obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
In dit onderdeel kun je alles kwijt over Glasvezel modems van CaiWay/Delta. Eventueel in combinatie met een eigen router.
 Onderwerp afdrukken
TV ontvanger achter een switch plaatsen is dat mogelijk?
Jostheboss
Hallo,

Vraag: Glas Standaard pakket van de week ontvangen in Maassluis, en kan dit gaan aansluiten/activeren. Allereerst een vraag die ik nergens terug kan vinden. Ik heb al een UTP (Cat5e) vanuit de meterkast naar de woonkamer liggen ivm de mediaplayer en PC. Deze ga ik uiteraard nu gebruiken via poort2 van het glasmodem naar de TV ontvanger. Vraag nu is kan ik ipv de TV direct op poort2, op poort 2 een switch in de buurt van de TV plaatsen. Dan vervolgens op 1 van de poorten van de switch de TV, Mediaplayer, PC etc. aansluiten. De switch die ik wil gebruiken is een 5 poorts Gigaswitch die ik heb, of kan ik ook misschien de Wifi Router gebruiken meegeleverd door Caiway (Sitecom X4, ook 1Gb ) en hier op 1 van de poorten de TV ontvanger aansluiten. Belangrijkste vraag in dit alles is natuurlijk of de TV ontvanger en internet het blijven doen?

Of ben ik hier verplicht met 2 UTP kabels te gaan werken naar de woonkamer, of bv een 220 switch gebruiken (geen kabels trekken) voor mediaspeler, PC etc.

Andere vraag, Wat kan ik met Poort 3 en 4 doen. Zijn deze ook actief en kan ik hier bv een UTP kabel inprikken voor internet op de bovenverdieping?

Hoor het graag,
Jos, Maassluis
 
Zooi
Jos,

Ik heb dit al enkele weken geleden uitgezocht (zie forumbericht "IPTV via router?").

De conclusie is dat het niet kan. Je moet dus, helaas en net zoals ik, een extra kabel naar je TV aanleggen. LET wel op dat poort 1 van je modem naar je router moet (is dus bedoeld voor PC netwerk) en poort twee naar je glasvezeldecoder. Op je router moet je dan de kabel naar de switch aansluiten en tevens (een) kabel(s) naar andere verdiepingen in je huis. Je moet dus een router gebruiken, ook al was het maar om draadloos internet te krijgen in en om je huis. Of je de meegeleverde gebruikt of er zelf een kopt maakt natuurlijk weinig tot niets uit. Wel is het zo dat er betere routers te koop zijn dan de meegeleverde.

De poorten 3 en 4 zijn (voorlopig) nog dummies. Mogelijk dat zij in de toekomst nog eens nut gaan krijgen, bijvoorbeeld als 'backup' voor de eerste twee poorten.

Succes met de aanleg van je tweede kabel.

Groet,
Zooi
 
Jostheboss
Hallo Zooi,

Duidelijk en jammer dus. Bedankt voor het antwoord en zal ook even het andere forumbericht bekijken. Dan zal een 220 netwerkje voor de media speler en de rest denk ik de oplossing gaan worden. Nu zit de UTP nog in de leiding met de Coax die ik er met veel moeite heb bijgekregen (lees alles opnieuw) Ik wil het nog niet riskeren om de coax eruit te halen (backup tv signaal via coax) en 2x UTP erin te stoppen.

Bedankt,
Jos
 
sikkek
Het is me afgelopen weekend gelukt om met 2 managed switches (1 x Zyxel GS1910-24 in de meterkast en 1 x Netgear GS108E in het audio/video meubel) door middel van VLANs internet en IPTV door 1 utp kabel te sturen! Configuratie was eigenlijk best eenvoudig, resultaat is een kabel minder die van de ene kant van de kamer naar de andere liep voor IPTV.
 
erlinden

Quote

sikkek schreef:
Configuratie was eigenlijk best eenvoudig, resultaat is een kabel minder die van de ene kant van de kamer naar de andere liep voor IPTV.

Kan je vertellen hoe je het geconfigureerd hebt?
 
sikkek
Ja hoor. Korte versie:
Op de switch (S1) bij het glasmodem de internet kabel (vanaf een router) in poort 1, IPTV kabel in poort 2. Kabel van poort 3 loopt naar poort 1 van de andere switch (s2) bij de Entone ontvanger. Entone ontvanger zit op poort 2, rest van de poorten diverse internet apparatuur (HTPC, receiver, game console etc.)

S1 is als volgt geconfigureerd:
Poort 1 untagged op VLAN 1, PVID 1 (internet)
Poort 2 untagged op VLAN 2, PVID 2 (IPTV)
Poort 3 tagged op VLAN 1 en 2, PVID maakt niet uit. (combi)
Rest van de poorten als poort 1 (internet)

S2 als volgt:
Poort 1 tagged op VLAN 1 en 2, PVID maakt niet uit. (combi)
Poort 2 untagged op VLAN 2, PVID 2 (IPTV)
Poort 3-8 Poort 1 untagged op VLAN 1, PVID 1 (internet)
 
erlinden
Thumbs Up
 
sikkek
Ach, het kan wel redelijk goedkoop: 2 x een Netgear GS105E voor 39 euro per stuk en je hebt in principe genoeg. Ik heb voor een wat duurdere switch in mijn meterkast gekozen (de zyxel GS1910-24, 180 euro) omdat ik wat aanvullende eisen heb (naast VLANS ook nog port trunking voor een 2 Gbit verbinding naar mijn server). Ook is het nu eenvoudig om (zodra Caiway dit ondersteund) meerdere IPTV ontvangers in huis te gebruiken, kan allemaal via de 'grote' switch.

Wat bedoel je met 'geen controle houden'? De vlans zijn onzichtbaar buiten de 2 switches, dus er is geen reden aan te nemen dat dit zou stoppen met werken.
 
sikkek
Ja, dat is voor mij gelukkig geen criterium, ik ben mijn eigen klantSmile Als er wat mis is, kan ik inloggen op de switch, dan zie ik meteen wel wat er uit ligt...
 
Jostheboss
Hier inmiddels opgelost voor 45,- een TP Link Powerline TP-PA4010 kit (2 stuks) aangeschaft, is ook nog eens als beste getest. Hierover het IPTV signaal naar de TV ontvanger, en over de vaste UTP die er nog lag de vaste lijnen. Werkt als een speer. Misschien een idee voor de anderen ?

Succes en groet
Jos
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'TV ontvanger achter een switch plaatsen is dat mogelijk?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Tv ontvanger verbinden met deco X50 mesh Storing : 1 08 okt 2023
DFN-Amigo7x3 Android TV-ontvanger op komst CaiWay/Delta Glasvezel digitale ontvangers : 1 15 sep 2023
Interactie tv achter een titanium 22 Decoders van CaiWay/Delta voor digitale radio en tv. : 2 03 mrt 2023
Digitale ontvanger Decoders van CaiWay/Delta voor digitale radio en tv. : 4 24 sep 2022
TV op glasvezel loopt 25 seconden achter Snelheid : 11 24 sep 2021
Advertentie