obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
In dit onderdeel kun je alles kwijt over Glasvezel modems van CaiWay/Delta. Eventueel in combinatie met een eigen router.
 Onderwerp afdrukken
aansluiten glasmodem
skorpio
Goedemiddag
Ik ( handige vrouw ) zou graag zelf het glasmodem aan de muur bevestigen, vlak bij de meterkast aangezien ik binnen de 2 meter moet blijven.
Maar monteer ik het aan de muur ( met het stopcontact ) dan moet ik een gat boren schuin naar binnen de meterkast in om de glasvezelconnector in te pluggen.
Ik lees dat je dan een installateur moet laten komen om de plastic huls los te laten maken, want dan heb ik een mooi kabeltje om door een centimeter gaatje te sturen en eenmaal in de meterkast het plastic uiteinde er weer op en aankoppelen.
Lijkt me alleen daarvoor een installateur een dure grap, vandaar mijn vraag of je dat niet zelf met een voorzichtige handeling kunt loskoppelen ?
Want om een gat van 4 cm doorsnee te boren om het er doorheen te krijgen is wel erg rigoureus Cool

Denk dat meer mensen ( handige mannen bijvoorbeeld ) hier op het forum ook niet alleen een installateur voor dat klusje hebben laten komen..................toch ?
 
Bakstenen
Ik snap het nog niet helemaal, bedoel je dat er geen stopcontact in je meterkast heb? of bedoel je de utp kabel? want dan boor je het gat gewoon groter dat die er door heen kan
 
Migow
Je wilt dus je modem buiten de meterkast monteren. wwaarom niet in de meterkast? Dat is nl. Gebruikelijk. Nu wil je dus de connector van het glasvezelkabeltje er afhalen zodat je alleen de kabel maar hoeft door te voeren ipv. Complete connector. Ik zou dat zelf niet doen, want mocht het niet werken dan vrees ik dat je kan gaan dokken. Dus indien mogelijk glasvezelmodem in meterkast plaatsen.
 
skorpio
@Migow, je hebt het probleem begrepen Smile
Ik heb de vraag ook aan de plaatselijke computerwinkel gesteld en deze gaf ook aan dat je de connector er niet af kunt halen en daarna terugplaatsen.
Installateur probleem voorgelegd en deze komt dus in de meterkast een stopcontact maken, daar wordt dan ook het glasmodem opgehangen.
Voor de UTP kabel komt dan een kleine opening door de muur en via een kabelgoot laat ik deze dan richting huiskamer komen.
Al met al is dit al een aardig bedrag en hoop ik dat de rest zich simpel laat aansluiten ofwel werkzaam wordt.

Zal eerst het glasmodem op de hoofdcomputer aansluiten en activeren.
Oh ja, nog een extra kabel kopen voor de laptop.
Daarna komt het klusje van de wifi wat me wel tegenstaat want verhalen als 'het werkt gelijk' geloof ik niet in.
Kon de installateur ook wel maar prijskaartje ging daarna per kwartier oplopen.
En ik ben tevreden met de kabel, dus echt glasvezel was niet noodzakelijk en zal de voordelen nog moeten zien.
Zeg ook eerlijk dat ik gezien het gesprek als 'alleen voor de wifi komen de kosten en aansluiten is zo simpel' je op het verkeerde been wordt gezet.
Lees je namelijk daarna de handleiding dan komt het eerder beschreven stuk als 'plaatsen binnen de 2 meter' en hoe creatief je ook denkt te zijn ontkom je niet aan een monteur.
Dat prijskaartje had er wel bij genoemd mogen worden toen ik werd gebeld want ineens is de overstap naar glasvezel wel duurder door die bijkomende kosten.

Ik vroeg namelijk ook of de netwerkkaart in de computer en die in de laptop wel met glasvezel snelheid overweg kon, antwoord was ' euh, u sluit gewoon de kabel op de computer aan en na activatie werkt het' .
Mag hopen dat ook die kaarten goed zijn en niet vervangen moeten worden. ( realtek pci-e gigabit ethernet nic / realtek pci-e family controller )
 
