obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Post je ervaringen over de digitale decoders die CaiWay/Delta bij het pakket levert. Digi1 STB-85ir, Panasonic TU-DC40RD, Humax Duovisio iPVR-9200C, Samsung DCB-B270R, Humax IR-FOX C, Samsung DCB-H360R, Humax 9100, Samsung DCB-P850R / RS, Humax IPVR 9200, Samsung DCB-9401R, Nokia 119c, Siemens Gigaset M750C ir, Philips DCR 2020/03 en 2022/03
 Onderwerp afdrukken
Problemen met HDMI Humax IRHD 5300C
Ironis
Ik heb al geruime tijd problemen met de decoder. Eigenlijk al sinds ik m kreeg ik 2012, maar de laatste dagen verergert het probleem dramatisch.

Het probleem: ik vermoed een defecte HDMI-aansluiting
Symptomen: beeld springt soms ineens via blauw naar groen en uit (tv zegt: geen signaal)
Om weer te herstellen moet ik of de decoder of de tv uit- en aanzetten.

Tot een paar weken terug gebeurde dit hooguit 1x per uur tv kijken. We kijken veel netfli via chromecast dus had er nooit veel last van.

Geprobeerde oplossingen:
Andere aansluiting op TV (om een defecte poort op TV uit te sluiten, alle 4 de poorten geprobeerd, zonder succes)
Andere kabels (van duurdere tot action-kabel, bij elke kabel dit probleem)
Andere apparaten (geen van deze apparaten geven dit probleem op geen van de HDMI-poorten op de TV of de kabels)

Mijn conclusie: de Humax was al niet lekker maar legt nu t loodje

De laatste weken wordt het steeds erger tot vandaag echt de druppel was. In 45 minuten tijd 5 keer de boel uit en aan moeten zetten. Nu zelfs bij elke keer dat het HDMI-signaal wegvalt balken met sneeuw en blauw flikkerend beeld alvorens het groen beeld verschijnt en het HDMI-signaal wegvalt.

Mijn vraag is: zijn er mensen bekend met dit probleem en is dit inderdaad een teken dat de Humax het na 4 jaar definitief heeft begeven, of zie ik nog iets over het hoofd wat ik nog kan proberen?

Voor signaal gebruik ik een goede hirshmann kabel, maar gezien het HDMI-signaal wegvalt (en dus niet het tv-signaal) lijkt het me sterk dat het aan de coaxbekabeling ligt.
 
Ironis
Hoi Jaco,

Firmware: TV heeft geen internet, firmware niet handmatig te updaten voor zover ik weet (is een 8 jaar oude LG Scarlet)
De humax staat al enige tijd op v3.1. Is aangesloten op internet maar vindt geen nieuwe firmware.

Heb nog geen andere tv geprobeerd, andere niet in huis aanwezig, dus kan niet.

Via menu stond resolutie op 1080i. Ni even op 'origineel' gezet, kijken hoe dat gaat. Mn TV is full-HD en kan alle resoluties aan.

Zoals gezegd bij geen enkel ander apparaat dit probleem ondervonden: chromecast (zowel 1 als 2) en Blu-rayspeler van Samsung

Overigens is het niet zo dat het direct zo is. Vaak na enige tijd valt ineens t signaal weg of krijg ik storing in t signaal. Handshake eigenlijk nooit een probleem, maar gewoon willekeurig tijdens t kijken gaat t mis..

Grt,

Dennis
 
Ironis
Intussen al de update geïnstalleerd via USB Smile (van 3.12 naar 3.49 gegaan, nieuwste update, uit 2013).

Heb alle 4 de HDMI aansluitingen geprobeerd. Bij alle het probleem.

Zender maakt overigens ook niet uit, dus ook als de encoding origineel 720p of 1080i is heeft geen invloed op t probleem met de setting 1080i. Probleem trad bij alle kanalen wel op en compleet willekeurig (comedy central, NPO, etc).

