obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Info over de verschillende gebruikte modems bij CaiWay.
 Onderwerp afdrukken
Webstar geeft sinds vandaag nog maar één IP adres uit
JeanLeBour
Dag allen. Begin juli ben ik verhuisd naar Maassluis, trof bij aankomst een Webstar modem aan mét knipperende lampjes en heb - na bij inrichting het modem verplaatst te hebben - er mijn trouwe gigabit switch achter gehangen, plus 2 computers. Al die tijd heeft dat ook prima gewerkt. Leek me ook niet meer dan normaal, na jaren Tele2 (en daarvoor Wanadoo) was ik ook niet anders gewend en ik had in mijn vorige woning zelfs nog een server op zolder staan.

Wegens uitbreiding van mijn abonnement met telefoon heb ik vandaag het nieuw opgestuurde Arris modem aangesloten en daar ging het mis. Aktivatiecode werd als eerste al niet herkend, op 'mijn caiway' kon ik ook niks aktiveren, en uiteindelijk in overleg met de helpdesk maar het oude Webstar modem weer aangesloten. De beste man gaf zelfs aan dat het nieuwe modem niet eens nodig was geweest, dus die is nu reserve. De telefonie deed het gelukkig wel nu.
Internet echter nog steeds niet, op beide computers niet trouwens. Helpdesk nog een keer gebeld, die schoof het meteen al op mijn switch (kan natuurlijk) en adviseerde me die even van de stroom af te halen. Nadien kon ik inderdaad weer internetten, maar helaas nog maar op 1 computer. De tweede krijgt gewoon géén IP adres, en met een handmatig ingevoerd adres + de rest gebeurt er ook nog niks en komt-ie nergens op het WWW.

Dat de Webstar dus prima kan fungeren als router is me wel duidelijk anders had bovenstaande gewoon niet zo kunnen werken al die weken. Het ergert me eigenlijk wél dat ik nu na een onnodige en weer teruggedraaide installatie ineens qua funktionaliteit en gemak er op achteruitga. Ik weet ook wel dat dit waarschijnlijk policy is van Caiway en dat aanschaf van een extra router de 'oplossing' is, maar ik blijf het ergerlijk en onnodig vinden.

Heeft iemand anders dezelfde ervaring, en/of een manier om de Webstar weer tot router te promoten?

Automatisch samengevoegd met vorige post op: augustus 27 2012 23:14:46:
Zit net even de handleiding voor de EPC2203 door te neuzen:

Q. Can I run more than one device on the modem?
A. Yes—a single WebSTAR cable modem will theoretically support up to 253
Ethernet devices utilizing user-supplied Ethernet hubs or routers that you can
purchase at your local PC or office supply retailer.

Naja, wordt vervolgd. Heb alvast maar weer bij Tele2 gekeken :-).
Gewijzigd door JeanLeBour op 27 augustus 2012, 23:14
 
Caiway Webcare
JeanLeBour,

De geleverde modems van Caiway hebben allen geen router functionaliteit. Hoe dit heeft kunnen functioneren is ons geheel onduidelijk.
De FAQ waar u naar verwijst geeft aan dat het modem tot 253 apparaten ondersteunt, mits er gebruik gemaakt wordt van een router.

U zult altijd een apparaat moeten gebruiken welke een DHCP Pool start voor de overige apparaten welke gebruik maken van de internet verbinding. In veel gevallen dus een router.

Het is niet mogelijk om het Webstar of Arris modem om te zetten naar een modem/router apparaat.

Mike E.
Handtekening
Caiway Webcare Team
 
JeanLeBour
Beste Mike, pagina 26 van de manual zegt hier het volgende over:

How Many Ethernet Network Devices Can I Connect?
The Scientific Atlanta cable modem can support several Ethernet network devices using external Ethernet hubs that must be purchased separately.


Ik wil hierbij even wijzen op het woord 'hub', de voorloper van de switch. Er kán dus een router gebruikt worden, maar zelfs een hub zou al voldoende zijn.

