obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Post je ervaringen over de digitale decoders die CaiWay/Delta bij het pakket levert. Digi1 STB-85ir, Panasonic TU-DC40RD, Humax Duovisio iPVR-9200C, Samsung DCB-B270R, Humax IR-FOX C, Samsung DCB-H360R, Humax 9100, Samsung DCB-P850R / RS, Humax IPVR 9200, Samsung DCB-9401R, Nokia 119c, Siemens Gigaset M750C ir, Philips DCR 2020/03 en 2022/03
 Onderwerp afdrukken
Problemen met HDMI Humax IRHD 5300C
Adios
Ik ben dol op koffie, maar de koffie van Audioquest is wel erg duur Smile
 
Ironis
En hier nog een artikel over de enen en nullen: http://www.expertreviews.co.uk/tvs-entertainment/7976/expensive-hdmi-cables-make-no-difference-the-absolute-proof
En nog een waarin daadwerkelijk metingen zijn gedaan met professionele apparatuur: http://www.tested.com/tech/3329-the-difference-between-cheap-and-expensive-hdmi-cables/

Om te zeggen dat mij de kennis ontbreekt ga ik niet in mee, ik heb zelf een wetenschappelijke en ook digitale achtergrond (geen AV, maar IT) en benader het ook vanuit dat oogpunt. Ik weet niet anders dan enen en nullen en dat een koper of aluminium geleider hier geen invloed op heeft, hooguit op de snelheid, wat het verschil verklaart tussen een normale of high-speed HDMI-kabel. De laatste is van beter geleidend materiaal wat er voor zorgt dat er meer data in minder tijd overheen kan, waardoor deze 1080p en hoger aankan (en de standard kan max 1080i aan).
Verschillen die je noemt in audiokwaliteit via WiFi of Ethernet, zijn niet te verklaren door de kabel, hooguit door de overdrachtsnelheid, interferentie in het wifi-signaal of op de kabel (dus het ontstaan van errors in de bits) of de kwaliteit van encoder of decoder.
Ik weet dat een Cat7 ethernetkabel hogere snelheden aankan en beter is in de geleiding van de data. Dit komt puur omdat er meer data overheen kan (want dikkere kabel) en dat er minder interferentie en dus minder packet loss ontstaat (want betere mantels) (dus minder fouten in de bits). Dit komt omdat via WiFi of Ethernet er geen foutcorrectie plaatsvindt, iets wat wel in het HDMI-signaal gebakken zit. Ja, een duurdere kabel kan ervoor zorgen dat er minder errors in de data ontstaan, maar de HDMI-standaard en de eisen die men stelt aan een kabel voor het HDMI-kabel mag heten zorgen ervoor dat ook een goedkope kabel gewoon goed is. Als je het over langere kabels gaat hebben of kabels die in een muur weggewerkt worden, kan een duurdere kabel van beter materiaal handig zijn om de levensduur te garanderen. Maar je signaal wordt er echt niet beter van.

Mooi voorbeeld uit dit artikel: een boek van Dan Brown wordt met een duurdere (bijvoorbeeld gouden) SATA-kabel niet ineens een Shakespeare-kwaliteit als je het via zo'n kabel van je HD naar je scherm tovert. HDMI is exact hetzelfde. Data over een lijn. Enen en nullen. Wel kan het boek rare tekens bevatten als de texteditor een verkeerde interpretatie heeft van de data, net zoals het beeld iets andere kleuren kan hebben op een andere TV (want die interpreteert de data net weer wat anders), of het duurt langer voordat je het boek opent als de kabel langzamer is dan je HD-snelheid / processor.
Een kabel interpreteert geen data. Geeft het alleen door. En die HDMI-smart kabels, die versterken alleen maar het signaal voor een foutlozere overdracht (of langere afstanden garanderen), omdat die meer stroom uit de HDMI-poort trekken dan een normale kabel.

Wanneer het over analoge signalen gaat, is er wel degelijk sprake van kwaliteitsverschil door slechtere of betere kabels, dat staat buiten kijf. Maar met een digitaal signaal, en dan nog een volgens de HDMI-specificatie die bol staat van foutcorrectie is het enige kwaliteitsverschil wat kan optreden het gebruik van andere apparaten. Dus een andere decoder of een andere TV. Laat je die twee gelijk, zal elke kabel hetzelfde doen: data doorsturen.