Migow
Weet niet welk pakket je hebt genomen, maar volgens mij zijn de netwerkkaartjes goed. Zeker de pci-e gigabit kan de volledige snelheid aan. Let ook op Mocht je ook tv willen gaan kijken en telefonie wilt gebruiken dan moet je met 3 kabeltjes vanuit de meterkast naar de woonkamer. 1x utp voor internet en nogmaals utp voor tv. En dan nog 1 voor je telefoon. Hier het zelfde gezeik gehad. Had alle kabels in woonkamer, want had via de kabel alles. En ja hier ook aansluiting vanuit meterkast moeten realiseren. Succes in ieder geval en het aansluiten van een router moet geen problemen opleveren. Het glasvezelmodem heeft maar 1 aansluiting voor 1 PC. Dus wil je meerdere pc's tablets of telefoons gebruiken heb je ALTIJD een router nodig
 
skorpio
Pakket is de middelste G200 met de Wifi router Sitecom WLR4100 X4
Alleen de televisie wordt 'interactief' en geen telefoonaansluiting.
Dus worden het 2 kabels naar de huiskamer, rechtsaf naar de tv, rechtuit naar de computer.
Die afstanden zijn hoogstens 4 meter, is het nu handiger om kortere kabels te kopen of het als rol ergens achter te plaatsen ?
 
Bakstenen
Als je de spullen heb om de UTP stekkers eraan te maken is dat goedkoper, maar anders gewoon de juiste lengte gebruiken,of langer want je weet nooit of je de pc of tv gaat verplaatsen,maar zit er nu geen elektra buis met coax naar je TV? die heb ik bij mij thuis vervangen door die UTP
 
skorpio
De computerwinkel wilde mij wel de tang lenen om de kabel in te korten en de UTP stekker er weer terug op te plaatsen, dus zou een optie zijn voor die hele lange van de tv.
( en wie weet, misschien is de installateur er zo eentje die zegt 'hup even inkorten en dan ligt het klaar om aan te sluiten' en kijkt niet op zijn klokje om het volgende kwartier te berekenen )
Die tv komt daar niet van zijn plek, staat precies goed in de woonkamer om vanachter de pc te bekijken en vanaf de bank en vanuit de keuken.
Zal een extra kopen om de laptop te verbinden.
Mijn draden lopen door kabelgoten, dus neemt de UTP die plek in en gaat de coax er uit.

Dinsdag middag komt de installateur, mocht ik nog tegen een probleem aanlopen dan klop ik hier weer aan.
Dank jullie alvast voor de antwoorden Wink
 
Migow
Komt vast en zeker helemaal goed. Maar als je de ruimte hebt in de goot zou ik toch lekker ook de coaxkabel nog laten zitten. Je weet maar nooit Smile Hier heb ik ook een entone iptv kastje maar kijk nog steeds via de kabel Smile En als ik het goed begrijp ga je alles bekabeld aansluiten vanaf je router die in de kamer komt te staan? Hier heb ik me laptop lekker draadloos zitten en qua snelheid (is wel lager) ruimschoots voldoende hoor. En draadloos is handig zeker ism laptop/telefoon/tablet
 
skorpio
Die coax kan ook gewoon blijven zitten want die komt vanaf de andere kant kamer naar de tv.
Het is de bedoeling om de computer en laptop ( die staat 1 bureau verder ) te verbinden met die kabels, dit om voldoende snelheid te behalen.
Alleen als de laptop ergens anders wordt gebruikt gaat het kabeltje los en maakt het gebruik van een lagere snelheid.
Dat was de opzet namelijk, laptop ook op andere plekken kunnen gebruiken.

Zojuist nog eens alles uit de dozen gepakt, bijgeleverde handleiding laat het zeer simpel lijken en verwacht ik geen moeilijkheden.
Het heeft ook meestal zo zijn voordelen, nieuwe spullen en op de juiste manier veilig wegwerken kom je vanzelf eventuele verborgen stofplekken tegen.
Gelijk de computer maar aan de binnenkant schoonmaken want dat kun je hier ook wel iedere 3 maanden doen ( trekt veel stof aan door die harige wezens in huis ) Smile
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'aansluiten glasmodem', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Glasmodem probleempje..... CaiWay/Delta Glasvezel modem : 3 28 jun 2022
Soundbar via hdmi aansluiten op Amino 7 Algemeen : 1 05 mei 2021
Caiway glasmodem met 2 externe routers voor alleen wifi (AP) Eigen netwerk : 2 09 aug 2020
modem met wifi aansluiten CaiWay/Delta Glasvezel modem : 3 10 mei 2020
Advies welke WiFi-router achter glasmodem? Eigen netwerk : 51 25 apr 2020
Advertentie