Dat je zegt er niets van te snappen dat de Webstar tot gisterochtend wél als router fungeerde geloof ik niet zo. Ik weet uit ervaring (ben systeem/netwerkbeheerder geweest) dat een modem/router niet uit zichzelf zomaar wat anders gaat doen. Het lijkt er dus op dat-ie op routing stond en dat het modem gisteren door jullie weer op bridging is gezet. Ik neem tenminste aan dat het niet spookt bij Caiway ;-).
Maar afijn, ik ga jullie helpdesk verzoeken het modem weer op routing te zetten. Zoniet, dan ga ik weer terug naar Tele2. Scheelt nog geld ook :-).

Voor de mensen die het interessant vinden, de Webstar manual is als PDF te vinden als je op Google even zoekt op 'webstar epc2203 setup'.
 
Caiway Webcare
Zoals aangegeven, het is ons onduidelijk hoe dit gewerkt heeft. Het heeft namelijk nooit mogen werken. Het modem heeft geen (actieve) routing functie binnen ons netwerk. Echter zijn er uiteraard nog andere mogelijke oorzaken dat er voor gezorgd heeft dat dit heeft kunnen werken zoals een van de systemen die een NAT en DHCP pool functie bood. Echter kunnen we dit niet achterhalen.

We hebben niet de mogelijkheid om het modem op routing functie te zetten. Als dit uw eis is, kunnen we hier helaas niet aan voldoen.

Caiway biedt geen ondersteuning voor het gebruik van een hub of switch. Mocht u zonder router willen werken, dan is dat uiteraard uw keuze. Wij kunnen echter niet garanderen dat dit correct functioneert, ongeacht hoe dit in een verleden heeft gewerkt.

Uiteraard kunnen we u wel assisteren bij het instellen van een router voor het maken van een correcte verbinding, eventueel door middel van een monteursbezoek.

Mike E.
Handtekening
Caiway Webcare Team
 
JeanLeBour
Apart, dat er blijkbaar dus 'iets' aan het rondstrooien met NAT en DHCP is geweest. Kán toch niet anders dan de Webstar zijn geweest, zou-ie al op bridging hebben gestaan dan had het nooit gewerkt.

Maar goed, ik begrijp dat jullie hoe dan ook niet van zins zijn om routingfunktionaliteit te bieden, rest mij niets anders dan het abonnement op te zeggen. Scheelt me de aanschaf van een later nutteloze separate router. Gemiste kans voor Caiway; Tele2 biedt wat dat aangaat echt veel meer (routing + WiFi) voor minder geld.
 
Caiway Webcare

Quote

JeanLeBour schreef:

Apart, dat er blijkbaar dus 'iets' aan het rondstrooien met NAT en DHCP is geweest. Kán toch niet anders dan de Webstar zijn geweest, zou-ie al op bridging hebben gestaan dan had het nooit gewerkt.

Maar goed, ik begrijp dat jullie hoe dan ook niet van zins zijn om routingfunktionaliteit te bieden, rest mij niets anders dan het abonnement op te zeggen. Scheelt me de aanschaf van een later nutteloze separate router. Gemiste kans voor Caiway; Tele2 biedt wat dat aangaat echt veel meer (routing + WiFi) voor minder geld.


Op het modem zullen we inderdaad geen routet functionaliteit gaan bieden. Als je per privébericht je adres en telefoonnummer door zou willen geven heb ik wel een ander aanbod voor je.

Bert Vellekoop
Handtekening
Caiway Webcare Team
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Webstar geeft sinds vandaag nog maar één IP adres uit', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Geen verbinding meer met FTP server na wijziging IP adres door Delta Instellingen software : 2 04 sep 2023
storing wordt maar niet opgelost Storing : 1 24 jan 2023
Poorten open zetten Genexis Platinum 7840 werkt maar gedeeltelijk. Instellingen software : 3 19 mrt 2021
instabiel glasvezel modem sinds medio Januari 2021 CaiWay/Delta Glasvezel internet verbindings problemen : 4 06 mrt 2021
Wel verbinding maar vaak kort geen internet Eigen netwerk : 2 06 mei 2020
Advertentie