Wat misschien ook kan meespelen in het zien van kwaliteitsverschil: psychologie. Als men een wijn van 2 euro voor je neus zet en er een heel mooi verhaal bij vertelt over de druif, de boer, het chateau en het verkoopt als een dure wijn van 100 euro, wordt de wijn ook als lekkerder ervaren. Dit is aangetoond in meerdere universitaire onderzoeken. De impressie dat iets beter is leidt tot een andere beleving en laat men ook 'denken' dat iets beter is. Wellicht treedt dat effect op met een dure HDMI-kabel. En dat heeft niets te maken met ergens in tuinen, dat is gewoon hoe onze hersenen werken. Psychologisch gezien zal het beeld en geluit beter zijn, maar feitelijk gezien niet (zoals in de 2e link wordt aangetoond).

Leuke discussies dit, dat dan weer wel Wink

Hoe dan ook: denk dat ik Caiway maar eens ga bellen over de box. Gisteren viel het signaal weer 4x weg in 5 minuten tijd, krijg er een beetje een punthoofd van, het wordt nu echt met de dag erger.
 
Adios
Doe mij maar een kopje koffie Smile
 
jj1987
Het enige wat er weleens voorkomt (1x in de 2 weken) is als ik de tv aanzet en de humax er geen beeld is maar wel geluid. Zwart beeld. Na uit en weer aanzetten humax weer beeld. Of dit aan de action HDMI ligt of de humax firmware?? Humax bevat ook zat firmware bugs.
 
Ironis
En dat is het hem juist, de overdracht digitaal of analoog is juíst het verschil.
Analoog, bijvoorbeeld van versterker naar speaker, hoeft niet meer gedecodeerd te worden bij ontvangst. Daarom is kwaliteit van die overdracht retebelangrijk. Elk verlies in de overdracht kan niet gecompenseerd of hersteld worden. Weg is weg.
Bij digitaal signaal, dus die enen en nullen, is een correctie van toepassing bij eventueel dataloss. Bij HDMI is de maximale foutmarge 1 op 1 miljard. Dus 1 pixel per frame (bij 24fps) bij 1080p.

Wat ze bedoelen met dat de lengte uitmaakt: je stuurt een signaal over een kabel. Hoe langer de kabel, hoe langer het signaal onderweg is en door de weerstand wordt het signaal zwakker en de interpretatie lastiger, dus fouten groter. Dit probleem heb je ook met te lange netwerkkabels of een te grote afstand tot de wijkcentrale bij ADSL. Verder = meer weerstand = minder overdracht = dataloss en dus snelheidsverlies. Dus: size does matter. En als je dan een langere kabel heeft gemaakt met een beter geleidend materiaal bevat het uitganssignaal veel minder fouten dan bij een slechter materiaal. Dus je bent dan met een kabel gemaakt van een beter materiaal verzekerd tegen fouten in de dataoverdracht, dus 'foute pixels'.

Ik ben het met je eens dat een versleten kabel of slechte kabel de foutmarge niet meer haalt en je dan continu witte pixels door je beeld ziet dansen (hoewel de meeste TV's zo zijn geprogrammeerd dat zij de foute pixels zelf invullen dus de kans dat je witte pixels krijgt is minimaal). Maar dit is bij mij dus niet het geval. Overigens kun je bij een hoog aantal fouten wel degelijk zien dat je beeld niet meer zo scherp is.

Omdat ik juist het grootste gedeelte van de tijd een feilloos beeld heb (scherp, geen sneeuw van foute pixels of wat dan ook, geen vertekend beeld door compensatie van fout doorgekomen pixels) en het geluid is ook prima, zonder blibs en blobs, maar keurig 5.1 op de juiste kanalen (ja, via TV naar receiver met een optische kabel), maar het probleem ineens ontstaat, doet het me juist denken aan een bijna defecte connector of spontane fouten in de codering van het signaal vanuit de humax-doos. Als de kabel niet goed (genoeg) zou zijn, zou ik verwachten dat ik continu problemen ervaar. en niet soms een avond 1x per uur en soms een avond (zoals gisteren) 4x binnen 5 minuten.

Waar eerst het beeld ineens wegviel (blauw > groen > weg) zie ik dus nu de laatste tijd juist dat het begint met vervormd geluid (blib, blob, wegvallend geluid) en balkjes sneeuw en blauwe vlakken voordat het signaal helemaal weg valt (dit duurt hooguit enkele seconden). Daarom denk ik dat slijtage zijn tol aan het eisen is op een al niet helemaal lekker werkende box (doet al raar sinds ik 'm heb, maar de problemen intensiveren dus).
 