Ik zal eens kijken hoe t nu gaat met de huidige instelling en de nieuwe firmware van de TV.

Grt,

Dennis
 
Adios
Zou Humax nog opvolgers maken voor Nederland, nu Ziggo steeds meer overstapt op het UPC systeem?


Ik kan me voorstellen dat het Caiway en Delta gebied te klein is als afzetmarkt voor Humax.
 
Ironis
Helaas, geen oplossing. Gisteren na update niet echt problemen gehad, 1x, maar zojuist binnen 5 minuten (NPO 2) 3x uit. In lijn met daarvoor, steeds vaker problemen in steeds minder tijd :/
 
jj1987
Heb een HDMI kabel van de action. Tussen de tv en de humax. Zou je echt verschil zien? Dacht altijd dat dat een fabeltje was. Het is toch een digitale overdracht 1tjes en nullen?Smile
 
Murgen

Quote

jj1987 schreef:

Heb een HDMI kabel van de action. Tussen de tv en de humax. Zou je echt verschil zien? Dacht altijd dat dat een fabeltje was. Het is toch een digitale overdracht 1tjes en nullen?Smile


Ja, maar de kwaliteit van de drager is alles bepalend. Van zuiver koper tot goedkoop veel slechter geleidend aluminium. Kwaliteit van connectoren ... Echt, wereld van verschil.
 
jj1987
OK, heb er nooit echt aandacht aan besteed. Coax en zulk soort spul is allemaal goede kwaliteit. Maar toen ik de humax aansloot en de bijgeleverde was tekort dacht ik ach, sluit die van de action tijdelijk aan. En dat tijdelijke duurt alweer 3 jaar. Vind het wel prima eigenlijk.
 
Ironis
Grappig, nu is mijn post gehijacked met een discussie over kwaliteit in HDMI-kabels Smile

Ik heb me enigszins verdiept in het hele verhaal over kabels en kwaliteit.
Als het gaat om analoog signaal, dus normale coax-tv, audipo van receiver naar speakers, etc, maakt de kwaliteit van de kabel wel degelijk een groot verschil. Immers, het zijn geen eentjes en nulletjes en als het signaal niet voor 100% intact blijft ga je dat merken in de kwaliteit.

Digitaal is anders. Er zit geen enkel verschil in beeld en geluidskwaliteit als het gaat om HDMI-kabels. Signaalverlies is een mogelijkheid, maar door de eigenschappen van het gebruikte protocol is het simpelweg: alles of niets werkt. Er is een zeldzame tussenweg die weinig voorkomt en dat zijn fout aangekomen pixels door teveel dataloss: Als door een fout in de kabel niet alle data goed doorkomt, kan het zijn dat pixels niet meer gerenderd kunnen worden en dit resulteert in witte pixels. Een soort sneeuw. Dis is echter niet een tijdelijk effect, maar blijft gewoon doorgaan, immers, de kabel geeft niet alle data door.
Door de manier waarop het signaal wordt verstuurd is het bijna onmogelijk om kwaliteit te verliezen. En zoals ik zei, als er al eens een pixeltje niet goed wordt doorgegeven is deze voor 1 frame wit. Tenzij er meer aan de hand is met de kabel of de aansluiting. Uiteindelijk is het beeld eentjes en nulletjes op zo'n manier verstuurd dat er niet ineens een ander kleurtje ontstaat of ineens 4 pixels 1 worden (1080p -> 720p). Dat is simpelweg onmogelijk met digitale doorgifte. Het wordt gecodeerd verstuurd en na decoderen zitten de eentjes en nulletjes precies op dezelfde plek.

Audio eigenlijk idem, maar daar bepaalt de decoder de kwaliteit, dus sluit je het rechtstreeks aan op je receiver, of gooi je het in je TV vanwaar het audio-signaal naar de receiver loopt. Dan krijg je schijnbaar wel kwaliteitsverschil, maar dat komt doordat audio een complexere compressie heeft en een interpretatieverschil kan hebben in de data (daarom dus altijd voor audio hup naar receiver zonder tussenstops).

