obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Geen telefoonverbinding, meld alles hier.
 Onderwerp afdrukken
Gigaset N300a IP
Tootsy
Ik gebruik voor mijn werk een Voip telefoon met een Gigaset N300A IP die ik op verschillende plaatsen kan gebruiken, tot dusver in combinatie met Experia routers.
Ik heb daarvoor een abonnement bij een externe Voip aanbieder.
Kan iemand mij vertellen of ik hem ook in de modem van CaiWay kan inpluggen (uiteraard met werkend resultaat) of heb ik daar misschien een extra router voor nodig? Heeft iemand daar ervaring mee?
 
rhuijben
Ik heb hier een Gigaset N300a IP achter mijn router op mijn glasvezel aansluiting zitten en gebruik die nu al een paar jaar voor mijn telefonie.

Of hij direct/zonder router ook werkt... ik denk het wel, maar dat lijkt me een vrij dure oplossing. Hij vraagt gewoon een DHCP adres, dus die kan hij ook van Caiway krijgen dus in dat opzicht denk ik dat het wel werkt. Maar je kan dan verder niets anders aansluiten, want slechts op een poort van het glasmodem heb je internet. (Een switch kan niet, want je krijgt slechts een publiek ip). Mijn advies zou zijn: gebruik gewoon een simpele router. Als je de glassnelheid niet vol nodig hebt ben je voor een paar tientjes klaar.

Op het glasmodem zit een analoge telefoon poort die gebruikt wordt voor de Caiway telefonie, maar die wordt volledig onafhankelijk afgehandeld van je internet verbinding. Je kan dus gewoon voip verbindingen opbouwen op je ip. (Dat is iets wat bij sommige andere internet providers niet kan.). Er is mij ooit uitgelegd dat de glasverbinding op het huidige modem op iedere poort onafhankelijk 1 GBit full duplex kan leveren. (Met een nieuwer glasmodem in de toekomst ongetwijfeld nog meer). Ik heb de analoge poort op de N300a's vaste poort gezet en ingesteld als backup verbinding.

Voor zover ik heb kunnen zien is de verbinding die op poort 1 door Caiway geleverd wordt een hele schone ethernet verbinding. Zelfs voor mijn IPv6 via SixXS mag ik de maximale packet grootte gebruiken, dus er wordt nergens tunneling of encapsulatie gebruikt.
 
Tootsy
Hartelijk dank voor je antwoord rhuijben,

Ik werk met meerdere computers waarbij een internetverbinding nodig is, dus een router is dan inderdaad wel nodig. Welke router gebruik jij of welke zou je mij adviseren?
Ik hoor het graag!
 
rhuijben
Ik denk niet dat wat ik hier gebruik mijn advies zou zijn. Ik gebruik een OpenWRT-based router die ik zelf helemaal kan finetunen voor mijn internet verbinding. (Netgear N600). Prima ding, maar de wifi was me niet meer snel genoeg.

Ik heb er sinds begin dit jaar een Asus RT-AC66-U aan gekoppeld zitten als access point, terwijl die op zich zelf een hele goede router zou zijn. De OpenWRT support voor deze router is echter nog niet gereed. (Er is al wel custom firmware voor). Voor Wifi was dit een wereld van verschil.

De Asus staat hier nu boven voor optimale ontvangst waar ik wifi wil hebben, terwijl de netgear nu (eindelijk) naast het glasmodem staat en vanaf daar de vaste aansluitingen voedt. (Lost ook het probleem op dat twee zekeringen er voor zorgen dat ik geen internet heb)

Als je het geld er voor over hebt en je glas echt wil benutten via wireless zou ik een Wifi-AC router adviseren met beamforming. Snel EUR 100+. Die Asus die ik noemde is ok, maar er staan meer goede tips op het forum.

Als je alleen bedraad werkt is voor < 200 MBit glas een heel simpele router (al rond EUR 30) al geschikt. Daar boven heb je echt wat meer nodig, want anders kom je niet op je glassnelheid. (Aankoop van een goede uitstellen is een optie. De prijzen zakken nog behoorlijk)
 
Tootsy
Tot dusver gebruikte ik ADSL, dus iedere glasvezelverbinding is voor mij al een verademing.
Uitstel van een snel modem is voor mij zeker een goede optie en bedraad werken heeft tot dusver wel altijd mijn voorkeur gehad.
Ik heb een Experiabox V8, zou ik die nog kunnen gebruiken?
 
rhuijben
De KPN Experia boxen die ik gebruikt heb (bij het inregelen voor anderen) hadden een zeer beperkte user interface, waarbij veel functies richting KPN verschoven waren.
(Moet die box niet terug gestuurd? Vaak is dat bruikleen... maar afhankelijk van de generatie zijn ze misschien niet meer geïnteresseerd).

Ik denk niet dat die het voor je kan doen als je er geen custom firmware op kan zetten.

Als het puur om bedraad gaat is zijn de meeste nieuwe routers prima. Je wil er in ieder geval een met GBit ethernet poorten, want anders kan je de glas snelheden niet eens bedraad aan. Ik heb jaren een wireless router gebruikt met de wireless uit voor ik mijn eerste smartphone met wifi had. Maar met mijn Tablet en steeds meer buren actief op de wifi wilde ik meer.

Mijn ouders hebben sinds kort VDSL2 en ik moet zeggen dat ik het verschil met mijn tablet op hun wifi vs glas bij mij thuis niet meer echt goed merk.


Sorry, maar ik ga geen specifieke apparaten aanprijzen hier waar ik niet voor in kan staan.

Optimizer en anderen hier kunnen je daar beter mee helpen. Maar ik denk dat je met deze info in een vertrouwde (web)shop een eind moet kunnen komen.
 
Tootsy
Dankjwel rhuiben,

Met deze informatie ben ik in ieder geval in de juiste richting gestuurd.
Voor het opzetten van een netwerk heb ik toch professionele hulp nodig, daarvoor heb ik zelf te weinig kennis in huis.

Groet!
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Gigaset N300a IP', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
voip via Siemens N300A IP DECT Storing : 8 22 okt 2016
Gigaset op Caiway glasvezel Eigen telefoon netwerk : 6 28 jul 2013
Installatie Gigaset DX800 all in one CaiWay/Delta Glasvezel algemeen (waar beschikbaar, ervaringen) : 3 15 jul 2013
instellingen Siemens Gigaset Algemeen : 2 26 apr 2011
Advertentie