Ironis
Er staat een time capsule naast mn humax-doos die 3 netwerken publiceert (2,4Ghz, 5Ghz en een 2,4Ghz gastnetwerk)

Dit zou echter niet verklaren waarom het probleem in 2012 ook al speelde: toen stond deze aan de andere kant van de woonkamer.
En als dat de oorzaak zou zijn, zou ik toch én continu storing moeten hebben, én ook op bijv. mijn blu-rayspeler problemen moeten hebben (daar staat de humax op, dus die staat ook naast de time capsule)

Daarbij, kan WiFi invloed uitoefenen op HDMI? Andersom zie ik wel vaak voorbij komen op Google Smile
 
Ironis
Ghehe, de bijzonderheden zijn de wereld nog niet uit Smile Kan alles te maken hebben met slijtage van de apparatuur waardoor het ofwel meer storingssingalen begint uit te zenden, ofwel gevoeliger wordt voor storingssignalen. Lijkt me niet heel gek. Kan natuurlijk.

De router staat ruim een meter boven de TV (althans, de aansluitingen op de TV).
Zal de router eens een stuk opzij zetten, kan nog een halve meter ofzo naar rechts, zodat er dan ong. een meter tussen boxen, tv-aansluiting en kabels zit.

Alles staat nu in een TV-kast en vrij bewust ook. Iets met kleine kinderen die anders de boel gaan lopen slopen, waarbij eentje een lichte voorkeur heeft voor knauwen op kabeltjes (vanuit de router zijn de humax en blu-rayspeler aangesloten op internet via een kabel en signaal vanaf modem komt er op binnen, dus 4 kabels incl de stroomkabel). Het heeft dus mijn voorkeur om de router niet uit de TV-kast te halen, omdat deze dan op de grond of op mijn subwoofer moet staan. En die laatste hou ik sowieso vrij natuurlijk.


Overigens zijn al mijn apparaten al wat ouder.
De TC stamt uit 2010 oid
Humax 2012
TV & Receiver 2007
Blu-rayspeler 2010

De humax is nog het nieuwste apparaat nu ik er zo over nadenk Smile
Gewijzigd door Ironis op 20 juni 2016, 16:38
 
jj1987
Radiogolven zijn vreemde dingen :p
 
Ironis
TC stukje verplaatst. Hielp helaas niet.
Van ellende maar OITNB via Chromecast aangezet ipv voetbal kijken.. Wink

Vanavond maar weer eens wat kabels omwisselen.

Kan de receiver op een of andere manier nog storing veroorzaken? De humaxdoos staat er direct op.
Overigens de temperatuur van de apparaten ook nog even in de gaten gehouden, maar die worden niet extreem warm ofzo. Als het aan temp ligt zou dat overigens betekenen dat het pas later op de avond zou moeten optreden, maar dat is niet direct het geval..
 
Ironis
Nee, dat heb ik een tijd geleden al opgegeven. Vooral gezien de receiver geen geluid ontvangt via HDMI (Sony 5.1 setje)
Ik heb nu de HDMI van box rechtstreeks naar TV-poort en geluid gaat via optische uitgang van de box naar de receiver. Een geluidspurist zal hier mogelijk wel wat timingverschil in geluid horen, vooral gezien ik niet de moeite heb genomen om te syncen (kan vertraging in geluid instellen indien nodig), maar voor mij op dit moment de ideale oplossing.
Nog een mogelijkheid is om geluid van TV naar receiver te sturen (optical), maar vanuit de bron lijkt me beter (en de TV heeft moeite met juiste signaal door te geven, bijv. DTS of PL5.1 wordt vaak 2.0 of 2.1)
 
Deze website gebruikt Awin affiliate links en Google advertenties, om deze service voor iedereen gratis te houden.
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Problemen met HDMI Humax IRHD 5300C', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Nokia modem en WiFi problemen [opgelost] CaiWay/Delta kabel modems, Motorola, Arris, etc. : 1 12 mrt 2023
Problemen met website, router port 443 Hardware instellingen : 4 11 feb 2023
Soundbar via hdmi aansluiten op Amino 7 Algemeen : 1 05 mei 2021
Caiway Glasvezel - FiFa (FUT) en Gaming ervaringen Vs problemen Storing : 1 14 jun 2020
Wachtwoord problemen op Imac Instellingen software : 1 29 feb 2020
Advertentie