obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Meld internet storing, verbindings en storings problemen met Caiway Glasvezel in dit onderdeel.
 Onderwerp afdrukken
Snelheid router ?????
Richard
Ik ben niet de eerste die erover begint en zal zeker ook niet de laatste zijn....

Sinds begin van de maand over op glasvezel in Naaldwijk met de Sitecom X4 N300 router.
Heb het abonnement met 150 mbps.

Bij de allereerste speedtest kwam ik niet boven de 25 mbps.... dus bellen met de helpdesk... 22 wachtenden voor je.... met de mobiele telefoon, uit ervaring is het eerste wat ze doen de modem aan en uitzetten....
Na ruim een half uur krijg ik een meisje aan de lijn die duidelijk haar lijstje af moest werken... kan deze medewerkster ook niks aan doen... na drie keer ruggespraak werd ik doorverbonden met de "achtervang" . Kreeg hier een jongen aan de lijn die meer verstand van zaken had.

Aantal testen uitgevoerd.

Blijkt dat mijn netwerkkaart niet meer dan 1 gig aan kan... heb er zelf totaal geen verstand van.. dus dat zal zo zijn.
Door de verkoper van glasvezel is hier niet over gesproken, maar volgens de medewerker zou dit kennis moeten zijn wat iedereen zou moeten weten.... ben maar niet verder in discussie gegaan.

Blijkt dat ik rechtstreeks bekabeld via de modem een snelheid haar van 98 mbps. Dus gezien wat mijn computer aan kan ok.
Maar toen de router aangezet. Haal hier maar een snelheid van 32 mbps. Een behoorlijk verlies.
Volgens de medewerker komt dit door omgevingsfacturen. Terwijl ik op een kleine 4 meter van de router af zit moet ik het hier maar mee doen. En anders gewoon bekabelen.
Hiervoor ruim een uur aan de lijn gehangen...

Vanavond opnieuw een aantal testen gedaan.
Wat opviel is dat de test via de site van Caiway http://speedtest.caiway.net hogere waardes geeft van www.speedtest.net.

Caiway speedtest
Direct vanuit modem: 93.5 57,49
Bekabeld vanuit router 92.7 53.30
Draadloos 40,4 35,20

Ben ook al van kanaal veranderd. Dit leverde een iets hogere snelheid op, maar niet noemenswaardig.

Wat moet ik hier nu mee ?????
De helpdesk bellen is geen optie....
Hier in Naaldwijk zit een winkel van Caiway, maar daar staan ze dagelijks tot aan buiten in de rij en kunnen ze je ook niet verder helpen.
Iedereen die ik in het Westland spreek en glasvezel heeft, heeft deze lage snelheid.

Sta op het punt dan maar het hoofdkantoor hier in Naaldwijk binnen te lopen. Misschien dat dat helpt... ook al heb ik geen cameraploeg bij mij...
 
Adios
Staan de mensen tot buiten toe in de rij? Waarom dan? Kunnen de Naaldwijkers zelf zo weinig oplossen thuis ?
 
arjan2012
De router van Caiway wordt met verkeerde instellingen geleverd.
Standaard staat de band breedte controle en QoS aan.
Ik heb een 300mb up en down abbo welke na aansluiten een max up en download had van 100Mbit up en down.
Direct op mijn PC was dat 300mbit up en down.
Instellingen op de router aangepast en toen werkte alles perfect.

Router instelling van de X4 N300:
Ga naar: Geavanceerd
Zet Hardware Accelerator AAN

Je zal zien dat je nu wel de juiste snelheid haalt met een bedraaid netwerk

Succes Arjan
 
Richard
Arjan

Bedankt voor je reactie. Gelijk even gekeken.
De Hardware Accelerator stond al aan. De QoS uit....
Voor de zekerheid de Accelerator een keer aan en uit gezet maar geen resultaat....
Jammer....

Groeten!
 
Richard
Bedankt voor de uitleg! Schept een hoop duidelijkheid!

via Ctrl + Shift + Esc kom ik op 72 mb/sec

Is al meer dan via de speedtesten.
Vraag ik mij wel af waarom Caiway dan via hun site een speedtest aanbeveelt die dus geen goede uitslag geeft.....
 
erlinden

Quote

Richard schreef:
via Ctrl + Shift + Esc kom ik op 72 mb/sec

Eerlijk gezegd is dat niet echt een goede waarde. In de (draadloze) praktijk zie je vaak dat de maximale doorvoersnelheid één kant op ongeveer de helft is van de snelheid waarmee je verbonden bent (is niet exact!). Dat verklaart waarom je zo'n lage uitkomst krijgt (overigens is het 72Mb/sec, M = Mega en m = milli).

Welke draadloze adapter zit er in je computer?
 
Richard
Ik heb gewoon een simpele Acer Aspire 7339 laptop. Volgens de sticker zit er volgens mij een Acer Nplifi 802.11b/g/n in.

Vanavond is de snelheid helemaal klote. Zelfs een youtube filmpje loopt niet lekker.... Wat kan het probleem zijn..... ????
Toch maar weer eens de speedtest van caiway gedaan. Die schommelt enorm. Tussen de 20 en de 45 Mb/sec.

Kreeg vanmiddag een tip om de router te verplaatsen... draaien, hoog zetten enz. enz. Geprobeerd maar er is geen zichtbaar verschil te zien.

Sinds ik de sitecom router gebruik heb ik regelmatig dat apps op de Iphone ook niet goed laden. Als ik de wifi dan uit en aan zet doet ze het weer.

Met de oude kabel gebruikte ik een Netgear N300 JWNR 2000 router. Daar had ik nooit problemen mee.

Zit er sterk aan te denken om deze er weer tussen te zetten.

Iemand advies???
 
rayblo

Quote

OPTIMIZER.CO schreef:

Richard, wat je meet met speedtest.net is niet geschikt voor glasvezelsnelheden. Deze meter gaat ook maar tot 100Mbps.


Sorry , maar dit is onzin :



3011149488
 
erlinden
@Richard: het is de moeite waard om eens wat te spelen met het draadloos kanaal (zet deze vast en controleer met een tool als inSSIDer wat het minst drukke kanaal is.
 
michielio
Heb precies hetzelfde probleem:
* laptop bekabeld aan modem 150Mbit,
* laptop bekabeld aan router 150Mbit,
* laptop WIFI max 50Mbit als ik de laptop pal naast de router leg. (Dit lijkt op 54Mbit, de standaardwaarde voor G wifi). Idem iPhone/iPad. Heb ook al via een nieuwe SSID gezorgd dat alleen de laptop connect omdat ik volgens sommige begrijp dat wifi zo snel is als de traagste schakel (lees mijn printer op G).

Heb in de laptop speciaal een Sitecom WLA-2100 N300 Wi-Fi USB Adapter gehangen, dus verwacht dat dit compatibel is met de router op volle snelheid

WAt kan ik tunen in de router? Is het slim om de gewone firmware van sitecom (V2.6) erop te zetten ipv de schijnbaar custommade versie van Caiway?

thanks,
Michiel
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Snelheid router ?????', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Problemen met website, router port 443 Hardware instellingen : 4 11 feb 2023
Router Eigen netwerk : 2 11 feb 2023
Wifi snelheid te laag Eigen netwerk : 5 17 jul 2022
Genexis Router Static IP comments CaiWay/Delta Glasvezel modem : 2 25 nov 2020
Eigen router, instellingen? Eigen netwerk : 1 19 okt 2020
Advertentie