadenken om je vaste nummer door te schakelen naar je mobiele nummer. Ook dat brengt extra kosten met zich mee...
De afstand van je basisstation tot handset bij analoogbellen kunnen issues geven zoals zoemen, echo en verbrekingen. Vaak is dit de afstand maar ook interferentie in de buurt van een TV, WiFi router etc.een bekende issue.
Ik weet niet in hoeverre je dat al getest hebt?
 
cawul
Ik heb een abonnement via Caiway - de "Onbeperkt bellen binnen EU" bundel, in combinatie met mijn 500Mbp/s. Was toen een speciale aanbieding. Gewoon een vast nummer, geen 06.
Destijds, het is alweer 6 jaar geleden, overgestapt van ouderwets koper KPN, naar glasvezel.

Vlak voor de overschakeling heb ik Caiway gevraagd wat voor type toestel ik nodig had.
Het moest een DECT toestel zijn (analoog, geen ISDN dus) voorzien FSK, t.b.v. behoud van het oude nummer.

Het toestel dat ik heb voldoet daaraan.

Of ik specifiek een VOIP toestel moet hebben, weer een andere categorie, precies dát weet ik niet.

Het bellen is in de woonkamer, afstand 2,5-3 meter, maar meestal 1 meter. De TV is uit. De router staat in een andere kamer. WiFi wordt volgens mij niet gebruikt, tablet, laptop zijn niet in gebruik.

Een tijdje geleden contact opgenomen met Caiway: ze zien geen onregelmatigheden.
Gigaset adviseerde om 'intern' te bellen (ik heb 2 toestellen) en te zien of de lijn verbrak.
(zie https://caiway.gebruikers.eu/forum/v...ad_id=2127)
Gedaan, een paar uur open gehouden, het gebeurde niet.
Gebeld met mijn mobieltje, hetzelfde. De slechte geluidskwaliteit viel mijn wel op.

De slechte geluidskwaliteit is op beide toestellen.
Overigens, het basisstation is niet geschikt voor IP.
Daarvoor is een ander basisstation nodig, van hetzelfde merk, de Gigaset N300A IP, zie mijn eerder bericht.

Kortom, een raadsel....
 
Jaco Hage
Soms kan een paar meter verplaatsen al iets helpen? Of koppel hem eens direct aan je modem? Misschien is je dectstation defect?

Maar via 'Mijn Caiway' kun je je vaste nummer doorschakelen naar je mobiel. (Betekent wel dat je via je mobiel enkel naar buiten kan bellen.)
 
cawul
Ik zal 'm eens een stukje verplaatsen. Veel speelruimte heb ik niet: het bijgeleverde telefoonstekker/snoer is nogal kort. Snoer is een met een RJ stekker aan de ene kant en zo'n 'grote' 4-pins KPN stekker aan de andere kant.
Vermoedelijk kan ik 'm dus niet direct aan mijn modem koppelen: ik moet gebruik maken van de bijgeleverde kabels.

Zgbrwezm

Heb er zelfs al over nagedacht om 'dan maar' het bel-pakket uit mijn abonnement te laten verwijderen en over te stappen naar een mobiel nummer via KPN. Betekent wel weer onkosten maken.
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Suggesties hoe om te gaan met slechte kwaliteit', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Caiway slechte routes? Storing : 1 18 jan 2024
NPO: GEEN PLANNEN VOOR AANBIEDEN THEMAKANALEN IN HD-KWALITEIT Algemeen : 77 23 jul 2018
Slechte ontvangst radio 4 Analoge radio of televisie storing : 5 26 feb 2018
Replay TV optie verder gaan waar je was is weg? CaiWay/Delta Glasvezel digitale ontvangers : 10 22 mrt 2017
Kwaliteit TV-signaal Hendrik Ido Ambacht Digitale radio of televisie storing : 31 26 mei 2016
Advertentie