Eigenlijk kun je het vergelijken met intetnetkabels. Ook digitaal. Ook 1en en 0en. Als er dataloss optreedt, wordt de verbinding trager omdat er meer data doorgegeven moet worden om verloren packages opnieuw op te halen. Maar de site ziet er niet anders uit. En je muziek die je streamt wordt ook niet anders. Bij HDMI idem: als er dataverlies optreedt, probeert je TV dit te compenseren door witte pixels te tonen, of als het teveel wordt en het signaal daardoor niet meer gedecodeerd kan worden (lees: de verbinding wordt traag): valt het uit. Te veel fouten = doei signaal.

Verwijzing naar een artikel hierover (met verwijzigingen naar weer andere info en tests die hetzelfde zeggen): http://www.cnet.com/news/why-all-hdmi-cables-are-the-same/

Hoe dan ook, ik heb verder goed signaal met de kabels die ik gebruik. Geen verloren pixels, dus de kabel is goed.

De reden waarom ik de humax verdenk is omdat ik al getest heb met meerdere kabels en meerdere hdmi-aanslutingen op mijn TV, ook zijn dezelfde kabels getest op mijn BR-speler (die gemiddeld evenveel draaiuren heeft dan de TV, omdat er SmarTV op zit voor de streamende series). Daar nooit problemen gehad.

Dus omdat ik het alleen heb met de humax icm tv op alle poorten en met verschillende kabels, en geen enkel ander apparaat icm de tv met dezelfde poorten en kabels, lijkt me die conclusie wel een veilige Smile
Ik vermoed dan ook dat de HDMI-poort op de humax het aan het begeven is. Slecht contact, wat dan ook. Want, zoals gezegd, als de eentjes en nulletjes niet meer doorkomen is er niets meer.

Aangezien het de laatste tijd vaak begint met storing (sneeuw), flikkerend beeld en dan helemaal niets meer, vermoed ik het alleen nog maar meer (en ja, weer verschillende kabels en poorten geprobeerd). Elke gesoldeerde vebinding gaat slijten, dus elke poort met problemen zal uiteindelijk alleen maar meer problemen gaan geven. Meer slijtage = slechtere contactpunten = slechter signaal, en dus valt het vaker uit. Denk ik dan Smile
Gewijzigd door Ironis op 20 juni 2016, 09:19
 
Adios
Ik weet ook niet wat ik er van moet denken. Ik lees hier dat Jaco een Oled televisie heeft. Dat is natuurlijk al het mooiste beeld wat je vandaag de dag kan krijgen.

Er ontstaat dan begrijpelijk een euforisch gevoel bij het kijken naar televisieprogramma's. Dat zou ik ook hebben. Als dan een los kastje een betere tuner of zoiets heeft dan de ingebouwde in de televisie, komt daar al snel een schepje bovenop.

En denk je al snel dat het door die geweldige HDMI kabels komt van 100 euro of meer.

Nu is het merk wat Jaco verkoopt erg goed, dus dat geeft wel vertrouwen.
Als je geld wilt uitgeven aan een goede kabel, zit je bij dat merk wel erg goed. Ze hebben kabels in vele prijsklassen.
Tot over de duizend euro volgens mij .

Voor elk wat wils Smile
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Problemen met HDMI Humax IRHD 5300C', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Nokia modem en WiFi problemen [opgelost] CaiWay/Delta kabel modems, Motorola, Arris, etc. : 1 12 mrt 2023
Problemen met website, router port 443 Hardware instellingen : 4 11 feb 2023
Soundbar via hdmi aansluiten op Amino 7 Algemeen : 1 05 mei 2021
Caiway Glasvezel - FiFa (FUT) en Gaming ervaringen Vs problemen Storing : 1 14 jun 2020
Wachtwoord problemen op Imac Instellingen software : 1 29 feb 2020
Advertentie